بیشترین منابع مربوط به تاریخ قزاقستان به زبان فارسی است

همکاری رایزنی فرهنگی ایران با دانشگاه‌های قزاقستان و به خصوص با دانشگاه ملی اوراسیا در زمینه‌‎های علمی، پژوهشی و فرهنگی در حال توسعه است و طی سال‌های اخیر با توجه به شناخت بیشتر ظرفیت‌های فی‌مابین رونق گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی و هماهنگی برگزاری برنامه‌های مشترک تا پایان سال جاری میلادی؛ بکماگانبیتوف عمربای، رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه ملی اوراسیا و علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان در آستانه دیدار کردند.

تبادل هیأت‌های علمی و فرهنگی، اعزام اساتید زبان فارسی، برگزاری برنامه‌های هنری و فرهنگی، آموزش زبان فارسی، سخنرانی مقامات و شخصیت‌های علمی و فرهنگی ایرانی برای اساتید و دانشجویان قزاقی و برگزاری نشست‌های علمی و پژوهشی، گوشه‌ای از فعالیت‌های فی مابین است.

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان نیز با اشاره به توافقات اخیر با یرلان صدیقوف، رئیس دانشگاه ملی اوراسیا مبنی بر سفر رؤسای دانشکده‌های تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه ملی اوراسیا به ایران و برگزاری نشست علمی با موضوع تاریخ قزاقستان بر اساس داده‌های عربی و فارسی گفت: پیشنهاد می‌شود به منظور افزایش آشنایی دانشجویان از تمدن و فرهنگ ایران برنامه‌های مشترک درباره مشاهیر و مفاخر دو کشور نظیر حکیم فارابی برگزار شود.

عمربای بکماگانبیتوف، رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه ملی اوراسیا با قدردانی از تلاش‌های رایزن فرهنگی در توسعه همکاری‌های دانشگاهی ایران و قزاقستان، به اشتراکات تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران کشوری با تاریخ و تمدن دیرینه است و عمده منابع تاریخی مربوط به گذشته قزاقستان به زبان فارسی نوشته شده است و به همین دلیل در حال حاضر دانشجویان رشته تاریخ؛ زبان فارسی را یاد می‌گیرند.

وی همچنین، از ابراز علاقه خود برای حضور دانشمندان، محققان و پژوهشگران ایرانی در دانشکده تاریخ به منظور سخنرانی برای دانشجویان و نیز اعزام دانشجویان به ایران برای فرصت مطالعاتی و تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را اعلام کرد.

رئیس دانشکده تاریخ دانشگاه ملی اوراسیا با استقبال از پیشنهادات رایزن فرهنگی، اعلام کرد: نشست علمی تاریخ قزاقستان بر اساس داده‌های عربی و فارسی با همکاری مرکز نسخ خطی و کتب نادر و رایزنی فرهنگی ایران در سالن «تاریخ قزاقستان» در مرکز ملی نسخ خطی برگزار خواهد شد که سال گذشته اتاق تاریخ قزاقستان با تلاش اساتید و محققین دانشکده تاریخ افتتاح شد.

وی ادامه داد: قرار است برای شرکت در این برنامه از رؤسای گروه‌ها و دانشکده‌های تاریخ تمام دانشگاه‌های شهر آستانه و پژوهشگران و دانشمندان بخش‌های مختلف علمی و پژوهشی کشور دعوت به عمل آید.

در پایان این دیدار مقرر شد؛ تاریخ برگزاری نشست علمی؛ پس از همه پرسی ملی قزاقستان (ششم اکتبر) اعلام شود و نشست تخصصی با موضوع «اندیشه و حکمت فارابی و تأثیر آن بر شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» نیز در ماه نوامبر در دانشکده تاریخ برگزار شود.

همچنین، تاریخ سفر رؤسای دانشکده‌های تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه ملی اوراسیا به کشورمان پس از هماهنگی‌های لازم با ریاست دانشگاه اعلام شود.

کد خبر 1784572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha