طوفان الاقصی یک پیچ تاریخی برای طرح دوباره مسئله فلسطین بود

دکتر«سید هادی برهانی» استاد دانشگاه تهران درباره دستاورد راهبردی حماس در طوفان الاقصی، گفت: طوفان الاقصی یک پیچ تاریخی برای طرح دوباره مسئله فلسطین بود در منطقه و دنیا بود تا نشان داده شود که بدون حل این مسئله امکان صلح و آرامش در منطقه نیست.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: دکتر«سید هادی برهانی» استاد دانشگاه تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه بین الملل  خبرگزاری شبستان درباره پاسخ به این پرسش که آیا احتمال حمله اسرائیل به ایران وجود دارد یا خیر؟، گفت: اسرائیل در این مرحله به دنبال افزایش تنش نیست، به همین دلیل بعید است که پاسخ شدید و تنش زا به ایران بدهد. دلیل اصلی این مسئله این است که اسرائیل روی لبنان و حزب الله متمرکز است و اولویتش این است که در لبنان عملیاتش را ادامه دهد و فشارش را بر حزب الله بیشتر کند و زیر ساخت‌های حزب الله را نابود کند.

اسرائیل در این مرحله به دنبال افزایش تنش نیست؛ دلیل اصلی این مسئله این است که اسرائیل روی لبنان و حزب الله متمرکز است و اولویتش این است که در لبنان عملیاتش را ادامه دهد؛ به همین دلیل احتمال حمله به ایران کم است. به خصوص اگر ایران موضع مقابله به مثل اتخاذ کنددکتر برهانی ادامه داد: اگر اسرائیل به ایران حمله بکند، تمرکزش از حزب الله خارج می‌شود، ایران را در موقعیت تلافی جویانه قرار ‌می دهد که این مسئله در برنامه اسرائیل برای سرکوب حزب الله اختلال ایجاد می‌کند.

استاد دانشگاه تهران معتقد است که در این مرحله اسرائیل به دنبال تشدید تنش نیست، اگر بخواهد حمله کند، مکان‌هایی در خارج از ایران مثل سوریه و عراق را هدف قرار می‌دهد یا اقداماتی مانند حمله سایبری انجام دهد که ایران مجبور به واکنش نشود.

دکتر برهانی درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای یا نفتی یا اقتصادی ایران می گوید: احتمال این حمله کم است؛ به خصوص اگر ایران موضع مقابله به مثل اتخاذ کند؛ یعنی اگر تاسیسات هسته‌ای ایران هدف قرار گیرد، به تاسیسات هسته‌ای اسرائیل حمله می‌شود. تهدید مقابله به مثل می‌تواند درحال حاضر مؤثر باشد.

وی تاکید کرد: علت اصلی این مسئله به عملیات «وعده صادق۲» برمی گردد که در این عملیات ایران توان موشکی بالای خود را نشان داد و ثابت کرد که می تواند هرگونه تهدیدی را عملی کند، موشک‌های بسیاری به سمت اسرائیل پرتاب کند و حتی نقطه زنی انجام دهد و همچنین موشک‌های ایران قادر به عبور از سامانه‌های دفاعی اسرائیل هستند، به همین دلیل اسرائیل نگران این حملات موشکی است، بنابراین حاضر نیست وارد میدان جنگی شود که پالایشگاه‌هایش را از دست بدهد و یا تاسیسات هسته‌ای اش هدف قرار بگیرد.

دکتر برهانی درباره تغییر استراتژیک در برنامه نظامی اسرائیل و متمرکز شدن بر جنگ با حزب الله، گفت: اسرائیل در غزه دستاورد زیادی به دست نیاورد، به همین دلیل تمرکز بر غزه فایده‌ای برای این رژیم دربرنداشته است. اما در لبنان، دستاوردسازی می‌کند. به همین دلیل اولویت اسرائیل الان نابودی حزب الله است و واقعیت این است که حزب الله در محور مقاومت نقش کلیدی ایفا می کند و برای ایران نیز بازوی مهمی است. به همین دلیل اگر اسرائیل بتواند حزب الله را از میدان خارج بکند، پیروزی بزرگی برای اسرائیل می‌تواند باشد، بنابراین ایران باید حداکثر تلاش خود را بکند که اسرائیل در این برنامه موفق نشود.

حزب الله در محور مقاومت نقش کلیدی ایفا می کند و برای ایران نیز بازوی مهمی است. به همین دلیل اگر اسرائیل بتواند حزب الله را از میدان خارج بکند، پیروزی بزرگی برای اسرائیل می‌تواند باشد، بنابراین ایران باید حداکثر تلاش خود را بکند که اسرائیل در این برنامه موفق نشود.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که با گذشت یکسال از جنگ اسرائیل علیه غزه، آیا مقاومت فلسطین همچنان توانمندی نظامی و راهبردی و اطلاعاتی برای ادامه جنگ را دارد؟، گفت: باوجود اینکه اسرائیل، غزه را تخریب کرده است و نسل کشی گسترده انجام داده‌است، اما جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) توان نظامی تا حدود زیادی دارد، حماس در حفظ توان نظامی و رهبران و ساختار خودش در مجموع موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: دلیل موفقیت اصلی حماس این است که اسرائیل اشراف اطلاعاتی بر حماس ندارد، اگرچه این اشراف را بر حزب الله پیدا کرده است.

دکتر برهانی درباره دستاورد راهبردی حماس در طوفان الاقصی، تاکید کرد: دستاورد راهبردی حماس در طوفان الاقصی این است که مسئله فلسطین بار دیگر تبدیل به مسئله منطقه و جهان شده است که نمی‌توان بدون حل این مسئله عبور کرد. در واقع قبل از عملیات طوفان الاقصی، دنیا و منطقه درصدد عبور از مسئله فلسطین بود؛ بدون اینکه این مسئله را حل کند یا به حقوق فلسطینی‌ها توجهی بکند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی راه حل دو دولت را کنار گذاشته بود و غرب نیز با این مسئله کنار آمده بود، کشورهای منطقه به سمت عادی سازی روابط رفته بودند؛ یعنی همه درصدد عبور از مسئله فلسطین بودند. اما طوفان الاقصی یک پیچ تاریخی برای طرح دوباره مسئله فلسطین در منطقه و دنیا بود تا نشان داده شود که بدون حل این مسئله امکان صلح و آرامش در منطقه نیست.

دستاورد راهبردی حماس در طوفان الاقصی این است که مسئله فلسطین بار دیگر تبدیل به مسئله منطقه و جهان شده است که نمی‌توان بدون حل این مسئله عبور کرد دستاورد راهبردی حماس در طوفان الاقصی این است که مسئله فلسطین بار دیگر تبدیل به مسئله منطقه و جهان شده است که نمی‌توان بدون حل این مسئله عبور کرد. طوفان الاقصی یک پیچ تاریخی برای طرح دوباره مسئله فلسطین در منطقه و دنیا بود تا نشان داده شود که بدون حل این مسئله امکان صلح و آرامش در منطقه نیست.

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان گسترش جنگ به مناطق دیگر خاورمیانه وجود دارد؟، گفت: بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا اسرائیل در لبنان متمرکز است و بیشترین دستاوردها را در لبنان به دست می‌آورد، بنابراین تمایل ندارد که به جبهه‌های دیگر توجه نشان دهد، می خواهد متمرکز باشد تا حداکثر استفاده را برای نابودن کردن حزب الله داشته باشد.

دکتر برهانی در پاسخ به این پرسش که درصورت توافق صلح و پایان جنگ اسرائیل علیه محور مقاومت، آیا باید در انتظار تغییرات در ساختار مقاومت در حزب الله و حماس به خصوص که فرماندهان و رهبران شان توسط اسرائیل به شهادت رسیدند، باشیم؟، اظهار داشت: حزب الله به شدت ساختارش آسیب دیده و رهبری‌اش آسیب دیده و زیر اشراف اطلاعاتی اسرائیل رفته است، به همین دلیل باید حزب الله تجدید ساختاری انجام دهد تا بتواند به قدرت و قوت قبلی خودش برسد.
 

وی درباره اصرار بنیامین نتانیاهو بر ادامه جنگ و نپذیرفتن مذاکرات صلح، گفت: در نتیجه طوفان الاقصی، امنیت و موجودیت اسرائیل زیر سوال رفت، به همین دلیل درصدد از بین بردن خطر هستند  تا قدرت بازدارندگی اسرائیل را احیا کنند. همچنین بقای سیاسی نتانیاهو در گرو ادامه جنگ است.

کد خبر 1784599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha