شبکه‌های اجتماعی؛ پل ارتباطی معنویت و نسل نو

مدیر ستاد اقامه نماز استان تهران گفت: امروز استفاده از ابزارهای نوین، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در انتقال روح معنویت و فرهنگ نماز به جامعه به ویژه نسل نو سریع‌ترین و موثرترین راهبرد است، همچنان که دشمن هم از همین فضا اهداف خود را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ جلسه شورای فرهنگ نماز جماعت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران صبح روز یکشنبه ۱۵مهرماه برگزار شد.

در ابتدای نشست حجت الاسلام موسوی مدیر شورای اقامه نماز اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته در رابطه با ترویج فرهنگ نماز را تشریح و توضیحاتی در خصوص برنامه‌های اجرایی ستاد اقامه نماز در سال ۱۴۰۳ بیان کرد.

حجت الاسلام بهشتی مدیر ستاد اقامه نماز استان تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید خط مقدم جبهه مقاومت سید حسن نصرالله با اشاره به نقش تکنولوژی‌های نوین و رسانه‌های اجتماعی در ترویج نماز، مطرح کرد: یکی از تاکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب در راستای توسعه فرهنگ نماز استفاده از ابزارهای نوین به ویژه ابزارهای هنری است. می‌توان گفت یکی از سریع‌ترین و موثرترین راهبردها و راه میانبر در این مسیر همگام شدن با فضای مجازی که بخش عظیمی از فضای زیست جامعه را به خود اختصاص داده است. بر این اساس دستگاه‌های فرهنگی و هر مجموعه و نهادی که متولی امر فرهنگ در کشور است به عنوان یک وظیفه ذاتی باید این نکات را مد نظر قرار دهند. دومین نکته‌ای که در این خصوص مطرح و بسیار حائز اهمیت است اقدامات و تولیدات غیرمستقیم است که این مساله خود نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند و راهبردی است. انتقال روح معنویت به شیوه‌های نوین به جامعه به ویژه نسل جوان، نوجوان و حتی نونهالان باید به صورت بنیادین، ساختاری و بینش سازی باشد. یکی از ابزارهای بسیار مهم و موثر در این راستا نیز فضای مجازی است، این فضا جای کار بسیار دارد همچنان که دشمن هم از همین فضا برای ریشه کن ساختن معنویت استفاده می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه ویژه نماز و عبادت در کلام الهی، اظهار داشت: یکی از پرتکرارترین دستورات الهی در قرآن کریم در حوزه نماز است. بیش از ۱۰۰ مرتبه به مساله نماز و بیش از ۹۰۰ مرتبه به عبودیت، بندگی، دعا و مباحث مرتبط با نماز اشاره و تاکید شده است. این تاکیدات مکرر نشان می‌دهد انسان همواره و در هر حال نیاز به ارتباط با عالم بالا دارد. به فرموده مقام معظم رهبری نماز مانند اکسیژن برای ما انسان‌ها و معنویت جهت دهنده به همه حرکت‌های ما است.

حجت الاسلام بهشتی افزود: جنس معنویت نماز از جنس هدایت‌گری است، همان اکسیری که لازم است در همه کارهای ما احساس شود و اگر نباشد جامعه به انحراف کشیده می‌شود. نماز این قابلیت را دارد که بسیای از نگرانی‌ها در مسائل و آسیب‌های اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی را کاهش دهد. نماز می‌تواند گره‌های فرهنگی، اخلاقی، فردی و خانوادگی را باز کند.

مدیر ستاد اقامه نماز استان تهران با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در سه ساحت امر به برپاداشتن نماز شدند، عنوان کرد: اولین ساحتی که رسول خدا امر به نماز شدند ساحت فردی است. خداوند به پیامبر(ص) امر به برپاداشتن نماز در زندگی شخصی و خصوصی‌شان کردند. ساحت دوم امر به نماز در حوزه خانواده و خویشاوندان است و سومین ساحت دستور به برپاداشتن نماز در ساحت کارگزاران حکومتی است. نماز یکی از اولین دستورات دین در امر حکومت و  حکومت‌داری برپاداشتن نماز است. همه این تاکیدات به شیوه‌ها و در ساحات مختلف تنها بیانگر یک مطلب است و آن ضرورت برپایی نماز در جامعه اسلامی است. ما نیز به عنوان کارگزاران جمهوری اسلامی موظف هستیم به این دستور موکد دین از هر طریقی که می‌توانیم عمل کنیم.

در ادامه علی فروزانفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه جلسه شورای فرهنگ نماز یکی از آن جلسات پرخیر و برکت است، عنوان کرد: به لطف خداوند ما در اداره کل و مجموعه‌های تابعه آن در شهرستان‌ها از تمهیدات حوزه اجرا و فرم و فیزیک عبور کردیم و مشکلاتی از قبیل فضا و امکانات مناسب جهت اقامه نماز تقریبا حل شده است.

وی افزود: اما در مساله ترویج حقیقی نماز با کاستی‌هایی مواجه هستیم و حل گره‌های ذهنی و عقیدتی که بعضا در این مسیر وجود دارد به آسانی فراهم کردن نمازخانه و امکانات مادی آن نیست. گاهی تصور می‌شود صرف اینکه حاکمیت در اختیار مجموعه مسلمین است پس دیگر مشکلی نیست در حالی که در زمین عمل و در مسیر حقیقی ترویج نماز مسائل پیچیده‌تر می‌شود و راهکارهای حساب شده‌تری را هم می‌طلبد. با وجود همه موانعی که وجود دارد ما برای این اتفاق و برای ترویج و اقامه نماز کم نخواهیم گذاشت و کار را آنطور که شایسته است دنبال خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ادامه داد: یکی از اقداماتی که در دستور کار قرار دارد تعریف یک جشنواره فرهنگی هنری با محوریت نماز و با حضور و هم افزایی دستگاه‌های موثر از جمله آموزش و پرورش، رسانه‌ها، صداوسیما و... است.

کد خبر 1784630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha