کمیته امداد خراسان در یک سال گذشته چه کرده است؟

مدیر کمیته امداد خراسان رضوی از جمع آوری ۳۰ میلیارد تومان صدقات و ۱۸۱ میلیارد تومان زکات از سوی مردم در نیمه اول سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد،رضا سلم‌آبادی امروز در نشست رسانه ای در محل مجتمع ثامن الائمه(ع) در خصوص سامانه‌های هوشمند این نهاد اظهار داشت: از بهمن و اسفند ۱۴۰۰ فرآیند هوشمندسازی سامانه‌های کمیته امداد آغاز شد و در سال ۱۴۰۲ به مرحله قابل قبولی رسید. 

وی گفت: سامانه "سها" یا سامانه هوشمند امداد، توانسته با اتصال به دستگاه‌های مختلف، اطلاعات جامعی از وضعیت اقتصادی، معیشتی و بیمه‌ای افراد دریافت کند و براساس آن، دهک‌بندی و میزان کمک‌ها را دقیق‌تر مدیریت کند.

وی افزود: قبل از راه‌اندازی سامانه هوشمند، اگر به روستایی مراجعه می‌کردیم و فردی را مستحق کمک تشخیص می‌دادیم، امکان داشت بعدا وضعیت او تغییر کند، اما سامانه جدید با اتصال به ثبت‌احوال و سرویس‌های آنلاین، به محض تغییر وضعیت مانند فوت یا خروج از دهک حمایتی، به‌صورت اتوماتیک اطلاعات را به‌روزرسانی می‌کند و مانع پرداخت‌های نادرست می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی در ادامه گفت: این سامانه همچنین به آموزش و پرورش متصل است و در صورت تشخیص نیازمندی یک خانواده، وضعیت تحصیلی دانش‌آموز را به ما اطلاع می‌دهد. در گذشته خانواده‌ها مجبور بودند برای دریافت کمک، گواهی تحصیل فرزندان خود را به کمیته امداد ارائه دهند، اما اکنون تمام این فرآیندها به‌صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. این امر نه‌تنها از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند، بلکه عزت‌نفس نیازمندان نیز حفظ می‌شود.

۵۷ هزار دانش آموز تحت حمایت کمیته امداد

وی با اعلام اینکه ۵۷ هزار دانش آموز در استان تحت حمایت کمیته امداد است، افزود: ۲۰ هزار دانش آموز دارای حامی هستند که در مجموع ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سمت حامی ها پرداخت شده است.

بیش از ۱۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد

وی با اشاره به آمار استان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲، خراسان رضوی در حوزه صحت‌سنجی اطلاعات، پس از سیستان و بلوچستان، رتبه دوم کشور را کسب کرد. در حال حاضر ۱۸۴ هزار و ۶۰۰ خانواده تحت پوشش کمیته امداد استان، مستمری دریافت می‌کنند و ۱۰ هزار خانواده نیز از خدمات چندگانه بهره‌مند می‌شوند.

سلم‌آبادی تصریح کرد: خراسان رضوی در حوزه وام قرض‌الحسنه نیز، با اختلافی قابل‌توجه، رتبه اول کشور را در سال گذشته به‌دست آورد. این موفقیت مرهون همکاری دستگاه‌های مختلف، خیرین، نیکوکاران، مراکز نیکوکاری و گروه‌های جهادی است که با همراهی و تلاش جمعی، زمینه خدمت‌رسانی بهینه به نیازمندان استان را فراهم کردند.

اعطای ۸۴ میلیارد تومان وام مسکن در نیمه اول سال

وی اشاره داشت: در وام مسکن ۷۲۰ مورد وام ۱۰۰میلیون تومانی در سال گذشته اعطا کردیم و امسال نیز در نیمه اول سال ۸۴میلیارد تومان وام تخصیص داده شده است.

مدیرکل کمیته امداد خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵ هزار جهیزیه به زوج های نیازمند اهدا شد و بنا داریم امسال نیز به این رقم برسانیم که هر سری جهیزیه شامل ۵ قلم و به ارزش ۴۰ میلیون تومان است.

وی از وجود ۱۹۴ هزار خانواده معیشت بگیر و غیرمعیشت بگیر در استان خبر داد که بیش از ۱۰ هزار مورد تک نفر هستند.

وی گفت: هوشمندسازی فرآیندهای امداد در کنار حفظ کرامت انسانی، باعث تسهیل خدمت‌رسانی و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها شده و با ادامه این روند، می‌توانیم به اهداف بزرگتری در راستای توانمندسازی خانواده‌های نیازمند دست یابیم.

پیش بینی ایجاد ۱۴ هزار فرصت شغلی

سلم آبادی در خصوص حوزه اشتغال زایی در استان اشاره داشت: امسال ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال قرار است تخصیص یابد که با این رقم می توانیم ۱۴ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد کنیم.

خروج ۴۱ هزار خانوار از چرخه حمایت

مدیرکل کمیته امداد همچنین درخصوص اشتغال تأکید کرد که ۴۱ هزار خانوار از چرخه حمایت کمیته خارج شده‌اند و اشاره کرد که این افراد به شغل‌های پایدار دست یافته و به سمت توانمندی پیش رفته‌اند.

وی همچنین به نرخ فوتی‌ها در میان جامعه تحت حمایت اشاره کرد و گفت که از ابتدای سال، ۵۷۲۵ نفر فوت کرده‌اند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: به اندازه ۱۴ استان، در استان خراسان رضوی مسکن احداث شد و این نشان دهنده ظرفیت بالای استان ما به لحاظ ساخت مسکن می باشد.

۱۴ طرح دانش بنیان در کمیته امداد

سلم آبادی همچنین اشاره داشت: در کمیته امداد ۱۴ طرح دانش بنیان داشتیم و در بازاریابی زنجیره فرش ما تکمیل شده است. همچنین به دنبال تکمیل چرخه عسل و کرم ابریشم نیز هستیم. و صنایع دستی اگر کیفی باید امداد می تواند بازار فروش آن را راه اندازی کند.

وی همچنین اعلام کرد: ۱۲۲هزار و ۱۱۶ خانوار تحت کمیته امداد هستند که زنان سرپرست خانوار می باشند.

جمع آوری ۳۰ میلیارد تومان صدقات در نیمه اول سال

سلم آبادی اعلام کرد که در شش ماهه نخست سال جاری، مبلغ ۳۰ میلیارد تومان صدقات و ۱۸۱ میلیارد تومان زکات از سوی مردم جمع‌آوری شده است. که این مبالغ به منظور حمایت از نیازمندان و اجرای طرح‌های مختلف خیریه و اجتماعی استفاده می‌شود. 

وی بیان کرد: این آمار نشان‌دهنده‌ همکاری و مشارکت بالای مردم در امور خیریه است و نقش مهمی در تأمین مالی برنامه‌های حمایتی و کمک به محرومان جامعه دارد.

کد خبر 1784745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha