از سرگیری تماس تلفنی یحیی سنوار با نمایندگان حماس در خارج

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یحیی سنوار زنده است و توانسته با نمایندگان حماس در قطر طی روزهای اخیر تماس برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از باراک راوید، خبرنگار پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس به نقل از یک مقام برجسته اسرائیلی گفت: اطلاعات رسیده نشان می‌دهد یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس، در روزهای اخیر با نمایندگان این جنبش در قطر تماس خود را از سر گرفته است.

این مقام اسرائیلی تاکید کرد: یحیی سنوار در روزهای اخیر چندین پیام را به نمایندگان حماس در قطر رسانده است، اما مشخص نیست که چه زمانی پیام را فرستاده است و هنوز روشن نیست که مواضع او درباره تبادل اسرا تغییر کرده است یا نه.

نیویورک تایمز پیشتر به نقل از مقامات آمریکایی گفته بود: یحیی سنوار پس از نزدیک به یک سال جنگ در غزه، به موضع خود متعهدتر شده است و مصمم است اسرائیل را در یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر ببیند.

این مقامات افزودند: مواضع سنوار در هفته‌های اخیر سخت‌تر شده است و مذاکره‌کنندگان آمریکایی اکنون بر این باورند که حماس قصدی برای رسیدن به توافق با اسرائیل ندارد.

مسئولان آمریکایی گفتند: حماس در هفته‌های اخیر هیچ تمایلی برای وارد شدن به مذاکرات نشان نداده است. سنوار معتقد است که جنگ بزرگ‌تری اگر به وقوع بپیوند، فشار بر اسرائیل و ارتش آن بیشتر می‌شود و آن را مجبور می‌کند تا عملیات در غزه را کاهش دهد.

روز یکشنبه در گزارشی از روزنامه عبری «اسرائیل امروز» آمده است: پس از هفته‌ها پرسش درباره سرنوشت سنوار، اسرائیل معتقد است که او هنوز زنده است و به کار خود ادامه می‌دهد  و ارتباطش را با حماس قطع نکرده است.

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز در یک نشست دولتی تصریح کرده است که سنوار ارتباطش  را با حماس قطع نکرده است.

این روزنامه عبری تصریح کرد: برآوردها پس از انتشار گزارش «رویترز» درباره رهبر حماس در غزه نشان می‌دهد سنوار به طور کامل مخفیانه در داخل  تونل‌های مخفی در غزه حماس را  رهبری می‌کند و این درحالی است که از هفتم اکتبر در انظار عمومی ظاهر نشده است.

رویترز به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت: سنوار و برادرش، زنده هستند و از عملیات‌های هوایی جان سالم به در برده‌اند و عملیات‌ها علیه اسرائیل را هدایت می‌کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که طی ماه‌ها مذاکرات آتش‌بس که توسط قطر و مصر رهبری می‌شد و بر تبادل اسرا متمرکز بود، سنوار تنها تصمیم‌گیرنده بود.

بر همین  اساس، مذاکرات بسیار کند انجام شد و میانجی‌ها روزها منتظر دریافت پاسخ‌هایی بودند که از طریق زنجیره‌ای از پیام‌رسان مخفی ارسال می‌شد.

کد خبر 1784793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha