کانون‌های فرهنگی مساجد فرصتی برای تربیت مدیران فردا

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: یکی از کارکردهای مهم کانون های فرهنگی در مساجد شبکه سازی و کار تشکیلاتی است که باعث می شود بچه های مسجدی با نقش پذیری از سنین پایین، هم با ساختارهای تشکیلاتی و کار گروهی آشنا شوند و هم برای نقش آفرینی در آینده موفق تر عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن افکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد اظهار کرد: مقام معظم رهبری در ۱۹ مهر ۱۳۹۱ در سفری که به بجنورد داشتند بیاناتی را در خصوص کانون های فرهنگی مساجد داشتند که نصب العین ما در اقدام برای پیشبرد برنامه ها در این مساجد باید باشد.

 وی افزود: ایشان در آن سخنرانی فرمودند: «من به طلاب سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکاری بسیج، این کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب‌هایی وجود دارد که می‌شود از این کتاب‌ها استفاده کرد. کتاب هایی هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانون‌های فرهنگی - هنری بروید و پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید».

تعامل در ارکان مسجد فرمان ولی امر است

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در آن سفر تاریخی علاوه بر توصیه برای تعامل ارکان مسجد به خصوص امام جماعت، بسیج و کانون، با کلید واژه‌هایی چون معرفت، مدارا کردن، تجهیز شدن به سلاح علم و معرفت و پذیرایی از جوانان با روی خوش، مسیر را برای ما و بقیه متولیان ترسیم کردند.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید توجه داشت در آن سخنرانی مقام معظم رهبری که در جمع مردم بجنورد ایراد شد، به کلید واژه پیشرفت درتمام حوزه ها با استفاده از ظرفیت های نخبگانی و جوانان اشاره داشتند و بی شک از نگاه رهبر انقلاب مساجد و کانون های فرهنگی نیز در همان راستا و به عنوان یکی از ظرفیت های پیشرفت کشور در نظر گرفته می شود.

مسجد باید فراتر از یک عبادگاه باشد

وی خاطر نشان کرد: مساجد از دیرباز و از صد اسلام محور اداره و مرکز تصمیم گیری و راهبری جامعه بوده و در جریان انقلاب اسلامی ایران نیز نقش بی نظیر مساجد در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و پس از آن در مدیریت و پشتیبانی از هشت دفاع مقدس نشان داد که هنوز هم این پایگاه اجتماعی محله می تواند فراتر از یک عبادتگاه باشد.

حجت الاسلام افکار ادامه داد: با تشکیل کانون های فرهنگی هنری در دهه هفتاد و ساختارمند و هدفمندترشدن فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد، فرصتی فراهم شد تا ابزارهای هنری نیز در راستای تربیت نسل آینده کشور با محوریت مساجد به خدمت انقلاب بیایند و بتوانیم هم در هدایت این هنرها مانند سرود و نمایش به سمت اصالت بخشی و هویت دینی و ملی قدم برداریم و هم برای ترویج معارف دینی و تربیت و پرورش نسل فردای انقلاب از آن بهره ببریم.

کانون های فرهنگی، فرصتی برای تقویت کار تشکیلاتی جوانان

وی تصریح کرد: یکی دیگر از کارکردهای مهم کانون های فرهنگی در مساجد شبکه سازی و کار تشکیلاتی است که باعث می شود بچه های مسجدی با نقش پذیری از سنین پایین، هم باساختار های تشکیلاتی و کار گروهی بتوانند اشنا شوند و هم برای نقش آفرینی در آینده موفق تر عمل کنند. مساله ای که هم اکنون مصداق های زیادی از آن را در کانون های باسابقه مشهد شاهد هستیم که بچه های کانون پس از تربیت در مسجد و کانون، توانسته اند در جوانی و بزرگسالی در جامعه و در محیط اداری و سیاسی نیز نقش آفرین و موفق تر از سایرین باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی یادآور شد: امروز در میانه جنگ نرم و عملیات شناختی علیه نسل جدید کشورمان، از کودک و نوجوان تا جوانان هستیم و دشمن از ابزارهای مختلف رسانه ای برای تاثیرگذاری و انحراف آینده سازان انقلاب و جدایی آنها از مسیر حق، تلاش می کند و این مساله برای ما مسجدیها که یکی از پایگاه های ارتباطی موثر با مردم هستیم یک فرض مهم است که با تبیین و روشنگری با تمامی ابزارها به مقابله با این هجمه و شبهات و عملیات های روانی دشمن برویم و نگذاریم نسل آینده ایران اسلامی از مسیر آرمانهای انقلاب و اسلام فاصله بگیرد.

تبیین گری مسجدی ها در برابر جنایات صهیونیسم

وی در پایان تاکید کرد: در این روزهای پرتلاطم که در لبنان و فسلطین شاهد موجی از جنایات و نسل کشی و ترور علیه مردم بی گناه و فرماندهان محور مقاومت هستیم نیز بچه های مسجدی  باید بکوشند با تبیین صحیح، روشنگر افکارو اذهان جامعه باشند و همانطور که رهبر فرزانه انقلاب با حکم و دستوری که صادر فرمودند و بر همه امت اسلامی حمایت از لبنان و محور مقامت را یک فرض و واجب دانستند، هرکس به زعم و توان خود باید بکوشد تا در این جهاد نقشی داشته باشد. این نقش آفرینی نیز صرفا برداشتن سلاح و نبرد مسلحانه نیست، بلکه هر اقدام و عمل و کلام و حمایتی از محور مقاومت می تواند مصداقی از عمل به فرمان ولی باشد.

کد خبر 1784890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha