همنشینی با هنر| از عنایت شهید آوینی تا تحقیر گزینه‌های روی میز

محمد مظفری، هنرمند جوان کرمانی و برگزیده رویدادهای هنری مختلف از تجربه ۱۳ سال کار حرفه‌ای در عرصه تصویرگری می‌گوید.

خبرگزاری شبستان- کرمان

نمایشگاه نقاشی دیجیتال مشاهیر و مفاخر کرمان، مجموعه آثار محمدمظفری، هنرمند جوان کرمانی در باغ موزه وزیری بهانه‌ای است تا از هنرمندان تردست اما گمنام کرمانی بیشتر بگوییم و بدانیم.

همنشینی با هنر| از عنایت شهید آوینی تا تحقیر گزینه‌های روی میز

طراح، تصویرگر و کارتونیست است؛ آنطور که خودش می‌گوید با بی‌علاقگی لیسانس نقاشی را از دانشگاه شهید باهنر اخذ کرده هرچند از بچگی دستی بر نقاشی داشته است.

پس از دیدن مجموعه آثارش، گفتگو را در همان فضای باغ‌موزه انجام می‌دهیم؛ فتح باب گفتگو، معرفی خود هنرمند است.

مظفری: متولد سال ۱۳۶۹ در کرمان هستم؛ علاقه‌ای به تحصیلات دانشگاهی نداشتم اما خب حین تحصیل در مقطع کارشناسی نقاشی با انوع کار آشنا شدم و تحصیلاتم بی تأثیر در طراحی آثار نبوده است.

همنشینی با هنر| از عنایت شهید آوینی تا تحقیر گزینه‌های روی میز

بیش از ۱۳ سال کار تخصصی انجام می‌دهم؛ اولین کار انجام شده مربوط به طراحی از روی کتاب قصه‌ای بود که در بچگی انجام دادم و یکی از شرکت‌های مربوطه کار را پسندید و فعالیت حرفه‌ای من از همان زمان آغاز می‌شود.

درباره شاخص‌ترین آثاری که تولید کردید، توضیح می دهید؟

 بله؛ طراحی شخصیت سه انیمیشن آتو، گزینه‌های روی میز و بیشه را انجام دادم که bbc بعد از آن به گزینه‌های روی میز واکنش نشان داد و گفت تندروها در ایران این انیمیشن را ساختند.

ویژگی خاصی داشت؟

خب من در طراحی چهره‌ این انیمیشن از تصویر "پت و مت" الهام گرفتم تا حماقت دشمنان را به تصویر بکشم و همین باعث عصبانی شدن رسانه‌های وابسته به آنان شد؛ البته ما تا آخر آنان را تحقیر خواهیم کرد.
 

از موفقیت‌هایی که داشتید، بگویید.

در رویداد هفتاد سال دشمنی، برگزیده اثر کارتون شدم و در تصویرسازی در رویداد امام امت و طراحی پوستر در رویداد مقتدر مظلوم رتبه اول را کسب کردم.

رسیدن به هر موفقیتی فراز و نشیب‌هایی دارد؛ این مسیر برای شما چطور بوده؟

مسئله اصلی من و کلاً هنرمندانی که در این رشته کار می‌کنیم، پیدا کردن بازار کار است؛ البته الان وضعیت نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر شده زیرا مجموعه‌های فرهنگی حساسیت کار را درک کردند و برای همین حمایت‌های بیشتری می کنند.

همین نمایشگاهی که از آثار بنده دایر شده، با حمایت و پتشیبانی حوزه هنری و اداره کل ارشاد است.

الان بیشتر بر چه حوزه ای متمرکز هستید و دورنمای شما در این راستا چیست؟

قبلاً طراح انیمیشن بودم، الان تصویرسازی دیجیتال و کارتون انجام می دهم؛ هدف اصلی من این است در عرصه فرهنگی و جنگ نرم فعالیت کنم و در این زمینه بیشتر آنچه که مد نظر رهبری است دنبال می کنم؛ به طور مشخص کاریکاتور که حضرت آقا خیلی قبل توصیه کردند و دوم کارهای جذاب برای شهدا؛ دوست دارم لبخند رهبری را برای کارهایم ببینم.

سبک خاصی را در آثارتان دنبال می‌کنید؟

به شدت دنبال آثاری هستم که چشم را پاک نگه دارد؛ هنرمندان می‌دانند چه می‌گویم؛ البته من تقلیدی کار نمی‌کنم و معمولاً روح و اصول کار هنر اصیل ایرانی اسلامی را دریافت و سپس دست به ابداع می‌زنم؛ در کل می خواهم نگارگری ایرانی در آن برجسته باشد.

همنشینی با هنر| از عنایت شهید آوینی تا تحقیر گزینه‌های روی میز

شیرین‌ترین تجربه کاری شما مربوط به چه اتفاقی است؟

یک بار آقای عباس گودرزی از من خواست چهره شهید آوینی را کار کنم، گفت که محمد این کار را بکن برکت وارد زندگیت می‌شود.

من این درخواست را پشت گوش انداختم و توجهی نکردم، دو ماه بعد منزل مادربزرگم(مادر شهیدان مظهری صفات) محفلی بود که سخنران گفت: با شهدا زندگی شما برکت پیدا می‌کند.

من همان لحظه بین سخنرانی بلند شدم و رفتم طبقه بالا و شروع به تصویرسازی چهره شهید آوینی کردم که شهرت من از همان جا شروع شد و برکت آن را امروز درو می‌کنم؛ شهید آوینی مرا از رفتن دنبال شرکت‌ها برای درخواست سفارش آزاد کرد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمائید

توصیه می کنم مذهبی‌ها از ورود به عرصه هنر نترسند، کار امروز ما فرهنگی است و باید به وسیله هنر رسالت خود را انجام دهیم، بچه های خود را به سمت هنر سوق بدهند.

گفتگو: طاهره بادامچی

کد خبر 1785936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha