از بطن مادر تا قلب دین؛ روایت تنها هیات مذهبی بانوان باردار در ایران

تصور کنید مادرانی که نه‌تنها در انتظار تولد فرزند خود هستند، بلکه از این دوران طلایی برای تقویت روح و تربیت نسل آینده بهره می‌برند. اولین هیات بانوان باردار در ایران، با هدف تقویت معنویت مادرانه، راهی نو به سوی تربیت دینی از دوران بارداری گشوده است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| وقتی که سخن از هیات مذهبی به میان می آید آنچه به ذهنت خطور می کند تصویر جمعی از افراد در حسینیه یا مسجد است که در مناسبتی خاص همچون سوگواری و یا موالید ائمه اطهار(ع) به عزاداری و یا جشن و سرور مشغول هستند.  اما امروز می خواهیم شما را با هیأتی فراتر از تصورات معمول آشنا کنیم؛ هیأتی که شاید برایتان غیرقابل تصور باشد، اما واقعیت دارد.شاید اصلا به ذهنتان هم خطور نکند که همچین هیاتی هم می تواند وجود داشته باشد! پس با ما همراه باشید تا با اولین هیات بانوان باردار کشور آشنا شوید.

عصر یکی از روزهای پاییزی مهرماه است؛ جمعی از زنان در منزل شهیده مریم رحیمی دور هم جمع شده اند؛ اولش فکر می کنم این برنامه هم مثل سایر مجالس مذهبی زنانه است اما رفته رفته متوجه می شوم یک ویژگی منحصر به فرد در این برنامه وجود دارد که سایر مجالس زنانه ندارند و آن هم باردار بودن بانوان حاضر در این برنامه است. این دورهمی بانوانه تفاوت هایی با سایر دورهمی ها دارد و علاوه بر ذکر توسل و دعا که برنامه متداول سایر هیات ها است برنامه های دیگری هم شامل می شود. جلسه دعا که تمام می شود یک پزشک متخصص بانوان مشغول صحبت می شود و سپس به سوالات حاضران در جلسه پاسخ می دهد. اصلاً بگذارید سایر جذابیت های هیات «نسل ملائک» را از زبان مسئولش بشنویم.

نسل ملائک هدفی والا

برای اولین بار ایده راه اندازی هیات بانوان باردار به ذهن سیده مریم هاشمی راد خطور کرده است و با همراهی شورای  مداحان هیات و روضه های خانگی بانوان فارس و همچنین گروه جهادی مادر آسمانی، چراغ این هیات برای نخستین بار در کشور روشن می شود.

از بطن مادر تا قلب دین؛ روایت تنها هیات مذهبی بانوان باردار در ایران

خانم هاشمی راد می گوید: «هدف ما از نام‌گذاری این طرح "نسل ملائک" ارتقاء معنویت مادران باردار است. ما می‌خواهیم مادران فقط به سلامت جسمی خود و فرزندشان فکر نکنند، بلکه از دوران بارداری و جنینی در تربیت و کیفیت فرزندپروری نیز تلاش کنند تا ان‌شاءالله نسلی پاک و ملکوتی از دامنشان پرورش یابد.»

پناهگاه دل‌ها

اما چرا هیات؟ «یکی از کارکردهای موثر هیات مذهبی الگوسازی مبتنی بر دین باوری و رعایت هنجارهای اخلاقی و ارزشهاست». این را هاشمی راد می گوید و ادامه می دهد: «افراد با حضور مستمر در هیات و  استماع احادیث و درس های اخلاقی، هویت دینی خود را قوی تر کرده و به حیات دینی پیش می روند.

حال اگر مادری باردار که ارتباط تنگاتنگ روحی و جسمی با جنینش دارد مستمرا در این فضای معنوی قرار گیرد علاوه بر رشد و ارتقا معنوی خود و جنین اش می‌تواند به اضطراب‌های موجود در این ۹ ماه  غلبه کند و روح و جسمش جلا بگیرد زیرا که دین ملجا مهمی برای ارامش فرد است.

ما می‌خواهیم مادران فقط به سلامت جسمی خود و فرزندشان فکر نکنند، بلکه از دوران بارداری و جنینی در تربیت و کیفیت فرزندپروری نیز تلاش کنند تا ان‌شاءالله نسلی پاک و ملکوتی از دامنشان پرورش یابد

هاشمی راد که مدیریت موسسه فرهنگی ملائک مهر را هم بر عهده دارد معتقد است «توجه به ضرورت تربیت معنوی از دوران جنینی ما را به فکر تشکیل این هیأت انداخت. این ایده‌ای نو و تازه است که برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شده و می‌توانیم از این مدل الگو برداری کنیم.»

تربیت از آغاز حیات

برنامه‌های هیأت شامل ذکر توسل به اهل بیت(ع)، و پرداختن به موضوعات اخلاقی و قرآنی است؛ از جمله اینکه چگونه می‌توان جنین‌های پاک را به سربازان حضرت حجت (عج) تربیت کرد. همچنین حضور پزشک متخصص بانوان برای رسیدگی به سوالات و دغدغه‌های مادران نیز از دیگر ویژگی‌های این هیأت است.

هاشمی راد برنامه‌های هیأت را با بسته‌های محتوایی شامل برشورهایی درباره مراقبت‌های معنوی دوران بارداری، اهمیت نام‌گذاری، آداب معنوی زایمان و هدایای معنوی مثل نمک تبرکی حرم حضرت معصومه(س) و تسبیح همراه می‌سازد.

او ادامه می دهد: هیات هر ۱۵ تا ۲۰ روز  یکبار به صورت مستمر برنامه خواهد داشت و مختص مناسبت ها نیست چون مباحث دنباله دار بوده و  استمرار و انس گرفتن مادران باردار با فضای معنوی هیات از اهداف ما است.

از بطن مادر تا قلب دین؛ روایت تنها هیات مذهبی بانوان باردار در ایران

مسئول هیات مذهبی نسل ملائک به هدف غایی این مجموعه اشاره می کند که صفر تا صد کار در دست مادران باردار باشد؛ از مداحی تا سخنرانی و آن‌ها تنها تسهیلگر و خدمت‌رسان برای هم نوعان خود باشند.

الگویی برای مادران

نخستین جلسه این هیأت در منزل شهیده مریم رحیمی برگزار شده است. وقتی پوستر هیأت را مشاهده می‌کنم و جمله‌ای درباره ارتقاء معنویت مادران باردار با تمسک به شهیده‌ای از مدافعان سلامت را می‌خوانم، از خود می‌پرسم: «چرا شهید رحیمی؟» کنجکاو می‌شوم و از خانم هاشمی راد می‌خواهم بیشتر درباره این شهید و اهمیت برگزاری جلسه در منزل او توضیح دهد.

انتخاب منزل این شهیده به عنوان آغاز تشکیل هیات، هم به جهت روحیات خاص و شایسته ایشان و هم به جهت اینکه این شهیده باردار بودند و با ایده ما تناسب داشت و همچین  همراهی و استقبال  مادر بزرگوارشان در نظر گرفته شد.

هاشمی می‌گوید: او شهیده دهه هفتادی مدافع سلامت است.در ایام کرونا، با اینکه ۶ ماهه باردار بود و حتی از طرف مسئولین بیمارستان به وی اجازه داده شده بود که با توجه به شرایط جسمی از مرخصی اش استفاده کند ولی به دلیل تعهد کاری و روحیه جهادی حاضر نشد از این فرصت استفاده کند و به خدمت به بیماران کرونایی ادامه داد که در همین مسیر خدمت نیز مبتلا به کرونا شد و به همراه فرزندش به شهادت رسید.

انتخاب منزل این شهیده به عنوان آغاز تشکیل هیات، هم به جهت روحیات خاص و شایسته ایشان و هم به جهت اینکه این شهیده باردار بودند و با ایده ما تناسب داشت و همچین  همراهی و استقبال  مادر بزرگوارشان در نظر گرفته شد.

نسل آسمانی

دوران بارداری، دوره‌ای حساس و منحصر به فرد است که هر مادری آن را تجربه می کند. مادر در این مرحله مهم زندگی نه‌تنها به تقویت جسمی نیاز دارد، بلکه از لحاظ روحی و معنوی نیز باید به خوبی تقویت شود، چرا که تمام احساسات و رفتار مادر بر فرزندش تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، دورانی که مادر سپری می‌کند، ممکن است به یکی از شیرین‌ترین و در عین حال دشوارترین مراحل زندگی تبدیل شود.

از بطن مادر تا قلب دین؛ روایت تنها هیات مذهبی بانوان باردار در ایران

هیأت «نسل ملائک» با آفرینش فضایی حمایتی و معنوی، به مادران فرصت می‌دهد تا همدیگر را درک کنند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و بر سلامت روح و روان خود تاکید کنند. در این محیط است که پیوندهای عمیق‌تری میان مادران باردار شکل می گیرد و نسل‌هایی پاک و آسمانی با تربیت دقیق و محبت‌آمیز به وجود می آید. این هیأت می‌تواند آغازگر تحولی بزرگ در زندگی مادران باشد؛ آغازی که در آن عشق، امید و آرامش در کنار یکدیگر رشد خواهد کرد.

علاقمندان برایشرکت در هیأت و اطلاع از برنامه‌ها، می‌توانند به کانال موسسه تربیتی ملائک مهر در پیام‌رسان ایتا به نشانی https://eitaa.com/malaeekmehr بپیوندند و از برنامه‌های این هیات مطلع شوند.

کد خبر 1785939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha