اولین اجلاس بین المللی دینی در سن پترزبورگ روسیه

اولین اجلاس بین المللی دینی با عنوان ««نقش ارزش‌های دینی،معنوی و اخلاقی در ادیان سنتی و راه‌های ارتقای ارزش‌های گفت‌وگوی طایفه‌ها و قومیت‌ها در جهان معاصر» در سن پترزبورگ روسیه درحال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اخبار الیوم، اولین اجلاس بین‌المللی دینی با عنوان «نقش ارزش‌های دینی، معنوی و اخلاقی در ادیان سنتی و راه‌های ارتقای ارزش‌های گفت‌وگوی طایفه‌ها و قومیت‌ها در جهان معاصر» به همت اداره دینی مسلمانان سن پترزبورگ و منطقه شمال غربی روسیه، اداره مذهبی مسلمانان بخش آسیایی روسیه،اداره روابط خارجی  کلیسای پتریرک مسکو، دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ و صندوق حمایت فرهنگ، علوم و معارف اسلامی در سنت پترزبورگ روسیه درحال برگزاری است.

در این اجلاس که از ۲۳ مهر آغاز شده و تا ۲۶ مهر ادامه دارد، نمایندگان بیش از ۵٠ کشور جهان از جمله ایران، عربستان سعودی، قطر، امارات، عراق، ترکیه، مراکش، یمن، گامبیا، سومالی، اوگاندا، چاد، فرانسه، آلمان و ایتالیا و نمایندگانی از ادیان و مذاهب روسیه حضور دارند.

دکتر اسامه الازهری، وزیر اوقاف مصر در این اجلاس گفت: اخیرا سخنانی درباره نظریه «برخورد تمدن‌ها» گفته می شود که تئوری مطرح شده توسط ساموئل هانتینگتون، متخصص علوم سیاسی است و طبق آن پس از پایان جنگ سرد فرهنگ و هویت مذهبی سرچشمه همه درگیری‌ها خواهد بود. این تئوری تقریبا فراگیر شده است و شاید آگاهی تعدادی از نهادها و حتی برخی از کشورها که ایده درگیری و برخورد را تقویت می کنند، در شکل دهی آن دخیل بوده باشد.

وزیر اوقاف مصر در این اجلاس جهانی خواست تا اصطلاحی جایگزین «درگیری تمدن‌ها» به نام «آشنایی تمدن‌ها» شود، تا بین همه تمدن‌ها و ادیان و فرهنگ‌ها و ملت‌ها آشنایی و آگاهی صورت گیرد.

وی با اشاره به آیه « "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»، گفت: همه مردم صرف نظر از ادیان و فرهنگ های مختلف به یک منشاء انسانی تعلق دارند.

وزیر اوقاف مصر از همه شرکت کنندگان در این اجلاس خواست تا از ملت بی دفاع فلسطین که با ابزار نسل کشی و جنایت رژیم صهیونیستی روبه رو هستند، حمایت کنند.

وی افزود: ما به عنوان مصری مخالف آوارگی فلسطینی‌ها از سرزمین شان هستیم و برای حمایت از پایداری و استواری برادران فلسطینی با هرآنچه در اختیار داریم، برای رساندن کمک‌های بشردوستانه تلاش می کنیم. تنها راه حل این بحران برپایی دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی است.  

کد خبر 1785963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha