نقش روحانی و مدیر کاروان در بهداشت روحی و روانی زائر

در نشست مشترک اساتید روان‌شناسی با نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تأکید شد: بهداشت روحی و روانی زائر بر عهده روحانی و مدیر کاروان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست مشترک اساتید روان‌شناسی و نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با موضوع بررسی زمینه‌های بهره‌مندی از این رشته تخصصی در راستای افزایش نقش آفرینی خادمان ضیوف الرحمن در پژوهشکده حج و زیارت قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه آشنائی و استفاده از روش‌های کاربردی علم روان‌شناسی برای روحانیون و مدیران کاروان بسیار مفید است، گفت: هر روحانی قریب به یک ماه با بیش از صدنفر از زائرانی همراه است که سال‌ها در انتظار سفر بوده و هزینه قابل توجهی هم برای آن واریز کرده‌اند. روحانیون باید توانمندی رفتاری و مدیریتی بالایی داشته باشند تا بتوانند از جهات روحی و روانی این گروه را راهبری کنند.


وی افزود: در هر کاروان زائران با روحیات مختلفی وجود دارند که ممکن است برخی بخاطر مشکلات رفتاری، آرامش یک کاروان را مختل کنند. روحانی و مدیر کاروان باید توانمندی مدیریت و کنترل هرگونه ناهنجاری احتمالی را داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از حضور یک متخصص شخصیت‌شناسی در جلسات مصاحبه گزینش روحانیون کاروان خبر داد و گفت: سعی کرده‌ایم در گزینش روحانیون، از متخصصین شخصیت‌شناسی هم بهره‌مند شویم تا کمترین مشکلات احتمالی در روحانیون هم شناسایی و برطرف شود. چرا که این روحانیون قرار است محوریت کاروان‌های حج و عمره با حضور سلایق مختلف روحی و فکری باشند.

وی برگزاری کارگاه‌های تخصصی اصول رفتارشناسی زائران برای روحانیون کاروان را ضروری خواند و به اولویت‌بندی نیازهای روحانیون در این زمینه اشاره کرد.


در ادامه این نشست چند تن از اساتید رشته روان‌شناسی به بیان دیدگاه‌ خود درباره بهره‌گیری از این رشته در تعاملات کلی امور حج و زیارت پرداختند.


یک از اساتید حاضر در جلسه به القای اضطراب و استرس به زائر به عنوان یکی از زمینه‌های بروز مشکلات رفتاری اشاره کرد و گفت: این موضوع از نظر علمی نیازمند اصلاح رفتاری است و مدیران و روحانیون کاروان باید در این زمینه رفتارهای خود را مورد آسیب‌شناسی قرار دهند و نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.


وی از نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درخواست کرد در سفرهای حج، چندتن از روان درمان گران متعهد در گروه پزشکی حج و زیارت حضور داشته باشند.


آشنائی روحی و روانی روحانی با زائران قبل از سفر، آشنائی با روش‌های آرامش بخشی به زائران به هنگام انجام مناسک و تسلط روحانی و مدیر کاروان به روش‌های مدیریت بحران از دیگر مواردی بود که توسط اعضای حاضر در جلسه مطرح شد.


همچنین آموزش مدیریت استرس، تاب‌آوری و کنترل خشم برای روحانیون و زائران، انتخاب روحانیون با هوش اجتماعی و هوش هیجانی بالا از دیگر نکات مطرح شده در این نشست بود.

کد خبر 1786301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha