سومین جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: سومین جشنواره ملی زرشک امسال با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان» و با هدف معرفی و کمک به رونق بازار این محصول برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مهدی جعفری امروز شنبه(۲۸ مهر) در جلسه برنامه‌ریزی جشنواره زرشک در استان اظهار کرد: از دو سال گذشته برگزاری جشنواره ملی زرشک در استان کلید خورد و امسال به عنوان سومین سال پیاپی این جشنواره برگزار خواهد شد که نباید از دستاوردهای بسیار خوب آن چشم‌پوشی کرد.

وی با بیان اینکه سومین جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان» و با هدف معرفی و کمک به رونق بازار این محصول در حال برنامه‌ریزی است، گفت: با توجه به اینکه شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» است لذا سومین جشنواره ملی زرشک با راهبری سازمان جهاد کشاورزی و با محوریت اتاق تعاون و همکاری نظام مهندسی برگزار می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این جشنواره به صورت همزمان در چند شهرستان برگزار خواهد شد، بیان کرد: همچنین جشنواره ملی زرشک و برپایی نمایشگاهی از محصولات آن در برج میلاد تهران نیز در حال برنامه‌ریزی است.

جعفری با اشاره به اینکه تعیین قیمت پایه صادراتی زرشک توسط این استان یکی از دستاوردهای برگزاری جشنواره ملی زرشک طی دو سال اخیر است، تصریح کرد: همچنین در این مدت قیمت زرشک با افزایش پنج برابری از کیلویی ۴۵ هزار تومان به ۲۳۰ هزار تومان رسیده است.

وی اعلام کرد: هم اکنون قیمت زرشک‌تر کیلویی ۳۵ هزار تومان و زرشک خشک کیلویی ۲۳۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

گفتنی است؛ تسهیل در خرید زرشک، صدور مجوز بارگاه زرشک، بیمه زرشک، توجه به موضوع گردشگری زرشک، تجلیل از کشاورزان نمونه استان، همکاری و پاسخگویی به صدا وسیما در خصوص برنامه‌هایی در خصوص زرشک، تاکید بر ایده‌های خلاقانه برای برگزاری جشنواره زرشک و احداث سردخانه زرشک از جمله موضوع‌های مطرح شده از سوی مسئولان مربوطه در این جلسه بود.

سطح زیر کشت زرشک در استان خراسان جنوبی که از آن به عنوان «یاقوت سرخ کویر» نیز یاد می‌شود بیش از ۲۷ هزار و ۲۲۲ هکتار است و در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۱۱۸ هزار تن محصول زرشک تر از باغات استان برداشت شود.

این استان از نظر سطح زیرکشت و تولید زرشک بی دانه در جهان رتبه اول را دارد زیرا از ۲۵۰ سال قبل تاکنون با شرایط اقلیمی این منظقه سازش یافته و خشکسالی‌های طولانی و پیاپی را تحمل می‌کند.


 

کد خبر 1786327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha