صادرات محصولات استراتژیک استاندارد خراسان جنوبی بدون محدودیت

هاشمی گفت: به واسطه عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی، محصولات استراتژیک خراسان جنوبی با آزمون‌هایی که در داخل کشور انجام می‌شود بدون محدودیت و بدون برگشت می‌تواند به دنیا صادر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید محمود هاشمی امروز یکشنبه (۲۹ مهر) در مراسم بزرگداشت روز ملی استاندارد در استان اظهار کرد: استاندارد پهنه زندگی انسان را مشمول می‌شود و هر آنچه که با ایمنی و سلامت انسان در ارتباط است در حوزه مأموریتی استاندارد می‌باشد و کاری بسیار سخت، فنی و مسئولیت‌آور است.

وی با اشاره به حمایت جانانه استاندار خراسان جنوبی برای موفقیت اداره‌کل استاندارد در این استان، افزود: استاندار دغدغه ایمنی و سلامت استان و آنچه چیزی را داشت که می‌تواند منتج به ارتقای کیفیت زندگی مردم شود تحقق پیدا کند.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران و رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ادامه داد: روزی در خراسان جنوبی، استاندارد به معنای واقعی کلمه بروز و ظهور نداشت و در سطح استان مورد توجه نبود، علی‌رغم اینکه قانون بسیار قوی و تاثیرگذاری برای کیفی، ایمنی و سلامت داشت.

هاشمی با بیان اینکه الحمدلله با نگاه جهادی که در استان و مدیران خراسان جنوبی و در سطح استاندارد بود این اتفاق افتاد، تصریح کرد: امروز می توانم ادعا بکنم شاید در وضعیت مطلوب مورد انتظار جامعه اسلامی نباشیم اما مطلوب و مورد انتظار دولت است و به فرمایش نایب امام زمان(عج) ما هنوز در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم.

وی بیان کرد: هنوز دولت اسلامی شکل نگرفته لذا در دولت وضعیتی که استاندارد دارد، وضعیت قابل قبولی در سطح ملی و در سطح استانی است.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با اشاره به اینکه استاندارد متناسب با شرح وظایف و انتظاراتی که از او وجود دارد بعضاً بر حقوق مردم می‌ایستد در ایمنی، سلامت، کیفیت و هر کجا که لازم باشد، افزود: در خراسان جنوبی ناظر به عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی بیش از صدها میلیارد تومان صرفه‌جویی فقط برای تولیدکنندگان در پی دارد که نمونه آن شرکت کویر تایر است.

هاشمی یادآور شد: شرکت کویر تایر برای برای ۵۱ حلقه محصولی که تولید می‌کند در سال ۶۲۵ هزار دلار هزینه آزمون در خارج از کشور می‌دهد که همین آزمون در داخل کشور ۶ هزار دلار یعنی معادل ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور و صرفه‌جویی برای این شرکت در هزینه‌هیا آن می‌شود.

وی تأکید کرد: محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی بدون محدودیت می‌تواند به دنیا صادر شود با آزمون‌هایی که در داخل کشور انجام می‌شود و به واسطه عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی، برگشت محصول هم نخواهد خورد.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران گفت: بیش از دو سال برای تحقق عضویت برای تحقق جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی تلاش شد و عواید آن اکنون در کف جامعه هم ملموس است و کالا و خدمات ایرانی با همین تاییدیه‌ها در دنیا پذیرفته‌ می‌شود و نیاز به آزمون‌ و بازرسی مجدد ندارد.

هاشمی با بیان اینکه خراسان جنوبی صادرکننده سیمان است و آزمون آن بعضی از مواقع ۲۵ روز زمان می‌برد اما اکنون بدون صرف زمان و با اطمینان محصول‌مان را از مبدأ به کشور مقصد صادر می‌کنیم، عنوان کرد: خراسان جنوبی هم الحمدالله از این عضویت بی‌بهره نیست و من امیدوار هستم که با گذشت زمان واحدهای تولیدی تشویق شوند و بتوانند از این اعتباری که ایجاد شده استفاده بکنند که هزینه‌های آنها هم کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه امسال سازمان ملی استاندارد نشان ارگانیک را به بخش خصوصی واگذار می‌کند، گفت: تولیدکنندگانی که در این استان بحث ارگانیک را دنبال می‌کنند حتماً به این سمت بیایند که در بازارهای جهانی با اعتماد بیشتری بتوانند محصولات خود را ارسال کنند.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با بیان اینکه بیش از ۳۵ هزار استاندارد تاکنون تدوین شده است، گفت: در همین هفته تمام استانداردهای مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به آنان ابلاغ شده که بدانند در حوزه آنها چه استانداردهایی تدوین شده و حداقل‌ها را در این زمینه رعایت کنند.

هاشمی با اشاره به وضعیت اعتباربخشی در کشور تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ درخواست اعتباربخشی داشتیم که ۱۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد داشت.

وی ادامه داد: این افزایش اعتباربخشی یعنی بخش خصوصی ما سرمایه‌گذاری می‌کند و متوجه این موضوع با اهمیت شده که صنعت آزمایشگاهی و صنعت بازرسی کشور می‌تواندیک بخشی از درآمد کشور را تامین کند.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران بیان کرد: من اصرارم بر این است که در استان خراسان جنوبی می‌توانید محصولات ارگانیک و محصولات استراتژیک را در بستر استاندارد با اطمینان از اینکه محصولات شما برگشت نمی‌خورد، صادر کنید و برای استان آوردهای قابل توجهی را داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه خروج بیش از ۵۰ همت ارز در سال از کشور از آثار اعتباربخشی است، افزود: قبلاً در این استان یک شرکت یا آزمایشگاهی یا واحد تولیدی که می‌خواست اعتباربخشی شود تقریباً ۱۰۰ میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب تیم‌های ارزیابی و اسکان آنان می‌شد که اکنون الحمدالله این هزینه از دوش بخش خصوصی و واحد تولیدی برداشته شده است و بیش از ده‌ها نفر از همین متخصصین استان در سطح کشوری ارزیاب هستند که نیازی به اسکان و ایاب و ذهاب ندارد و این خودش کمکی است به بخش خصوصی که می توانند به استان خدمت کنند.

کد خبر 1786401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha