موسوی نسب:فرزند باید به صورت عقلی موضوعات را بپذیرد

جایگاه عقل در دین بسیار مهم بوده و در مباحث تربیتی بر عقلانی بار آوردن فرزندان تاکید شده که فرزند باید به صورت عقلی موضوعات را بپذیرند، نه اینکه عادتی شوند.

خبرگزاری شبستان/یاسوج: در بحث فرزندآوری که تاکید این روزها بوده، گفته شده که والدین اهتمام به فرزندآوری داشته باشند که این کار باید با توکل به خداوند متعال و با برنامه‌ریزی دقیق اتفاق بیفتد که باعث قوام اجتماعی و دوام و بقای خانواده است.

قطعاً همراه با تولد هر فرزندی بحث تربیت زاده می‌شود، یا به قول اساتید هر فرزندی که به دنیا می‌آید، تربیت نیز باید با او زاده شود؛ یعنی باید برای چنین فرزندی برنامه‌ریزی تربیتی پیش بینی شود تا بتواند در دنیا و آخرت سعادتمند شود.

سعادت هر فرزندی در اطاعت از والدین و مسائلی که از روی عقل و همچنین مطابق با دستورات الهی است، صورت می‌گیرد.

به هر حال شاکله تربیت هر انسانی در خانواده شکل می‌گیرد و خانواده‌هایی که با تربیت دینی آشنایی لازم را دارند، می‌توانند فرزندان بهتری در جامعه تربیت کنند.

نمایندگی خبرگزاری شبستان در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مباحث تربیت فرزند با تکیه بر آیات و روایات گفتگوی کوتاهی را با حجت الاسلام والمسلمین «سید پرویز موسوی نسب»، استاد دانشگاه و دین پژوه انجام داده که در ذیل از نظر خوانندگان محترم می گذرد.

فرزندان باید برای دین اهمیت قائل باشند

خداوند متعال در قرآن در زمینه مباحث تربیتی شیوه‌ها و راهکارها را به زیبایی بیان کرده، یعنی قرآن سراسر از آیاتی است که می‌توان به آنها استناد کرد.

در آیه ۱۳۸ سوره آل عمران دعایی است که حضرت زکریا به ما یاد داده است .

حضرت زکریا در سن ۹۰ سالگی از خداوند تقاضای فرزند کرد و این یک درس بوده که اگر خداوند اراده کند، هر کاری می‌تواند انجام دهد.

جالب اینجاست وقتی از خدا می‌خواهد «خدایا به من فرزندی عطا کن» دعای عجیبی دارد «هُنَالِکَ دَعَا زَکَرِیَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً خدایا از پیش خودت نسل پاکیزه عطا بفرما» و این نشان می‌دهد که نسل پاکیزه خوب است، یعنی انسان به دنبال این باشد که نسلی که از او پا می‌گیرد، پاکیزه است.

در آیه ۳۶ سوره آل عمران قرآن می‌فرماید وقتی که حضرت مریم باردار بود این گونه دعا می‌فرماید «وَإِنِّی أُعِیذُهَا بِکَ وَذُرِّیَّتَهَا مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ خدایا این فرزند و نسل آن را پناه می‌برم به تو از شر شیطان» و این نشان می‌دهد که فرزند باید پیرو خدا و نه اینکه پیرو شیطان باشد.

خدا در آیه‌ای به حضرت لقمان فرمود «فرزندم نماز به پا دار» و این نشان می‌دهد که فرزند باید دیندار باشد و برای آن اهمیت قائل باشد.

حضرت نوح نیز در قرآن می‌فرماید «پسرم با ما سوار کشتی شو و با کافران مباش» و در این زمینه باید فرزند همراه با والدین نیکو باشد .

در روایت داریم که اگر پدر یا مادری داریم که می‌خواهند راهی غیر مستقیم را به فرزند یاد دهند، نه تنها تبعیت واجب نیست، بلکه واجب است که اصلاً تبعیت نکنیم.

تربیت در ذات انسان وجود دارد

یکی از القاب حضرت زهرا (س) هانیه است، که هانیه نیز یعنی کسی که نسبت به همسر و فرزندان خود بی تفاوت نباشد.

بنابراین ما از این آیات یاد گرفتیم که خداوند متعال در تربیت به ما یاد داده که چه آدابی را برای فرزندان خود در نظر داشته باشیم.

تعریف جامع از تربیت همان تعریفی است که دین بین اسلام بیان می‌کند که تلاش برای کشف استعدادهای نهفته و جهت دهی آنها برای رسیدن به مطلوب مد نظر است.

این تعریف نکته‌ای را به ما یادآور می‌شود که نخست تربیت در ذات انسان وجود دارد و ما مامور به کشف آن هستیم .

ترویج سیره شهدا بهترین الگو برای تربیت فرزندان است

طبق روایات ما پنج نوع تربیت داریم که یکی از آنها «تربیت دینی» است و به فرموده امیرالمومنین امام علی علیه السلام «ما نسبت به مسئله تربیت مدیون هستیم» و این نشان می‌دهد که مسئله تربیت یک تکلیف است.

تربیت دینی به این معنا است که ما باید فرزندان را در مسیر دین قرار دهیم ولی شیوه‌ها، زمان و نحوه اجرای آن بسیار مهم به نظر می‌رسد.

در این عصر اگر بین نوجوانان، جوانان و نسل ما اگر سیره شهدا را باب کنیم، بهترین الگو برای تربیت فرزندان است.

طبق روایت اگر انسانی دائم الوضو باشد یا انسانی ۴۰ غسل صبح جمعه انجام دهد چنین انسانی می‌تواند وقتی از دنیا رفت، بدن وی سالم باشد.

طبق آماری که از طرف ستاد تفحص شهدا ارائه شده، ۵۷۰ شهیدی را که با جنازه‌های عراقی مبادله کردند از این تعداد ۹ نفر بدن آنها سالم سالم بودند .

اگر در مسائل تربیتی بخواهیم جوانان را با خدا آشنا کنیم، باید معرفت الهی را به آنها بشناسانیم.

دومین «تربیت عاطفی» است، زیرا همه تربیت‌ها دینی نیست بلکه عاطفه نیز مهم است.

فرزند باید به صورت عقلی موضوعات را بپذیرد

تربیت بعدی، «تربیت اجتماعی» است که امروز در جامعه ما به خوبی صورت می‌گیرد و باید ما حواسمان به چنین تربیتی باشد، یعنی باید نسلی تربیت شود که حتی وقتی می‌خواهند فرزندان خوبی باشند، بدانند که اسلام تکالیف اجتماعی را بر فردی ارجعیت داده و اهل ایثار و فضیلت باشند.

تربیت بعدی «عقلی و علمی» است، شالوده اسلام بر اساس عقل است و عقل و شرع مکمل یکدیگر هستند و قرار نیست یکی از آنها انتخاب شود.

جایگاه عقل در دین بسیار مهم بوده و در مباحث تربیتی بر عقلانی بار آوردن فرزندان تاکید شده که فرزند باید به صورت عقلی موضوعات را بپذیرند، نه اینکه عادتی شوند.

شرع را خداوند به این دلیل آورده که درستی عقل را تایید کند، ولی در زمینه مصداق شاید کم و کاستی وجود داشته باشد.

به عنوان مثال امروز رژیم صهیونیستی خود را اهل عدالت می‌داند و جبهه مقاومت نیز خود را اهل عدالت می‌داند، ولی شرع می‌گوید رژیم غاصب صهیونیستی به انسانیت ظلم می‌کند و در چنین مواردی نشان می‌دهد که شرع به عقل کمک می‌کند تا درستی ادعا ثابت شود.

سیاست باید مبتنی بر اخلاق و عدالت باشد

«تربیت سیاسی» نیز بسیار مهم بوده و سیاست همان تدبیر بوده که انسان باید مد نظر داشته باشد.

نمونه آن مقام معظم رهبری است که ایشان یک سیاستمدار جهانی بوده که هم سیاستمدار و هم اخلاق مدار است و در «نماز جمعه نصر» حضور میلیونی مردم نشان داد که ایشان هم سیاستمدار و هم اخلاق مدار هستند.

کد خبر 1786442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha