«مقاومت»؛ زیربنای تربیت مسجدی

حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه یکی از پایه‌های قدرت و استوانه‌هایی که مردم مسلمان غزه روی آن استوار هستند، تربیت مسجدی است، گفت: شاید تا امروز کمتر به این نکته توجه کرده باشیم، این یک ارتباط و نقطه عطف در مصائب و مشکلات امروز ما در جهان اسلام است، نسخه و دوای درد این مشکلات داروی آزموده شده است؛ دارو و نسخه‌ای که در پیش چشم ماست و ما شاهد اثرات آن در جامعه غزه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین حامد قرائتی، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و نایب رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه های علمیه در گفتگو با خبرگزاری شبستان در استان قم با اشاره به حوادث اخیر جهان اسلام گفت: امروز یکی از مهم ترین مسائل و آنچه که قلوب مومنین را جریحه دارکرده است فجایعی است که در غزه و لبنان می گذرد، فجایعی که نشان دهنده اتحاد و انسجام باطل در برابر حق است که آزمونی بزرگ برای تمامی متفکران، دولت ها و ملت های اسلامی است.

نایب رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه های علمیه در پاسخ به اینکه چه چیزی باعث شده ملت مظلوم فلسطین، غزه و لبنان و..  در مقابل وحشی گری و ظلم و فشاری که تاریخ به خود ندیده اینگونه مقاومت کنند، گفت: این مقاومت نقطه روشنی است که شاید الگویی برای ما باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: من فکر می کنم بیش از مردم غزه، این مسلمانان سایر کشورها هستند که نیازمند کمک هستند، چراکه آن ثروت غنی که مردم غزه به رخ همه ما می کِشند و در بدترین شرایط امنیتی، بهداشتی، آموزشی به سر می برند، هر روز شاهد قتل عام در اردوگاه ها، مدارس، مساجد و بیمارستان ها هستیم اما شکست را در چهره هیچ یک از این مردم مظلوم نمی بینیم و محکم و استوار در مقابل این همه بیداد و ظلم ایستاده اند.

این مقاومت نقطه روشنی است که شاید الگویی برای ما باشد، من فکر می کنم بیش از مردم غزه، این مسلمانان سایر کشورها هستند که نیازمند کمک هستند!

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: همه قدرت های دنیا با تمام امکانات مادی و نظامی، و امکانات و استعدادهای حقوقی و دیپلماتیک پشت سر اسرائیل هستند و از اسرائیل حمایت می کنند و چشمشان را بر فجایع بسته اند و تسلیحات و بمب های عجیب و غریبی را برای اسرائیل می فرستند تا مردم را با این گونه تسلیحات به شکست وادار کنند اما این ملت استوار ایستاده اند. به نظرم این یک قدرت و گنج و یک ثروتی است که مردم غزه از آن برخوردارند.

نایب رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه های علمیه افزود:  بسیاری از ما با قطع شدن برق و با یک مختصر بیماری یا یک مشکل بسیار ساده تاب و توان خود را از دست می دهیم و نه تنها ممکن است با  اطرافیان بد رفتاری کنیم بعضی وقت ها حتی زبان به ناسپاسی نسبت به حق تعالی باز می کنیم ولی این مردم قدرت و توانی که دارند  یک ثروت غنی و ارزشمند است و به نظرم ما باید سال ها مطالعه و تحقیق کنیم و بررسی کنیم که چه چیزی این ملت را اینچنین استوار و مقاوم و اینچنین با اراده کرده است که می توانند تمام سختی ها را به جان بخرند و از مسیر واراده خود دست برندارند.

نویسنده مقاله «نقش مساجد در تعمیق باورهای دینی» با بیان اینکه یکی از پایه های قدرت و یکی از محورها و استوانه هایی که مردم مسلمان غزه بر روی آن استوار هستند تربیت مسجدی است گفت: این نکته، مطلب دقیقی است که شاید تا امروز به کمتر به آن توجه کرده باشیم. این یک ارتباط  ونقطه عطفی است در ماجراها، مصائب و مشکلات امروز ما در جهان اسلام، و نسخه و دوای درد این مشکلات، داروی آزموده شده است؛ دارو و نسخه ای که در پیش چشم ماست و ما شاهد اثرات آن در جامعه غزه هستیم.

یکی از پایه های قدرت و یکی از محورها و استوانه هایی که مردم مسلمان غزه بر روی آن استوار هستند تربیت مسجدی است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: به نظر می رسد در جامعه ما این نسخه آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و از برکات آن محروم هستیم هرچند که ما هم در سال های دفاع مقدس از این نسخه بهره مند بودیم و متوجه اثرات آن بودیم و از برکات و منافع و نعمات آن بهره مند بودیم ولی ظاهرا چندی است که فکر می کنیم می توانیم در برابر آن الگو و نمادی که خداوند برای امت قرار داده غافل باشیم و خودمان نسخه ها و راهکارهایی را طراحی و اجرا کنیم تا بتوانیم مشکلات مان را حل کنیم.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه تصریح کرد: البته قطعا منکر عقل بشری و تدبیر و دانش نیستم ولی اصول و معرفت دینی را باید حفظ کرد و با اذعان و بهره مندی از آن باید راهکارها، مدل ها و در واقع فرمول هایی که درجوامع مختلف بشری استفاده می شود وراهگشاست را نیز باید توجه داشته باشیم.

کد خبر 1786449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha