تمامی حوزه‌های تخصصی می‌تواند عرصه فعالیت زنان باشد

سعیدی‌نژاد گفت: برداشت ما در نهضت پیشرفت بانوان این است که زن امروز در همه عرصه‌ها می‌تواند مؤثر باشد و صرف حوزه‌های خانواده و سبک زندگی مدنظر نیست بلکه همه حوزه‌های تخصصی می‌تواند عرصه فعالیت زنان باشد، البته باید آن ظرافت، فطرت و سرشت زن را جدی بگیریم و بیایم کارویژه مؤثر زن را پیدا کنیم.

 خبرگزاری شبستان، گروه زنان و خانواده، عاطفه سعیدی‌نژاد، در اردوی معارفه دانشجویان دختر جدیدالورود دانشگاه علم و صنعت که به همت معاونت فرهنگی این دانشگاه در مشهد مقدس برگزار شد، ضمن بیان بخش‌هایی از تجربیات زندگی و دوران دانشجویی خود گفت: من در زندگی کشف کردم که آدم باید خیلی زود تکلیف خودش را مشخص و برای خودش هدف تعیین کند. سن و برهه‌ای که الان شما در آن قرار دارید، یکی از برهه‌های مهمی است که باید خودتان تکلیفتان را در زندگی روشن کنید. یکی از مشکلات موجود در نظام آموزش و پرورش و حتی آموزش عالی فعلی ما این است که ما خودمان را به کلان‌روندهای جامعه می‌سپاریم. مثلا ما خودمان را به فرآیندی مثل کنکور می‌سپاریم و این مسأله ما را از یک انتخاب واقعی، از اینکه استعداد و علاقه ما چیست، دور می‌کند. اگر در زمانی که در آن قرار دارید، به واقعیت خودتان رسیدگی نکنید و تعریفی از آینده‌تان شکل ندهید، تصور نکنید بقیه با یک نگاه متفاوت آن را برای شما ایجاد خواهند کرد. آن وقت شما هم می‌شوید مثل هزاران آدمی که بعد از طی دوره‌ی لیسانس می‌گوید اتفاقی نیفتاد و می‌رود سراغ مقطع ارشد، بعد از طی مقطع ارشد هم به چیزی که می‌خواهد نمی‌رسد و تازه به فکر این می‌افتد که ببیند استعداد و علاقه‌اش چیست.

مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان گفت: یکی از مشکلات ما این است که نه در ذهن مردم و نه در ذهن مسئولین تصویری از آینده کشور وجود ندارد. یعنی یکی از حلقه‌های مفقوده ما در کشور و یکی از نقص‌های جدی مدیریت کلان کشور نداشتن طراحی و تصویر کلان از آینده کشور است. این ضعف بسیار بزرگی است. رهبر انقلاب حدود سال ۸۶، ۸۷ این ضعف را خوب تشخیص دادند و فرمودند: «ما به الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی احتیاج داریم.» چون همه کسانی که انقلاب را دوست دارند و علاقه‌مندند کشور در حوزه‌های مختلف اقتصاد، فرهنگ، محیط زیست، آب، انرژی، نفت و... پیشرفت کند، تصویر مشترکی از آن واقعیتی که قرار است رقم بزنند، ندارند. جامعه ایرانی یک تصویر مشترک مورد توافق بین خودش ندارد. رسیدن به الگوی پیشرفت یکی از ظرفیت‌هایی بود که حضرت آقا به آن اشاره کردند و ما باید با هم آن را شکل دهیم. البته در همان سال‌ها دبیرخانه‌ای برای طراحی الگوی پیشرفت شکل پیدا کرد ولی متأسفانه آن طراحی در یک سطح حداقلی انجام گرفت و بین جامعه به نوعی گفتمان تبدیل نشد. یکی از آن کارهای مهمی که من و شما باید در فضای تخصصی خودمان در کشور دنبال کنیم همین طراحی آینده کشور است.

سعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه این تصور که بزرگ‌ترها باید فکر کنند و ما اجرا کنیم، تصور اشتباهی است، بیان کرد: خود حضرت آقا تعبیر دقیقی دارند و می‌فرمایند فتح‌الفتوح انقلاب حضور جوانانی است که نسبت به آینده احساس مسئولیت دارند، برای خودشان دیدگاه تعریف کرده و متناسب با آن تصویری تعریف می‌کنند و سپس یک طراحی شکل می‌دهند و برای رسیدن به آن طراحی تلاش می‌کنند. شما باید این کار را انجام دهید. شما باید خودتان آینده کشور را بسازید ولی تا زمانی که تصویری از یک آینده روشن و درخشان در ذهن ما شکل نگیرد، معلوم نیست تلاش‌هایمان به کجا می‌رسد.

مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان  گفت: یکی از کارهایی که ما توانستیم به برکت حضور در فضای ملی کشور ایجاد کنیم، شکل دادن یک ظرفیت ملی بزرگ به اسم بنیاد پیشرفت بانوان است. اصلی‌ترین مسئولیتی که در حال حاضر بنده دارم شکل‌دهی این بنیاد است که در حدود ۳۷۰ شهرستان ستاد دارد و کارهای مختلفی در حوزه بانوان انجام می‌دهد. یکی از این کارها که اخیرا در تهران به مرحله اجر درآمده مرکز نوآوری آکادمی مریم است که قرار است جایی برای رسیدگی به دختران باشد. من وقتی به این طراحی‌ها رسیدم که چند قدم جلوتر را دیدم.

سعیدی نژاد تأکید کرد: اگر برنامه ریزی نکنید لزوما دانشگاه و فضاهای آکادمیک فعلی شمار را به آن واقعیت مطلوب و نقطه‌ای که در نظر دارید، نمی‌رساند. این شما هستید که باید از فرصت های دانشگاه استفاده کنید. اگر برای خودتان خوب هدف گذاری کنید آن وقت دانشگاه می‌شود آن مزرعه‌ای که می‌توانید بزرگترین کشت را از آن داشته باشید. یعنی خودتان باید بفهمید هدفتان چیست و بر همان مبنا از دانشگاه و اساتید استفاده کنید. غیر از درس‌های پایه و درس‌های اولیه، باید آن‌قدر هدف‌گیری‌تان دقیق باشد که بتوانید تخصصی از اساتید استفاده کنید.

مسئول بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان با بیان اینکه یکی از فرمول‌هایی که در زندگی می‌تواند شما را از هم‌دوره‌ای‌هایتان متفاوت کند، فرمول فرار رو به جلو است، توضیح داد: فرمول فرار رو به جلو یعنی شما در شرایطی که وقت ندارید، در شرایطی که به نظر می‌رسد برنامه‌تان پر است، هدف گذاری کنید و برنامه‌های بعدی را برای خودتان تعریف کنید. فرار رو به جلو یعنی از مجموعه مسئولیت‌هایی که دارید، نترسید. یکی از قواعد دنیایی که در آن به سر می‌بریم این است که اگر خودت به صورت درست، برای خودت دردسر و مشغله‌ی مثبت ایجاد نکنی این عالم برای تو دردسرهای منفی درست می‌کند. منفی یعنی با وجود تلاش و وقتی که می‌گذاری، لزوما به نتیجه‌ای که می‌خواهی نمی‌رسی. پس فعالانه برای خودتان دردسر درست کنید. دردسر که می‌گویم یعنی زحمت، یعنی کار و تلاش، یعنی براساس مطلوبیت‌هایی که باید به آن برسید، هدف گذاری کنید، جلو بروید و از خدا بخواهید راه را برایتان مشخص کند و واقعا هم این اتفاق می افتد.  

عاطفه سعیدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌تواند یک انسان را در زندگی موفق کند این است که از ابهام نگریزد و ابهام ستیز باشد. برود در دل ماجرا و یک کاری دربیاورد. شاید یکی از مشکلاتی که ما در فضای بانوان داریم این باشد که خیلی وقت‌ها سعی می‌کنند در حاشیه امن افراد و سازمان‌های دیگر قرار بگیرند و این باعث می‌شود خودشان رشد زیادی نکنند. تجربه به من نشان داده اگر خودتان اهل این باشید که دل به دریا بزنید و وارد چالش شوید، رشدهایی برایتان ایجاد می‌شود که در شرایط عادی رخ نمی‌دهد. برداشت ما در نهضت پیشرفت این است که زن امروز در همه عرصه‌ها می‌تواند مؤثر باشد. صرف حوزه‌های خانواده و سبک زندگی مدنظر نیست بلکه همه حوزه‌های تخصصی می‌تواند عرصه فعالیت زنان باشد. البته باید آن ظرافت، فطرت و سرشت زن را جدی بگیریم و بیایم کارویژه مؤثر زن را پیدا کنیم. عنصری که باید برای شما مهم باشد، این است که از آینده‌تان تصویر بسازید. وقتی تکلیف خودتان با خودتان روشن شد، کمک کنید آینده ایران ترسیم شود. این همان اتفاق مبارکی است که همه به آن احتیاج داریم.

کد خبر 1786450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha