سنگال خواستار بهره‌مندی از توانمندی‌های ایران برای حفاظت و مرمت اشیاء موزه‌ای شد

رئیس موزه تمدن سیاهان سنگال در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان، اظهار داشت: علاقه‌مندیم که در زمینه پیشرفت‌های موجود در خصوص حفاظت و مرمت اشیای موزه‌ای و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی ایران از آخرین دستاوردها بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد عبدالله لی رئیس موزه تمدن سیاهان و علیرضا وزین رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سنگال دیدار و در خصوص زمینه‌های همکاری فرهنگی بین دو کشور گفت‌وگو کردند.

عبدالله لی با ابراز علاقه‌مندی برای توسعه روابط با توجه جامعه مسلمان دو کشور، به موضوع آگاهی از انقلاب اسلامی و خدمات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و توسعه همه جانبه ایران در تمامی زمینه‌های علمی، فرهنگی و دانشگاهی اشاره کرد.

رئیس موزه تمدن سیاهان اظهار داشت: علاقه‌مندیم که در زمینه پیشرفت‌های موجود در خصوص حفاظت و مرمت اشیای موزه‌ای و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی ایران از آخرین دستاوردها بهره مند شویم و در تمامی زمینه‌ها اقدام به تبادل هیأت‌های کارشناسی و حرفه‌ای مشترک کنیم.

وی در ادامه سخنانش، برای هرگونه فعالیت مشترک دوجانبه بین دو کشور ایران و سنگال اعلام آمادگی کرد.

لزوم تبادل نشریات موزه‌ها و پژوهش‌های مشترک بین ایران و سنگال

در ادامه این نشست، رایزن فرهنگی کشورمان در سنگال، ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ویژه در حوزه برقراری ارتباط بین موزه‌های ایران و کشورهای مختلف، گفت: موزه‌ها در روابط بین‌الملل و آشنا ساختن فرهنگ و ارزش‌ها سنتی و تاریخ و تمدن مردم کشورها به یکدیگر نقش مهمی داشته و در گسترش روابط بین کشورها دارای اهمیت است.

وزین افزود: موزه‌ها نقش تعیین کننده‌ای در تثبیت هویت ملت‌ها و جوامع دارند و چنانچه ارتباطات در این عرصه توسعه یابد، مسیر شناخت مردمان کشورها از یکدیگر هموارتر خواهد بود و به درک و فهم روند فکری و فرهنگی هر یک کمک خواهد کرد.

وی ضمن معرفی موزه‌های مهم ایران و تنوع آنها، به زمینه‌های همکاری دو کشور مانند حفاظت و مرمت آثار تاریخی، ترویج فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی در موزه‌ها، چگونگی بهره‌مندی از ابزارهای نوین در ترویج موزه‌ها، تبادل تجربیات بین موزه‌ای، تبادل نشریات موزه‌ها و پژوهش‌های مشترک اشاره کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان، ضمن اعلام آمادگی رییس موزه ملی ایران برای همکاری مشترک، پیشنهاد ایشان را در خصوص برگزاری ویدئو کنفرانس برای تبادل نظرات اولیه را مطرح کرد که با استقبال روبرو شد و با توجه به نشست و برنامه‌های مختلف پیشرو در موزه تمدن سیاهان، زمان مناسب را برای این برنامه، در ماه ژانویه پیشنهاد کرد.

در پایان، ضمن اهدای سه جلد کتاب در زمینه موزه ملی ایران، ایران کهن و مجموعه موزه لوور در تهران به زبان فرانسه به رئیس موزه تمدن سیاهان، پیشنهاد شد که دریافت کتب و نشریات موزه‌ای ایران برای مطالعه کارشناسان سنگالی تداوم یابد.

کد خبر 1786481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha