نگاهی به آثار تاریخی و مساجد تخریب شده توسط صهیونیست‌ها در لبنان

رژیم صهیونیستی در حملات خود به لبنان، اماکن تاریخی، مساجد و کلیساها را نیز هدف حملات خود قرار داد که بسیاری از آنان قدمت دو هزار ساله دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، مکان‌های تاریخی این کشور در برابر حملات مکرر اسرائیل به لبنان از آسیب در امان نماندند و می‌توان گفت که این حملات نسبت به جنگ‌های قبلی شدیدتر بوده است و بیشترین اماکنی که هدف قرار گرفتند، در جنوب لبنان و بقاع بوده‌اند.

بر اساس برآورهای اولیه، شش مرکز دینی تاریخی، هفت مسجد، یک کلیسا و پنج ساختمان باستانی شهرداری هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن، بازار تجاری میراث در شهر نبطیه هدف قرار گرفت و پس از آن قلعه الشقیف هدف قرار گرفت. این قلعه پیش از این سال ۱۹۸۲ میلادی به بهانه اینکه پایگاه نظامی مقاومت فلسطین است مورد هدف اسرائیل قرار گرفته بود.

در جنگ کنونی که از ۱۷ سپتامبر دامنه آن در لبنان گسترش یافت، اسرائیل به دو صورت آثار تاریخی را تخریب کرد. یکی بمباران مستقیم یا بمباران عمدی مساجد، کلیساها و برخی آثار تاریخی و شهری بود و دیگری بمباران نزدیک بناهای تاریخی بود که در نتیجه آن، ضربه‌های شدید همراه با دیوار صوتی به این مراکز آسیب وارد کرد.

از جمله مکان‌های تاریخی که در اثر بمباران آسیب دیدند و در صورت ادامه جنگ در معرض خطر قرار دارند و بدون حمایت بین المللی هستند می‌توان به قلعه بعلبک، ارگ تبنین، گنبد دورس (ورودی بعلبک) و قلعه میس اشاره کرد.

اماکن دینی که از اول اکتبر ۲۰۲۴ مورد هدف قرار گرفته اند عبارتند از: مقام نبی بنیامین در محییب، مسجد یارون، مسجد الظهیره، مسجد شبعا، کلیسای دردغیا، مسجد طیردبا، مسجد کفرنیت، مسجد الثقلین در مجدل سلم  و مسجد بلیدا.

در مروری کوتاه به  تاریخچه این مساجد اشاره می‌کنیم:

مسجد شعیب نبی در شهر بلیدا

این بنا در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۴ مورد بمباران رژیم صهیونیستی قرار گرفت. این مسجد، شاهدی بر تاریخ منطقه به حساب می‌آید. این بنا دو هزار سال پیش بنا شده است و در ابتدا معبد بوده است و در زمان ورود صلیبی ها به کلیسا تبدیل شد و بعد از فتوح اسلامی به مسجد تبدیل شد که نخستین مسجد در منطقه جبل عامل به شمار می‌رود.

این مسجد در نتیجه حملات مکرر اسرائیل از سال ۱۹۷۸، مورد تخریب و بی توجهی قرار گرفت، سپس در سال ۲۰۰۳ مرمت و بازسازی شد و بعداً به دلیل اهمیت باستان شناسی، فرهنگی و مذهبی در فهرست آثار باستانی وزارت فرهنگ قرار گرفت. جنگ کنونی از ارزیابی مجدد خسارات وارده به آن جلوگیری می‌کند و مانع از حفاظت از آن می‌شود.

مسجد و مقام نبی بنیامین بن یعقوب

مسجد و مقام بنیامین پیامبر در شهر محییب در سال ۲۰۲۳ مورد حملات اسرائیل قرار گرفت و سپس در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۴ اسرائیل علاوه بر این مسجد و مقام؛ محله مسکونی آن را بمباران کرد.

مورخان در مورد اینکه آیا این زیارتگاه متعلق به بنیامین بن یعقوب است یا حوباب بن یثرون اختلاف نظر داشتند. قدمت ساخت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش می‌رسد و بر روی تپه ای مرتفع واقع شده است که اتاقی از آن مقام بنیامین قرار دارد و اتاق دوم برای نماز است که گنبدی بزرگ بر بالای آن قرار دارد. این بنا از سنگ‌های صخره‌ای ساخته شده و با طاق‌هایی به سبک هندسی متناسب با این مقام تزئین شده است و در ضلع شمال شرقی آن مناره‌ای سنگی دارد. در سال ۱۹۴۸، اسرائیل سنگی را از داخل آن دزدید که نوشته ای به زبان عبری داشت. در سال ۲۰۰۶، با در نظر گرفتن زیبایی شناسی معماری مقامات تاریخی با دقت بازسازی شد.

اماکن تاریخی که در اثر بمباران اسرائیل آسیب دیدند عبارتند از:

بنای باستانی «گنبد دورس» در بعلبک است که دو هفته پیش آسیب دید و منجر به ترک خوردگی، ریزش بخشی از سرستون بالایی آن و بی ثباتی ستون‌های آن شد.

قدمت این مکان تاریخی به قرن سیزدهم باز می‌گردد. این گنبد بر روی هشت ستون گرانیت قرمز واقع شده است و از سنگ‌ها و ستون‌های خرابه های معابد بعلبک ساخته شده است.

معابد بعلبک که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، در فاصله ۵۰۰ تا ۷۰۰ متری مورد بمباران شدید قرار گرفتند و پیامدهای منفی بر این آثار برجای گذاشت.

برخی از این آثار تاریخی که مورد هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند، به دوره های مختلف تاریخی یعنی ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد تا قرن نوزدهم برمی‌گردند.

بازار تجاری نبطیه که اسرائیل عمداً آن را کاملاً ویران و خاکستر کرد. بخشی از میراث، هویت فرهنگی و اجتماعی شهر نبطیه است که بیش از صد سال پیش ساخته شده است.

علاوه بر آن هتک حرمت‌ها می‌توان به تخریب ساختمان‌های شهرداری اشاره کرد که در تعدادی از روستاها و شهرک‌های جنوبی قرار داشتند و دارای ویژگی میراثی هستند و چندین دهه پیش ساخته شده‌اند که بیشتر آنها به آثار تاریخی تبدیل شده‌اند.

باید گفت که حملات رژیم صهیونیستی دیگر مرز ندارد. هدف قرار دادن مکان‌های تاریخی نقض کلیه قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های یونسکو و قوانین حفاظت از میراث جهانی است و باید دولت درباره آن کاری بکند و  نهادهای جامعه مدنی و بشردوستانه  ونهادهای بین المللی ارتباط برقرار کنند و با هزینه ارتش و نیروهای امنیتی از داخل این بناها حفاظت کنند.

کد خبر 1786507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha