هنر «قلمزنی» به نام اصفهان ثبت جهانی شد

به گفته ‌رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان، اصفهان به‌ عنوان شهر جهانی قلمزنی به ثبت رسید.

 مجدالدین تاج، رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان با بیان اینکه یکی از دغدغه های مهم این بود که رشته های صنایع دستی که مهد آن اصفهان بود شهرها و کشورهای دیگر به نام خودشان به ثبت ملی رساندند و از منافع آن بهره مند می شدند.

وی با اشاره به اینکه در گام اول رشته های مختلف صنایع دستی را به ثبت ملی رساندیم اظهار داشت: تاکنون ۲۰ رشته صنایع دستی را ثبت ملی کردیم.

تاج گام دوم را ثبت جهانی رشته های مختلف صنایع دستی دانست و اضافه کرد: هزینه های ثبت ملی و ثبت جهانی را اتاق بازرگانی اصفهان تقبل کرده و سپس طرح ثبت جهاتی رشته قلمزنی از طریق مراحل قانونی  برای ثبت جهانی آماده شد.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان اعلام کرد: رشته قلمزنی به نام ایران و به نام اصفهان به ثبت جهانی رسید و اکنون سایر کشورها نمی تواند روی رشته قلمزنی ادعایی داشته باشند درحالیکه اندونزی هم به تازگی مدعی رشته قلمزنی شده است همانطور که هندوستان مدعی رشته قلمکار بود.

وی با تبریک به تمام هنرمندان صنایع دستی بخصوص هنرمندان قلمزنی متذکر شد: حوزه تبلیغات و بازاریابی در رشته ثبت جهانی شده قلمزنی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با تمام توان فعال شود.

تاج خاطرنشان کرد: هنرمندان می توانند  نشان جهانی قلمزنی را از اتحادیه صنایع دستی دریافت کنند و روی محصولات شان درج کنند تا  از این طریق نشان دهند کیفیت و اصالت این محصول مورد تایید قرار گرفته است و این هنر متعلق به ایران و اصفهان است.

وی تصریح کرد: در روند ثبت جهانی قلمزنی،  اتحادیه صنایع دستی و اتاق بازرگانی همکاری انجام دادند و معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی تایید کرد و به اداره مالکیت های معنوی فرستاد.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان اظهار داشت:اولین ثبت جهانی که انجام شد مینا، سپس قلمکار و بعد از آن کاشی هفت رنگ و چهارمین  رشته صنایع دستی که ثبت جهانی شد قلمزنی است.

وی یاداور شد: روند  ثبت ملی و کسب ثبت جهانی هنر قلمزنی  بیش از ۲ سال بطول انجامید تا در کمال مسرت رشته قلمزنی به ثبت جهانی رسید.

هنر قلمزنی عبارت است از تزئین و کندن نقوش بر روی اشیا فلزی به ویژه مس، طلا و برنج  و به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش به وسیلۀ قلم با ضربۀ چکش بر روی اچسام فلزی مس به سبب نرمی و شکل پذیری که دارد،در هنر قلمزنی متداول تر از سایر فلزات است.

هنر قلمزنی اصفهان از جمله صنایع دستی ایران به خصوص شهر اصفهان است که شاید قدمتی بیش از هزاران سال قبل از میلاد مسیح داشته باشد که تا به امروز نسل به نسل منتقل شده و اکنون در زیباترین و مدرن ترین فرم خود در اصفهان تولید می شود.

هنر «قلمزنی» به نام اصفهان ثبت جهانی شد

کد خبر 1786529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha