گمانه زنی عرصه محوطه تاریخی «تپه قادرآباد» دشت مشهد

رئیس اداره ثبت و حرائم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: گمانه زنی به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه تاریخی «تپه قادرآباد» دشت مشهد انجام شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمود طغرایی اظهار کرد: محوطه «پیش از تاریخ» قادرآباد یکی از محوطه‌های باستان شناسی دشت مشهد و در حوضه ‌آبریز کشف ‌رود است.

وی ادامه داد: پیشروی زمین‌های کشاورزی و تسطیح بخش عمده‌ای از تپه که در قبل از سال ۱۳۷۵ در محوطه صورت گرفته، باعث شده که در حال حاضر بخش کوچک‌تری از تپه باقی بماند.

طغرایی تصریح کرد: به همین منظور مرحله نخست برنامه گمانه‌زنی به سرپرستی دکتر محمد صادق داوری به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم اثر با رویکرد تدوین ضوابط حفاظتی باستان‌شناسی در تابستان ۱۴۰۲ انجام شد.

او اظهار کرد: طی این فرایند ابتدا قدیمی‌ترین عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای موجود تهیه شد و با ایجاد ۱۴ گمانه، وضعیت کلی اثر مشخص شد.  

 طغرایی افزود: در دومین مرحله این اقدام و در شهریور و مهر ماه سال جاری، با ایجاد ۹ گمانه تکمیلی، محدوده دقیق عرصه اثر تاریخی در میانه اراضی کشاورزی مشخص شد.

او گفت: نظر به اهمیت موقعیت این محوطه تاریخی در حاشیه کشف‌رود و تاثیری که چشم انداز منطقه در ایجاد و شکل دادن نوع معیشت و نحوه زندگی ساکنان آن درحدود شش هزار قبل داشته است، محدود حریمی این اثر تا لبه کشف رود پیشنهاد شده است.

تپه قادرآباد در تاریخ ۱۳۸۰/۰۷/۰۱ و با شماره ۴۰۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 1786609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha