هنرمندان همسو با مقاومت در بغداد تقدیر شدند

در آیین اختتامیه چهارمین فراخوان آثار ادبی، هنری و رسانه‌ای فرماندهان پیروزی و قهرمانان مبارزه با تروریسم جهانی در بغداد، از برگزیدگان رشته‌های مختلف هنری تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان چهارمین فراخوان آثار ادبی، هنری و رسانه‌ای فرماندهان پیروزی و قهرمانان مبارزه با تروریسم جهانی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در محل سالن همایش‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد که به ۴۵ نفر از برگزیدگان اصلی و ۵ نفر از شایستگان تقدیر از نگاه داوران جوایز ویژه‌ای اختصاص یافت.

در ابتدای برنامه، محمدکاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهید سید حسن نصرالله به تجلیل از مقاومت ملت فلسطین و لبنان در مقابل جنایات ددمنشانه رژیم صهیونیستی پرداخت و ابراز داشت: هنر به معنی زیبایی شناسی و زیبایی آفرینی است و هنرمند کسی است که با شناختن زیبایی‌ها، در پرتو علم و عقل بتواند از آنها بهره گیرد، و عامل خلّاقیّت و سازندگی و رشد و تعالی خود و دیگران شود.

وی افزود: هنر برای «انسان بی‌غایت»، سرگرمی و بازی است زیرا غایت هستی برای او «بازی» است و آنان نیز که از «هنر برای هنر»‌ به مثابه‌ی «مکتب» سخن گفتند تنها بر صفحه‌ی کاغذ چنین گفتند اما در صفحه‌ی زندگی واقعی، خود در پی جهت‌گیری‌های ایدئولوژیک و یا دست‌کم در پی غایات مادّی و خودپرستانه‌ رفته‌اند.

آل صادق تصریح کرد: هنر در هیچ حال نمی‌تواند به چیزی که نه حق و نه باطل باشد، بیندیشد و یک هیچ را پرورش و آرایش دهد و حتی اگر حدیث نفس و برون‌افکنی درون می‌کند، این نفس و درون هنرمند، نمی‌تواند نه رحمانی و نه شیطانی یا در نقطه‌ی صفر باشد. حتی نقطه‌ی صفر وجودی انسان نیز، فطری و صبغت‌اللهی است و رنگ خدا دارد.

هنرمندان همسو با مقاومت در بغداد تقدیر شدند

وی یادآور شد: اگر هنر، حامل هیچ‌ مسئولیت و تعهدی از ناحیه‌ی هنرمند و از نوع آرمان‌خواهانه و حقیقت‌طلبانه‌اش نباشد، بدان معنا نیست که فاقد گرایش‌ است. انکار دو قطبی حق و باطل در زندگی فردی و اجتماعی و به گونه‌ی اعمّ در سرشت و پیکر جهان هستی، خود نیاز به اثبات دارد و نوعی جهت‌گیری است.

سفیر کشورمان با اشاره ارزش و رسالت و جایگاه هنر، بیان کرد: تمایلات بشر به عقلانی و نفسانی، اخلاقی و غیراخلاقی و عادلانه و ظالمانه تقسیم می‌شود، پس هنر و هنرمند نیز به دو دسته‌ی ارزشی و غیرارزشی تقسیم‌شدنی است. هنرمند مسلمان، اصالت را به نیازهای معنوی و تکامل‌طلب می‌دهد و نیازهای مادی را بی‌آنکه انکار کند، در جهت نیازهای اصیل‌تر راه‌بری می‌کند. هنر اسلامی، غرائز حیوانی را نه تحریک، بلکه تعدیل و به سوی تکامل هدایت می‌کند و جذابیت در هنر اسلامی، نه «هدف» و نه وسیله‌ای در جهت اهداف باطل، بلکه «وسیله»‌ای در جهت خیرات و ارزش‌ها و عدالت و محبّت و اخلاق و عقلانیت است.  هنرمند مکتبی متعهد به عمل است و باید هم حرف درست را درست بگوید و هم به گفتن درست و هم به درست گفتن متعهد باشد.

وی در ادامه، مطرح کرد: حال وقتی هنرمند می‌خواهد از اسلام و راجع  ارزش های اسلامی اثری تولید کند باید بداند آموزه‌های “اسلام”، سه بعدی است. مفاهیم اسلامی، اولاً حاوی یک بعد عقلانی و معرفتی، کاملاً شناخت‌پذیر، برهان‌پذیر و قابل تبیین معرفتی است. بعد دوم آن، بعد اخلاق و معنویت است که بر همین مبادی تئوریک و نظری مبتنی بوده و از آن گسسته نیست. بعد سوم اسلام، ناظر به عدالت‌خواهی و تمدن‌سازی است.

هنرمندان همسو با مقاومت در بغداد تقدیر شدند

سفیر کشورمان افزود: هیچ هنری نمی‌تواند «دینی» باشد اما با حقوق بشر و عدالت اقتصادی، سیاسی، قضایی، فرهنگی و اجتماعی سر و کار نداشته باشد.اگر «اسلام» و انقلاب اسلامی، ترکیبی تئوریک از “عقلانیت” و “معنویت” و “عدالت” است، پس  هنر اسلامی نیز ترکیبی از این سه است. حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «تنها هنری مورد قبول قرآن‏‎ ‎‏است که صیقل دهندۀ اسلام ناب محمدی باشد. تنها به هنری باید پرداخت که راه‏‎ ‎‏ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد.‏‎ ‎‏هنرمندان ما تنها زمانی می‌توانند بی دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند‏‎ ‎‏که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهارچوب مکتبشان، به حیات‏‎ ‎‏جاویدان رسیده‌اند.‏»

آل صادق ادامه داد: بی شک شما شرکت کنندگان و برندگان چهارمین جشنواره قاده النصر کسانی هستید که در این عرصه قدم گذاشته اید و به حمد الله هر ساله شاهد نوآوری‌ها و خلق آثار بدیع از شما هستیم. توصیه این جانب این است که به این حد بسنده نکنید و پر شورتر ، هدفمندتر و با نشاط تر با سر بالا در این مسیر قدم بگذارید و از اینکه شما را به عنوان هنرمند مقاومت می‌شناسند بر خود ببالید و از طعنه‌ها و سرزنش‌ها نهراسید که وعده نصرت و یاری ما از سوی خداوند ضمانت شده است که «ان تنصر الله ینصرکم ویثبت اقدامکم».

هنرمندان همسو با مقاومت در بغداد تقدیر شدند

همچنین، حمزه نجاتی وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در خصوص فراخوان و اهداف برگزاری این جشنواره گفت: شناسایی هنرمندان همسو با مقاومت و حمایت از آثار و توانمند سازی فنی و حرفه ای هنرمندان در حوزه مقاومت از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است که هر ساله و هم زمان با سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس برگزار می‌شود.

نجاتی با بیان اینکه به واسطه استمرار این جشنواره فرهنگی، جمع کثیری از هنرمندان و فرهیختگان همسو با محور مقاومت با هم به رقابت می‌پرازند، افزود: در چهارمین دوره این جشنواره در سه شاخه پژوهش های مکتوب، شعر و ادبیات و هنر و رسانه فراخوان شد که در مجموع یک هزار و ۱۹۵ اثر از ۶۲۳ هنرمند به دبیرخانه ارسال و موردارزیابی و داوری قرار گرفت.

وی در ادامه یادآور شد که در این دوره از جشنوار ۴۵ اثر از سوی هیئت داوران برتر شناخته شد و در این مراسم نفرات اول تا سوم آنها مورد تجلیل قرار گرفته و لوح و جوایز ویژه جشنواره را دریافت کردند و پنچ اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

هنرمندان همسو با مقاومت در بغداد تقدیر شدند

به گفته نجاتی در این دوره از جشنواره، شرکت کنندگانی از کشورهای عراق، ایران ، لبنان، سوریه، تونس، الجزایر، پاکستان و نیجریه آثار خود را ارئه کردند.

در حاشیه مراسم اختتامیه، نمایشگاهی از آثار برندگان بخش هنرهای تجسمی جشنواره در گالری شهدای خدمت رایزنی فرهنگی ایران در بغداد به نمایش در آمد

کد خبر 1786610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha