هزار روز طلایی در مثلث رفتاری دولت، حاکمیت و خانواده

طرح «۱۰۰۰ روز طلایی اول زندگی» نخستین بار در ایران توسط دکتر نوذر نخعی از پزشکان کرمانی مطرح شد؛ طرحی که از کهنوج و سپس زرند آغاز و در حال حاضر در بم و رفسنجان و نیز زهک در استان سیستان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت در ۱۴ بند از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد؛ سیاست‌هایی که با توجه به اهمیت مقوله جوانی جمعیت و در راستای جبران کاهش نرخ باروری در کشور و خطر پیری جمعیت تدوین شده است.

از آن زمان با وجود تلاش برخی دغدغه‌مندان اما برآیند عملکرد نهادهای متولی در راستای برنامه عملیاتی برای اجرای این سیاست‌ها چندان مطلوب نبوده و شاهد این مدعا تأکیدات چندین و چند باره رهبری مبنی بر جدی گرفتن مسئله جوانی جمعیت است.

حجت‌الاسلام عباسی ولدی در یک مصاحبه ویدئویی به دیدار چند نفر از فعالان جمعیت با مقام معظم رهبری اشاره می‌کند که معظم‌له فرموده بودند ما بارها و بارها درباره فرزندآوری گفتیم اما جز چند دختر مذهبی کسی به حرف ما گوش نکرد.

هزار روز طلایی در مثلث رفتاری دولت، حاکمیت و خانواده

از سوی دیگر مخالفان افزایش جمعیت تلاش زیادی برای منصرف کردن زوج‌های جوان از فرزندآوری، اکتفا کردن به تک فرزندی و تشویق به سقط جنین کردند به گونه‌ای که آمارهای سقط جنین در مقاطعی بسیار فاجعه‌بار گزارش شد.

استان کرمان نیز که در این زمینه با وضعیت نامطلوبی روبرو بود اما در دو، سه سال اخیر به همت دانشگاه علوم پزشکی و فعالان حوزه جمعیت، گام‌های مؤثری در این رابطه برداشته به گونه‌ای که طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی کرمان، هم اکنون استان وضعیت بهتری دارد.

رایگان شدن منحصربفرد ناباروری در ایران که تنها در مرکز آموزشی درمانی افضلی‌پور انجام می‌شود نمونه‌ای از عزم جدی برای لبیک به فرمایشات رهبری در زمینه افزایش جمعیت است؛ ضمن اینکه مرکز بشری کمیته امداد استان کرمان هم به مسئله درمان ناباروری ورود کرده و تسهیلات خوبی ارائه می‌دهد.

هزار روز طلایی در مثلث رفتاری دولت، حاکمیت و خانواده

بیمه سلامت نیز یکی از دستگاه‌هایی است که با جدیت از مسئله افزایش جمعیت حمایت می‌کند؛ دکتر محمد جعفری، مدیرکل بیمه سلامت با اشاره به ابداع طرح «۱۰۰۰ روز طلایی اول زندگی» توسط دکتر نوذر نخعی از پزشکان کرمانی می‌گوید: این طرح از کهنوج و سپس زرند آغاز و در حال حاضر در بم و رفسنجان و نیز زهک در استان سیستان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولاً بیمه‌ها مورد اتهام هستند که برای درمان هزینه می‌کنند اما برای پیشگیری کاری نمی‌کنند؛ افزود: این طرح ناظر به یک پیشگیری است که فقط ۱۰ سال در دنیا اجرا می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان اظهار کرد: پیشگیری آغازین از بروز بیماری‌های روحی و جسمی و اجتماعی در کودکان آینده در هزار روز بسیار اهمیت دارد؛ همه دستورالعمل این پیشگیری مربوط به دوران بارداری و دو سال اول تولد است.

هزار روز طلایی در مثلث رفتاری دولت، حاکمیت و خانواده

وی با افزودن اینکه همه هدف این دستورالعمل توجه خاص این دوره در سه بخش گفتمان سازی و پویش، توجه دولت و حاکمیت به موضوع و توجه دادن همسر به ایجاد فضایی آرام در خانه برای زن باردار است؛ گفت: اهمیت دوره بارداری و شیردهی در جامعه باید به گونه‌ای بالا برود که زن باردار در اولویت دریافت همه خدمات اجتماعی باشد.

دکتر جعفری اضافه کرد: توجه دولتمردان، حاکمیت و نهادهای اجتماعی حتی سازمان های غیرپزشکی و همه نهادها باید به این سمت جلب شود که نقطه پرگار در پیشگیری، مادر باردار و شیرده باشد.

وی اهمیت آرامش و فضای بدون اضطراب برای زنان باردار در محیط خانه را مورد تأکید قرار داد و هر گونه تنش روحی مادر باردار را منجر به بروز بیماری و حتی آسیب های اجتماعی برای فرزند دانست.

هزار روز طلایی در مثلث رفتاری دولت، حاکمیت و خانواده


دکتر جعفری ابراز امیدواری کرد: پایان امسال از اجرای این طرح خروجی گرفته شود تا وضعیت شاخص‌های تعریف شده در طرح مورد ارزیابی قرار بگیرد زیرا با اجرای این طرح در میان جامعه هدف دیگر نباید شاهد تولد کودک کم وزن و یا بستری بلافاصله پس از زایمان بود.

کارشناسان بر این باور هستند: در این هزار روز مغز کودک در حال رشد و ساختن بیشترین تعداد راه‌های عصبی است و نحوه گذراندن این دوره، روی سلامت کودک در همه ابعاد و تا آخر عمر او اثرگذار است؛ اهمیت این دوره به گونه‌ای است که از آن به عنوان ضمانت سلامتی کل عمر یاد می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد در نخستین گام که همان گفتمان‌سازی در جامعه هدف برای درک بیشتر اهمیت این دوران است، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی بیش از آنچه وجود دارد، لازم است تا نسل آینده سلامت بهتری به لحاظ روحی و روانی و جسمی و حتی اجتماعی داشته باشد.

کد خبر 1786634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha