سند اسرائیل برای «صلح» با لبنان؛ فریب برای ادامه جنگ

با توجه به تشدید تنش نظامی بین اسرائیل و حزب الله، اشغالگران «سند اصولی» را ارایه کردند که به نظر می رسد جامعه بین المللی آن را نپذیرد، آمریکا و فرانسه نیز قطعنامه «۱۷۰۱ پلاس» را برای جلوگیری از درگیری بین اسرائیل و حزب الله ارایه کردند؛ اما هنوز مشخص نیست که طرف‌های درگیر با این توافقنامه‌های صلح موافقت کنند و به نظر می رسد که جنگ همچنان ادامه داشته باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: با توجه به تشدید تنش نظامی بین اسرائیل و حزب الله و امکانکه تهدیدی برای گسترش خطرناک جنگ در منطقه است، تل آویو «سند اصول» را ارائه کرد که نشان می دهد ممکن است صلح بین دو طرف یک واقعیت باشد.

پایگاه آمریکایی «اکسیوس» فاش کرد که اشغالگران صهیونیستی «سند اصولی» را برای پایان دادن حملات به لبنان به آمریکا تحویل دادند.

این پایگاه به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد: «آموس هاکستین» فرستاده دولت ایالات متحده، روز دوشنبه ۳۰ مهر  وارد بیروت شد تا  امکان ستیابی به راه حل دیپلماتیک برای پایان جنگ با مقامات لبنانی را بررسی کند.

برهمین اساس، «ران درمر» وزیر امور استراتژیک اسرائیل که از نزدیکان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر است، سند را برای هاکستین ارسال کرد.

شرایط این سند اصولی مشتمل بر این موارد است:

-  ارتش اشغالگر اسرائیل اجازه دارد که اطمینان حاصل کند که حزب الله خود را دوباره مسلح نمی کند.

- به نیروی هوایی اسرائیل آزادی عمل در حریم هوایی لبنان داده شد.

 اما یک منبع آمریکایی به اکسیوس گفت: جامعه بین المللی ممکن است با شروط اسرائیل که در سند اصول گنجانده شده است، موافقت نکند.

 پیامدهای جنگ

از هشتم اکتبر ۲۰۲۳، یعنی یک روز پس از آغاز جنگ اسرائیل علیه نوار غزه، حزب‌الله در حمایت از غزه موضع گرفت و تاکنون حمایت خود را ادامه داده است که باعث تخریب زیرساخت‌ها و آواره شدن ساکنان بیروت شده است.

حملات اسرائیل به لبنان منجر به شهادت دو هزار و ۴۰۰ نفر در حملات مستمر به جنوب این کشور و ضاحیه جنوبی بیروت شد. علاوه بر این، اسرائیل فرماندهان و رهبران ارشد حزب الله از جمله «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله را به شهادت رساند. این رژیم همچنان مقرها و مهمات حزب الله را هدف قرار می دهد.

 از سوی دیگر، حزب‌الله حملات نگران‌کننده‌ای را علیه اسرائیل به‌ویژه از طریق پهپادها آغاز کرد که مهم‌ترین آن انفجار پهپاد پرتاب شده از لبنان بود که به خانه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قیساریه برخورد کرد.

  «ویم زویننبورگ»  ویم زویننبورگ، کارشناس محیط زیست از سازمان «پکس»، که داده‌های رادار مبتنی بر ماهواره را بررسی کرده است، درباره تأثیر بمباران اسرائیل هشدار دادو گفت: به نظر می رسد که حمله نظامی اسرائیل با هدف ایجاد یک منطقه حائل در جنوب لبنان برای بیرون کردن ساکنان است تا برای حزب الله لبنان روند باز تاسیس پایگاه‌هایش را با مشکل مواجه کند که هزینه آن را غیرنظامیان می پردازند.

قطعنامه ۱۷۰۱

این تحولات در حالی رخ می دهد که صحبت از پیش نویس قطعنامه جدید آمریکایی - فرانسوی به نام قطعنامه « ۱۷۰۱ پلاس» است که در ۱۴ ماده به عنوان راه حل دیپلماتیک برای مناقشه اسرائیل و حزب الله مطرح می شود.

این قطعنامه جدید مواردی به قطعنامه شماره ۱۷۰۱ اضافه کرده است که براساس آن، ارتش لبنان و نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) مسئول اجرای آتش بس در جنوب لبنان خواهند بود.

 قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۶ صادر شد و به جنگ اسرائیل علیه لبنان در آن زمان پایان داد.  شورای امنیت سازمان ملل متحد در این قطعنامه از لبنان و اسرائیل خواست آتش بس دائمی بر اساس تعدادی از اصول و عناصر باشد.

این اصول شامل احترام کامل به خط آبی و ایجاد تمهیدات امنیتی برای جلوگیری از از سرگیری خصومت ها از جمله ایجاد منطقه ای بین خط آبی و رودخانه لیتانی عاری از هر گونه افراد مسلح یا تجهیزات یا سلاح، به غیر از موارد متعلق به دولت لبنان و نیروی موقت سازمان ملل در این کشوراست.

 خط آبی به طول ۱۲۰ کیلومتر در امتداد مرز جنوبی لبنان امتداد دارد و یک ـخط عقب نشینی» است که توسط سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ برای تأیید عقب نشینی نیروهای اسرائیلی گذاشته شد.

اظهارات آموس هاکستین درباره موضع ایالات متحده در خصوص اجرای قطعنامه ۱۷۰۱، مشهود است که از طرح اصلاح قطعنامه «۱۷۰۱ پلاس» حمایت می کند. به طوری که این بار این بار نه تنها در پایان دادن به جنگ کنونی موفق باشد، بلکه از بروز هرگونه درگیری در آینده بین «اسرائیل» و «حزب‌الله» جلوگیری کند.

 اهداف اسرائیل

برهمین اساس می توان نتیجه گرفت که هر تحرک یا تصمیمی که به دنبال پایان دادن به درگیری و پایان دادن به جنگ بین «اسرائیل» و «حزب الله» انجام شود، بدون موافقت تل آویو برای این امر مسیر نخواهد شد. به طوری که «عماد الشدیاق» تحلیلگر سیاسی، می گوید که سند اصولی اسرائیل نشان دهنده تشدید تنش بزرگ در این رژیم است، زیرا گزینه های موجود در لیست بسیار محدود هستند.

الشدیاق می‌گوید: هدف اسرائیلی ها در این سند این است که در مقابل واشنگتن به عنوان همکار و آماده برای راه حل دیپلماتیک ظاهر شوند.

اما مسئله مهم اینجا که  آیا اسرائیل موافقت می کند که یک کشور سوم ماموریت بازرسی را انجام دهد یا خیر؟

شروط اسرائیل نشان می دهد که هیچ کشوری با این شروط موافقت نمی کند و اسرائیلی ها اصرار دارند که شرایط آنها تایید نشود تا عملیات نظامی خود را ادامه دهد.

اگر اسرائیل از مأموریت بازرسی خودداری کند و بخواهد این ماموریت توسط کشور سومی که اعتماد تل آویو، حزب الله و دولت لبنان را جلب می کند، انجام شود، مسئله متفاوت می شود، اما این طرف ها با کدام کشور موافقت خواهند کرد؟

کشوری که بتواند همه طرف ها را در داوری راضی کند، باید بتواند دخالت کند، اگرچیزی مغایر با توافق دید، موضع قاطع بگیرد. اما به نظر می رسد که کشوری که بتواند نقش داور کارآمد و مطمئن را ایفا کند وجود ندارد، به همین دلیل جنگ ممکن است همچنان ادامه داشته باشد.

کد خبر 1786887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha