توجه به خصلت «معین الضعفا» امام هشتم(ع) راهی برای مقابله با استکبار

حجت الاسلام محمدی گفت: اگر خصلت معین الضعفا بودن امام رضا(ع) سیره و الگوی همگان قرار گیرد و اگر همه مسلمانان با یکدیگر، کمک ملت و مردم فلسطین باشند آمریکا و استکبار هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

حجت الاسلام محمدرضا محمدی سبزواری -کارشناس حوزه دین و امام جمعه نهاوند- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: امام رضا(ع) دارای القاب فراوانی است که مشهورترین آن همین لقب رضا است.

وی با اشاره به اینکه از دیگر القاب عالم آل محمد(ص) می توان به زکی و رضی اشاره کرد، گفت: القاب فراوان امام رضا(ع) برگرفته از مناقب، کمالات و فضائل ایشان است.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: در زیارتنامه حضرت رضا(ع) القابی که ایشان را یاد می کنیم می توان به غریب الغربا، معین الضعفا و انیس النفوس اشاره کرد.

کارشناس حوزه دین به صفت معین الضعفا اشاره کرد و گفت: دلیل اینکه به امام رضا(ع) این صفت شناخته می شوند شاید همان بحث غربت امام رضا(ع) باشد هر چند باورمان نمی شود که امام(ع) به دلیل کثرت مشتاقان و عاشقان، غریب باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: اما زمانی که امام رضا(ع) به خراسان تبعید شد واقعا در دیار غربت بود و سه سال در دیار غربت امام رضا(ع) زندگی کرد و افرادی که غریب اند معمولا دل شکسته هستند و درد، رنج و زحمت و محنت را این انسان های غریب بهتر و بیشتر می فهمند لذا امام رضا(ع) در دیار غربت چنین حس کرده بود.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه امام رضا(ع) کمک کار و یار و یاور انسان های ضعیف و ناتوان بود، افزود: به همین دلیل به ایشان لقب معین الضعفا یعنی کمک کننده انسان های ضعیف داده اند. امام رضا(ع) یک انس و الفت خاصی با این نوع افراد داشتند و با کارگران و افراد طبقه پایین می نشست و هم سفره و هم غذا می شد.

کارشناس حوزه دین در ادامه تاکید کرد: معین الضعفا یکی از القاب زیبای امام رضا علیه السلام است که اگر همین لقب امروز در سیره ما ساری و جاری شود و از امام رضا(ع) الگوبرداری و به محرومان جامعه و مستمندان کمک کنیم و با یکدیگر دل رحم و مهربان و کمک کار باشیم جامعه قشنگ می شود.

وی اداده داد: امام رضا(ع) خیلی دوست دارد که در جامعه مردم با یکدیگر و اول از همه همین خانواده ها، همسر با همسر، فرزندان با همدیگر، پدر و مادر و فرزند خواهر و برادر با همدیگر با پدر و مادر همسایه و همسایه و هم محلی با هم محلی ها، گرم و مهربان باشند.

حجت الاسلام محمدی در ادامه گفت: اگر همین سیره و روش امام رضا(ع) در جامعه امروز ما ساری و جاری شود که نیاز بسیار شدید جامعه است قطعا جامعه ایده آلی خواهد شد و مردم در قبال همدیگر احساس مسئولیت خواهند کرد.

کارشناس حوزه دین با بیان اینکه مسئله معین الضعفا بودن یک افق جدید را به روی انسان ها می گشاید، افزود: امروز ملت و مردم فلسطین که یک ملت واقعا ضعیف و ناتوان از نظر امکانات نظامی هستند اما در مسائل دینی و ایمانی بسیار قدرتمند عمل می کنند و آمریکا و اسرائیل را به خاک مذلت نشانده اند نیاز به کمک کار و یار و یاور دارد.

وی در پایان بیان کرد: اگر همین خصلت معین الضعفا بودن امام رضا(ع) سیره و الگوی ما باشد و اگر همه مسلمانان با هم کمک ملت و مردم فلسطین باشند آمریکا و استکبار هیچ غلطی نمی تواند بکند و امیدوارم این خصلت در ما نهادینه شود و نسبت به محرومان و مستمندان جامعه کمک کار باشیم تا از روش و منش امام رضا علیه السلام بهره لازم را بگیریم. 

کد خبر 1786928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha