حقوق‌دان و اندیشمند فرانسوی «حامی حقوق فلسطین» درگذشت

فرانسوا دوروش، حقوق‌دان و متفکر فرانسوی، در سن ۷۵ سالگی در پاریس پایتخت فرانسه درگذشت؛ او به مواضع شجاعانه و ضد بی‌عدالتی به‌ویژه درباره مسئله فلسطین و غزه شناخته می‌شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی۲۱، «فرانسوا دوروش»، اندیشمند و حقوق‌دان فرانسوی و رئیس سازمان عدالت و حقوق بدون مرز در سن ۷۵ سالگی در پاریس پایتخت فرانسه درگذشت.

فرانسوا دوروش، حقوق‌دان و متفکر فرانسوی، در سن ۷۵ سالگی در پاریس، پایتخت فرانسه درگذشت و مواضع شجاعانه و ضد بی‌عدالتی به‌ویژه در رابطه با مسئله فلسطین از خود به جای گذاشت.

دوروش به مواضع حمایتگرانه‌اش از مسئله فلسطین، مخالفت با حمله به نوار غزه شناخته می‌شود. او همچنین از دوگانگی برخورد غرب با مسایل عربی انتقاد می‌کرد.

این اندیشمند فرانسه، کتاب‌های متعددی درباره قرآن کریم تالیف کرد و به عنوان رئیس سازمان عدالت و حقوق بدون مرز مشغول بود.

دوروش در مارس ۲۰۲۴ گفته بود که هر چهار دقیقه یک فلسطینی در نوار غزه به دست ارتش اسرائیل یا به دلیل قحطی و بیماری‌های کشنده باتوجه به سکوت بین‌المللی که در تاریخ بشریت بی‌سابقه است، شهید می‌شود. شهادت ۲۸ غیرنظامی فلسطینی به دلیل گرسنگی و تشنگی جنایتی فجیع ایت که ممکن است تمام بشریت در آن نقش داشته باشد. زیرا به جز شعار، اقدامی دیگری برای فلسطینی‌ها انجام نشده است.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: جنایات اشغالگران در نوار غزه نادرست بودن ادعاهای غرب، استانداردهای دوگانه و بهره برداری سیاسی از قوانین بین المللی را آشکار کرد، منافع آمریکا و متحدان غربی اش در درگیری‌های بین‌المللی  نشان می‌دهد که آنها مانع اجرای اصول حقوق بین المللبرای محکوم کردن و پاسخگویی اشغالگران به خاطر جنایات شان در فلسطین می‌شوند، در حالی که دادگاه کیفری بین‌المللی عجله دارد تا به کمک بیاید و از اوکراین حمایت کند و حکم بازداشت برای فرماندهان و ژنرال‌های ارتش روسیه صادر کند، اما همان دادستان حاضر نمی‌شود برای نجات مردمی که در معرض یک قتل عام واقعی هستند، حرکتی انجام دهد.

دوروش همچنین در سال ۲۰۲۰ با محکوم  کردن اهانت به پیامبر گفته بودکه تمسخر و اهانت به پیامبر اسلام به هیچ عنوان آزادی بیان نیست. مکرون باید با صراحت و صداقت از مسلمانان عذرخواهی کندو قانون آزادی مسلمانان در انجام شعائر دینی بدون آزار و اذیت را تصویب کند.

دوروش تاکید کرده بود: امانوئل مکرون بازیگر عرصه سیاسی است و در عرصه دیگر سخنرانی می کند، اما نمی داند که جهان را به یک جنگ دینی با پیامدهای وخیم، می کشاند.

کد خبر 1786962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha