جمع نخبگانی حوزه نباید صرفاً به صدور بیانیه اکتفا کند

حجت‌الاسلام شاهرودی با بیان اینکه جمع نخبگانی حوزه نباید صرفاً به صدور بیانیه اکتفا کند، گفت: امروز فضای مجازی جولان‌گاهی برای تهدید ارزش‌ها است و اگر یک عالم این فضا را نشناخت نمی تواند از اسلام و انقلاب و فضائل و ارزش‌ها و حفظ عقاید دفاع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود محمدی شاهرودی، چهارشنبه(۲ آبان) در اردوی راهیان مکتب حاج قاسم و راهیان پیشرفت که با حضور اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گلزار شهدا برگزار شد؛ با گرامیداشت یاد هزار شهید جامعه روحانیت؛ ایشان را طلایه داران جهاد تبلیغ و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام دانست و افزود: در امتداد دفاع مقدس این روزها به آمار شهدا اضافه می‌شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور با یاد کردن از شهید ابوتراب عاشوری، شهید ترور سال ۵۷ تأکید کرد: باید هر سال یک شهید روحانی به عنوان شاخص به نسل جدید معرفی شود.

ویژگی‌های حوزه علمیه انقلابی

وی سپس با تمجید از جایگاه شهید سلیمانی، زیارت ایشان را فرصتی مغتنم دانست و در ادامه سخنان خود طرح موضوع «حوزه علمیه انقلابی» توسط رهبری در جمع مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را حاکی از نقش برجسته این مجمع در تقویت و صیانت از حوزه علمیه انقلابی دانست که با بدنه طلاب ارتباط دارد والا رهبری در جمع دیگری مطرح می‌کردند.

حجت‌الاسلام شاهرودی ادامه داد: وقتی می گوییم حوزه علمیه انقلابی برخی تصور می‌کنند مجموعه‌ای باید از بیرون بیاید و حوزه را انقلابی کند در حالیکه انقلاب محصول حوزه علمیه انقلابی است؛ بعضی در تعریف حوزه علمیه انقلابی می‌گویند حمایت سیاسی از نظام اسلامی داشته باشد و از دستگاه و نهادهای‌های مولود انقلاب حمایت و در انتخابات مردم را دعوت به مشارکت کند و در مراسمی که نظام نیاز به حمایت سیاسی دارد و حضور عمومی مردم اثربخش است حوزه‌ای انقلابی است که مردم را دعوت کند.

وی در تکمیل این بخش از سخنانش تعاریف ذکر شده را یک تعریف حداقلی از حوزه دانست و گفت: حوزه‌ای انقلابی است که اهداف آن با اهداف انقلاب گره خورده باشد و نسبت به انقلاب حساسیت داشته باشد؛ همین الان دست‌هایی تلاش می‌کنند حوزه را از هویت انقلابی و جهادی جدا کنند و همین روزها در قضیه فلسطین برخی مجموعه‌های در دل حوزه بیانیه‌هایی صادر می‌کنند که تکرار حرف دشمن است و پیام امام را درباره غده سرطانی اسرائیل فراموش کردند.

جمع نخبگانی حوزه نباید صرفاً به صدور بیانیه اکتفا کند

رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور با تأکید بر اینکه این جمع نخبگانی نباید صرفاً به صدور بیانیه اکتفا کند بلکه باید آنقدر فضا را به روز نگه داریم کسی جرأت نکند در این مجموعه بی‌بدیل و بی‌نظیر اظهار وجود کند؛ یادآور شد: حوزه انقلابی بنا است زمینه ظهور خورشید عظمای ولایت را رقم بزند و حتماً باید اهداف آن با اهداف انقلاب یکی باشد.

وی با اشاره به پیام امام راحل به بسیج روحانیت و بازخوانی آن توسط امام خامنه‌ای؛ اظهار کرد: وقتی از بسیج طلاب و روحانیت می‌گوییم یعنی جمع نخبگانی حوزه؛ نزدیک ۲۳۳ هزار طلبه برادر و خواهر در ۹ عرصه سازماندهی شدند که بدنه عمومی حوزه روحانیت است.

شبکه روحانیت بیش از دو هزار و ۱۰۰ گروه جهادی در اطلس بسیج سازندگی دارد

حجت‌الاسلام شاهرودی اضافه کرد: بیش از دو هزار و ۱۰۰ گروه جهادی در اطلس بسیج سازندگی از شبکه روحانیت داریم که کارکرد آن بیشتر تبلیغی ترویجی است و ضرورتی ندارد در بخش سازندگی استفاده شود زیرا آنجا نیرو به وفور دارد و این گروه‌ها باید بیشتر در جهاد فرهنگی و جهاد تبیین نقش آفرین باشند و نکات امام را دنبال کنند.

وی یکی از مأموریت‌های مورد اشاره امام به این جمع را دفاع از اسلام عنوان و بیان کرد: دفاع از اسلام؛ رسالت حوزه علمیه انقلابی و بسیج روحانیت است که اگر جایی کوتاهی کنیم انتظاری از دیگران نباید داشت.

حاج قاسم محصول اسلام توحیدی است

رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور به تناسب همین موضوع به اهمیت توجه به اسلام توحیدی پرداخت و با بیان اینکه این اسلام از خانه حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها شکل گرفت و محصول آن حاج قاسم است؛ گفت: دومین مأموریت دفاع از انقلاب است که به میزان دفاع از اسلام و بلکه مضاعف باید از انقلاب دفاع کرد که این دو به هم تنیده شدند.

وی در این بخش از سخنانش حدیثی از امام صادق علیه السلام را یادآوری و تأکید کرد: مأموریت شبکه عظیم روحانیت و علمای دین مرزبانی از روزنه‌های نفوذ شیطان است؛ عالمِ مجاهدِ بسیجیِ انقلابی کسی است که این روزنه‌ها را بشناسد؛ امروز فضای مجازی جولان‌گاهی برای تهدید ارزش‌ها است و اگر یک عالم این فضا را نشناخت نمی تواند از اسلام و انقلاب و فضائل و ارزش‌ها و حفظ عقاید دفاع کند.

حجت‌الاسلام شاهردوی با بیان این موضوع که گاهی برخی به ظاهر نخبگان حوزه بیانیه‌هایی صادر می کنند که با اعتقاد اولیه به اسلام در تضاد است؛ اظهار کرد: نفوذ در عالی‌ترین سطح گاهی در جامع نخبگانی شکل می‌گیرد که برای جلوگیری از نفوذ در بدنه نخبگانی باید به دو عنصر روحیه انقلابی و جهادی و جهاد تبیین توجه کرد که یکی از محورهای جهاد تبیین همین راهیان پیشرفت است.

کد خبر 1786969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha