رسانه‌ها در اطلاع رسانی سرشماری کشاورزی مشارکت جدی داشته باشند

خداوردی از آغاز سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان جاری در این استان خبر داد و گفت: پاسخگویی درست و همراهی بهره برداران در سرشماری کشاورزی مبنای تامین داده‌های حیاتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، احمد خداوردی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در نشست خبری، افزود: اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی کشاورزی، داده‌های پایه برای تامین امنیت غذایی و تامین‌ کننده نیازهای ضروری و اساسی این بخش برای مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های متولی تنظیم بازار، برنامه‌ریزان و پژوهشگران است.
وی به لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی رسانه ها در خصوص اهمیت سرشماری عمومی کشاورزی و همراهمی و همکاری پاسخگویان تاکید کرد و ادامه داد: اجرای سرشماری مهمترین رویداد آماری در هر کشور است.


خداوردی گفت: سرشماری عمومی کشاورزی، اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی کشور در سطح کوچک‌ترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است و با توجه به فاصله گرفتن از آخرین سرشماری و تحولات سریع بخش کشاورزی، اجرای سرشماری در سال ۱۴۰۳ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بود.


معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در این نشست با بیان اینکه سرشماری عمومی کشاورزی جزو فنی‌ترین سرشماری ها محسوب می شود، گفت: سرشماری عمومی سال ۱۴۰۳، ششمین سرشماری کشاورزی در کشور است و پیش از این اولین سرشماری کشاورزی ایران در سال ۱۳۵۲ فقط در نقاط روستایی انجام شد و پس از آن در سال های ۱۳۶۷، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۳ به صورت عمومی (نقاط شهری و روستایی) به مرحله اجرا درآمد.


ایرج امینی افزود: اجرای سرشماری عمومی کشاورزی همزمان با سراسر کشور از ۱۲ آبان در استان زنجان نیز شروع می شود و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: لازم است کشاورزان و بهره‌برداران در این سرشماری با مأموران و متصدیان سرشماری همکاری لازم را به عمل آورده و با دقت به پرسش‌های آمارگیران پاسخ دهند.


امینی از به کارگیری ۸۵ نیرو برای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم برای اجرای سرشماری به این نیروها ارائه می شود تا داده های دقیقی به دست آید.


وی افزود: جمع آوری داده ها با استفاده از تبلت انجام و نتایج آن تا تابستان سال آینده منتشر می شود.


امینی با بیان اینکه در استان زنجان حدود ۱۱۲ هزار نفر در بخش کشاورزی فعالیت دارند، گفت: این رقم، سهم بالای کشاورزی در اشتغال و اقتصاد استان را نشان می دهد.


وی با بیان اینکه سرشماری عمومی کشاورزی در کلیه مناطق شهری به جز شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی انجام می شود، گفت: این شهرها با داشتن حدود ۲۱۰ هزار خانوار به دلیل نسبت بسیار پایین تعداد بهره‌برداران، سرشماری نمی شود و تنها به بهره‌برداران موجود این شهرها مطابق فهرست ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران مراجعه خواهد شد که از ثبت‌های اداری وزارت جهاد کشاورزی استخراج شده است.

کد خبر 1787120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha