حسادت، خیانت و مال حرام مانع استجبات دعا است

مرجع تقلید عالم تشیع گفت: رذایل اخلاقی فردی و اجتماعی از جمله حسادت، تجمل‌گرایی، خیانت و مال حرام مانع استجبات دعا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی «حسین مظاهری» در درس اخلاق هفتگی مجازی به موضوع موانع استجابت دعا اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از عدم استجابت دعای خود گلایه داشته و از عامل آن خبر ندارند.

مرجع تقلید عالم تشیع با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل عدم استجابت دعا گناهان افراد است، افزود: رذایل اخلاقی فردی و اجتماعی از جمله حسادت، تجمل‌گرایی، خیانت و مال حرام مانع استجبات دعا است که باید اصلاح و مسیر حق را طی کرد.

وی ادامه داد: در بعضی از محافل معنوی وجود یک فرد دارای صفات زشت مانع استجابت دعای دیگران شده و همین یک نفر تاثیر بر کل جمع می گذارد که تاثیر گناه بر زندگی خود و دیگران را روشن می‌کند.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه تقصیر در عدم استجابت دعا را باید در وجود خودمان جستجو کنیم، خاطرنشان ساخت: تضیع حقوق دیگران، رشوه خواری، کسب مال از راه حرام و بد اخلاقی با دیگران و اهل خانواده از جمله عواملی است که در زندگی خود انجام می دهیم و همین موضوع مانع از استجابت دعا می‌شود.

وی اضافه کرد: این رفتارهای غلط نه تنها مانع از استحبات دعا بوده بلکه زندگی انسان را نیز دچار انحراف و مشکل می کند و خسارت های زیادی در دنیا و آخرت به افراد خطا کار می‌سد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بر کسب تقوا نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر ترک گناه، کسب تقوا و معرفت هم برای استجابت دعا مهم بوده و انسان را در مسیر خوبی‌ها قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: باید کار وو تلاش در خودسازی به جایی برسد که حضرت حق تعالی استاد اخلاق زندگی ما باشد و از دریای معرفت بهره مند شویم.

کد خبر 1787185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha