استاد تیمور گورگین روزنامه‌نگار، پژوهشگر، طنزپرداز، ترانه‌سرای گیلک و شاعر بزرگ معاصر به دلیل کهولت سن، در ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، استاد تیمور گورگین_ روزنامه‌نگار، پژوهشگر، طنزپرداز، ترانه‌سرای گیلک و شاعر بزرگ معاصر که متولد دوم مرداد سال ۱۳۱۳ در روستای چولاب از توابع کوچصفهان بود، شامگاه گذشته در ۹۰ سالگی و در منزل شخصی اش در خمام درگذشت.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال ۱۳۹۹ گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکتری) را در رشته شعر به استاد تیمور گورگین، ترانه سرا و شاعر گیلانی اعطا کرده بود.

وی فعالیت مطبوعاتیش را در سال ۱۳۴۲ وقتی که به استخدام رسمی موسسه و روزنامه اطلاعات در آمد آغاز و تا ۱۳۷۱ در آنجا مشغول به کار بود و ادامه فعالیتش را در روزنامه همشهری از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ انجام داد.

پدر تیمور گرگین، «ملا کاس آقا چولابی» از مرثیه‌سرایان معروف در روستاهای رشت آباد و چولاب بود.
وی نیز از سال ۱۳۲۸ به شعر و نویسندگی روی آورد و از سال ۱۳۳۴ برای رادیو ایران ترانه ساخت.

اشعار گیلکی او در سال ۴۱ و ۴۲ در مجله پیام نوین به چاپ رسید و او با اسامی مستعاری چون مورچه رشتی، مولانا رشتی و بی‌مخ میرزا، به مطالب طنز و شوخی، قلم می‌راند.

گفتنی است، «ستاره های کور» مجموعه شعر، «تیره روز»، «شعر و نوول»، «طاغوت در تابوت» مجموعه شعر، «چهار دیوان دختر رشتی(دوبیتی گیلکی)»، «درخشان‌ترین شاهکارهای شعرا»، «گلبانگ گیلان»، «امروز چه کسی می‌تواند شاعر باشد؟»، «سروده‌های کودکان» و «چگونه بنویسیم تا ایراد نگیرند؟» از کتاب‌های تیمور گورگین است.

همچنین ترانه های «پاچ لیلی»، «بنفشه گل» «ایشاره»، «ستاره من»، «کشتی عاشق»، «آب طلا»، «دختر بهار»، «خانم گوله»، «تی عاشقم»، «افسوس»، «تی عاشقم»، «فریاد ماهیگیر»، «سفر»، «عروس زیباکنار» و «مهتاب شب» از این استاد فقید می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha