اخلاص در عمل بارزترین ویژگی مرحوم آیت الله فاضلیان

مرحوم آیت الله فاضلیان عالم وارسته و امام جمعه سابق ملایر در ۵ آبان ماه سال جاری در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت و امروز در چهلمین روز از درگذشت این عالم وارسته مریدان و شاگردان وی از فضایل اخلاقیشان می گویند.

 به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر چهل روز  پیش در 5 آبان ماه سال جاری بود که  آیت الله فاضلیان عالم وارسته و امام جمعه سابق ملایر دار فانی را وداع گفت.

ایشان که سال ۱۳۶۱ با حکم امام خمینی(ره) به‌ عنوان امام ‌جمعه ملایر منصوب‌ شد پس از ۳۴ سال که عهده‌دار این مسوولیت بود شهریور سال ۱۳۹۵ از این سمت کناره‌گیری کرد.

آیت الله سیدرضا فاضلیان سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در محله شالبافان شهر همدان دیده به جهان گشود ،جدّ پدری ایشان آقا سید محمود فاضل بود که سلسله جلیل القدر فاضلیان به ایشان منسوب است و جدّ مادری ایشان آقا سید علی رضوی که ایشان نیز از علمای زمان خود بود.

پدر بزرگوار ایشان مرحوم سید باقر است که جواز عمامه را از آیت الله ­العظمی نائینی و نیز آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی گرفته بود. ایشان در مسأله­ گویی تبحر خاصی داشته و به این عنوان مشهور بود تا آن جا که روز عاشورا هم مساله می­‌گفت و برای این کار زحمات فراوانی را متحمل می‌شد، به طوری‌که گاه پیش می­‌آمد برای بیان مسأله­ رساله­‌های متعددی را مطالعه می­‌کرد.

آیت الله فاضلیان قبل از ورود به حوزه مدت کوتاهی را جهت امرار معاش در بازار به کار پرداخت، اما به زودی از آن دست کشید و برای تحصیل به حوزه رفت و با جدیت و پشتکار فراوان مشغول تحصیل شد.

آیت الله فاضلیان “معالم” را نزد آقا شیخ محمد تقی نجفی خوانده، “شرح لمعه” را از محضر ۲ عالم جلیل القدر آقا شیخ محمد حسین بهاری و مرحوم حاج محمد علی دامغانی استفاده کرد، “رسائل و قوانین” را نزد حاج میرزا آقا دامغانی و “کفایه” را محضر پر نور آیت الله آخوند ملّا علی معصومی همدانی تلمذ کرد و نیز در فلسفه “شرح منظومه” را نزد حاج شیخ ابوالقاسم ربانی شاهنجرینی خواند.

آیت­ الله فاضلیان در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی به عتبات عالیات مشرف و در درس خارج کفایه حضرت آیت ­الله سید ابوالقاسم خویی و آیت ­الله حاج شیخ حسین حلی شرکت کرد.

آیت الله فاضلیان جزوه­‌ها و رساله­‌هایی را همچون رساله فی الحجاب، رساله فی الربا، رساله فی التداخل الاسباب و المسببات و قاعده علیت تالیف کرده است

آیت الله فاضلیان در سال ۱۳۶۱ با حکم امام خمینی(ره) به‌ عنوان امام ‌جمعه ملایر منصوب‌ شد و پس از ۳۴ سال که عهده‌دار این مسوولیت بود، شهریور سال ۱۳۹۵ از این سمت کناره‌گیری کرد .

 ایشان پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۹۲ سالگی  در 5 آبان ماه سال جاری دار فانی را وداع گفت.

«حجت الاسلام احد آزادیخواه» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در خصوص فضایل و شخصیت این عالم وارسته گفت: ویژگی  منحصر به فرد ایشان اخلاص ایشان بود و تبلور اخلاصشان در چند مسله قابل رصد بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی که خود نیز از شاگردان ایشان  بوده است  ثبات قدم و تعصب به  مسائل دینی را از ویژگیهای این عالم وارسته برشمرد و گفت: ایشان در حین قرائت قرآن  اصرار داشت متعصبانه با کمال ادب در محضر قرآن باشیم و در فضای جلسات روضه با آداب وارد می شد و دستمال اشک همیشه همراه داشت و به دستمال اشک توجه می کرد و اصرار داشت  اشکش را با این دستمال پاک کند که در موقع دفن نیز همراه ایشان بود و در روضه همیشه می گفت حتما سلام به اهل بیت باشد و این عزمی  که در حوزه تبلیغ داشت  که باید حتما در هر کجا  آیه قرآن خوانده و حدیثی  و روایتی گفته شود.

وی افزود: ایشان  وقت خود را به بطالبت نمی گذراند و نظم ایشان بی نظیر  و از ردههای اخلاص ایشان بود مثلا در کتابخانه  خودشان اگر با کسی قرار داشت منتظر و آماده بود  ،برای وقت خود و مخاطبینش احترام  و ارزش قائل بود و مهم بود که نظم رعایت شود.

حجت الاسلام آزادیخواه با اشاره به اینکه حاج آقا فاضلیان را نمی توان در یک جمله توصیف کرد افزود: بارزترین ویژگی ایشان اخلاص ایشان و در یک جمله  ایشان یک انسان کامل بود و انسان تکامل یافته بود. 

 وی با بیان اینکه ویژگیهای اخلاقی ایشان برای  انسان و جامعه امروز  یک ضرورت است افزود:  یکی  از مهمترین ویژگیهای ایشان این بود که رفتارشان برابر با سبک زندگی اسلامی بود و امروز ما در بسیاری از اموردر این زمینه خلا داریم.

وی با بیان اینکه ایشان در حالی که شوخ طبعی و جملات شیرین و مزاح های داشتند  و فضا را شاد و مسروح می کرد بسیار مراقب بودند که غیبتی نشود و به همه سنیین به ویژه کودکان توجه  ویژه داشتند.

وی با بیان اینکه توجه به مطالعه یکی از ویژگیهای دیگر ایشان بود گفت: ایشان اهل مطالعه دقیق، اهل  راز و نیاز و تلاوت قرآن و توجه  زیاد به مسئله  حلال و حرام بود.

 وی خلقیات وزهد  ایشان  را  مثال زدنی و بی نظیربرشمرد و تصریح کرد: باید این  خلقیات ضبط و ثبت شود و برای فرزندانمان این ها را بازگو کنیم .

حجت الاسلام آزادیخواه با بیان اینکه ایشان قبل از انقلاب جزو علمای مبارز و بعد از انقلاب در کنار رزمندگان و در خطوط جنگ بودند گفت:رزمندگان دفاع مقدس می گفتند هر وقت به بازدید  جبهه می آمد دستمالی داشت که مقداری نان خشک  همراه خودشان بود که از آن تناول می کرد و از  غذای رزمندگان نمی خورد و می گفت که  این غذای رزمندگان  است.

 «حجت لاسلام محمد باقر برقراری» نیز گفت: آیت الله سید رضا فاضلیان یک عالم و زاهد بود ، رو به قبله بودن، دائم وضو بودن ایشان و نگفتن کلامی غیر از خدا، اخلاص ، تواضع  و شب زنده داری از ویژگی های ایشان و واقعا  یک مجاهد فی سبیل الله بود.

امام جمعه ملایرافزود: ایشان شاگرد ملا علی همدان بود  و بوی ایشان را می داد و  حقیقتا ویژگیهایی ایشان عصاره همه بزرگان دینی بود و من در برنامه تلوزیونی گفتم آنچه خوبان همه دارند ایشان یک جا داشتند.

 

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله  فاضلیان  یک تکیه گاه و مایه دلگرمی برای همه ما بود افزود: همیشه به  یاد خدا بود یا در حال نماز و یا در حال روزه بود و یا در حال ذکر بود و در یک جمله آنچه خوبان همه دارند ایشان همه را یک جا داشت.

وی با بیان اینکه ایشان با طهارت باطنی که داشتند به مقام یقین رسیده و دلها را جذب خود کرده بود افزود: ایشان هم راه حق و یک پارچه نور بود و امروز می شود با تکیه بر سیره پاک ایشان راه نورانی این عالم وارسته را ادامه دهیم.

«حجت الاسلام احسان ترکاشوند» نیز با بیان اینکه حاج  آقا فاضلیان نکات ارزشمندی دارند  گفت: یکی بحث نظم ایشان بود که حتی برای ثانیه ها هم ارزش قائل بودند و  ایشان اهل دخالت در کار دیگران نبود بارها راهنمایی های لازم و قشنگی  را داشتند اما اهل دخالت نبود.

عضو هیات علمی دانشگاه ملایر و شاگرد ایشان  افزود: حاج آقا فاضلیان عبد خدا بود وزمانی که ما را دعوت می‌کرد که در محضر ایشان منبر می رفتیم بعد از منبر هم جزیئات منبر را برای من تشریح کرد و من خودم باور کنید اگر بخواهم آن مطالب را دوباره بگویم شاید نتوانم اما ایشان برا من مطالب را می گفت و برا من  عجیب بود یک عالم 90 ساله این مطالب را برای من  یکی یکی تشریح می کرد.

وی با بیان اینکه ایشان خودشان را شاگرد ملا آخوند می دانستند و می گفتند هر نفسی که بیرون می آید نباید مفت برود و ذکر خدا باشد و و ایشان همیشه  ذکر الله الله را می گفتند.

  وی اضافه کرد: ایشان انس عجیبی با قرآن داشتند وهمیشه بر خواندن و تلاوت قرآن به اطرافیان و شاگردان توصیه فراوان داشتند و زهد و عدم رغبت به مال و مقام و موقیعت دنیوی بود و زندگی بسیار ساده و الگوی همه روحانیون است.

وی افزود: امروز معرفی  چنین افراد و علمای ربانی اهمیت یک ضرورت است  چرا که شناخت  کسانی که مروج عملی اسلام بودند بسیار برای مردم راهگشا است و جامعه امروز و مردم و مسلمان دنیا نیازمند شناخت الگوهای عملی هستند.

وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله  فاضلیان هم خود عامل بود و هم مردم را عملا به دین و اسلام و دعوت می کرد و عملا اسلام را در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی اجرا می کردد .

 

کد خبر 1000664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha