نارضایتی اصناف خراسان جنوبی از تسهیلات کرونایی/ لزوم ورود مجلس

جمعی از اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف خراسان جنوبی در دیدار با نماینده مردم بیرجند و درمیان و خوسف در مجلس بر لزوم تصویب مصوباتی برای حمایت از اصناف در دوران سخت کرونا تاکید کردند و خواستار حمایت بیشتر دولت از اصناف شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «عباس جرجانی» رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت خراسان جنوبی در ابتدای این جلسه که امروز (۱۶ آذر) برگزارش شد،‌ به ارائه گزارشی از مشکلات اصناف در استان پرداخت و گفت: در حال حاضر 33 هزار واحد صنفی در استان فعالیت دارند که از این تعداد 9 هزار واحد درگیر مشکلات اقتصادی هستند.

 

وی با بیان اینکه اصناف همیشه در هر شرایطی کمک حال کشور و دولت ها بودند، افزود: در حال حاضر حدود 80 هزار نفر از جمعیت استان اشتغال آنها مرتبط با اصناف است و چنانچه حمایت شوند، این اشتغال بالا خواهد رفت.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در شرایط خاص کرونا، اصناف استان همکاری خوبی داشتند و چندین مرحله تعطیل شدند، گفت: مجلس باید مصوب کند که همان بندهایی که برای تسهیلات رونق اقتصادی و رفع موانع تولید است، شامل وام های کرونایی اصناف هم بشود تا همه اصناف بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

جرجانی با بیان اینکه سهم خراسان جنوبی از تسهیلات کرونایی 280 میلیارد تومان بوده که به دلیل شرایط سخت دادن این تسهیلات، تنها 57 میلیارد از این مبلغ جذب شده است، افزود: دلیل عدم جذب این تسهیلات کم بودن مبلغ تسهیلات و نرخ بالای 12 درصد و مدت بازپرداخت دو ساله بود.

 

وی افزود: از 9 هزار واحد مشکل دار استان، تنها 1500 واحد، معادل 15 میلیارد تومان از وام کرونایی استفاده کردند؛ مابقی اصناف ما، چک های آنها برگشت خورد و به دلیل چک برگشتی تسهیلات هم به آنها تعلق نگرفت، لذا مجلس در قانون رفع موانع تولید باید از اینها دفاع کنند.

 

وعده‌هایی که فراموش شد!

«رضا علیزاده»، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم در این دیدار با بیان اینکه اصناف در هر اموری که متولیان تصمیم گرفتند تاکنون همراه بودند، گفت: اصناف خراسان جنوبی در بحث کرونا خوش درخشیدند.

 

 

وی با بیان اینکه علی رغم اینکه اصناف در بحث کرونا گوش به فرمان مسئولان ستاد کرونا بودند و حتی بیشتر از آنچه که ستاد مصوب می کرد، همکاری داشتند، اما از سوی مسئولان مربوطه هیچ حمایتی نشدند، افزود: وام 10 میلیونی که دولت برای اصناف در نظر گرفت 12 درصد کارمزد داشت که هیچ گرهی از اصناف نه تنها باز نمی کند، بلکه خود مشکل ساز است.

 

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اصناف در پیک اول کرونا به صورت خودجوش دو هفته تعطیل کردند، گفت: مسئولان در آن زمان خیلی قول بسته های حمایتی دادند اما هیچ اقدامی نشد.

 

علیزاده با تاکید بر اینکه بیشتر اشتغال استان به سمت اصناف رفته است، ادامه داد: میانگین کشوری به ازای هر 34 نفر یک واحد صنفی وجود دارد، اما در خراسان جنوبی به ازای هر 14 نفر یک واحد صنفی است؛ چراکه این به دلیل مشکلات اقتصادی اکثر مردم استان به سمت تاسیس واحدهای صنفی روی آوردند که نیازمند سرمایه نیست.

 

وی با اشاره به اینکه بنده به عنوان نماینده اصناف از مسئولان گلایه مند هستیم، چراکه علی رغم اینکه اصناف همکاری خوبی با دولت داشتند، اما مسئولان هیچ اقدامی برای رفع مشکلات اصناف نکردند، اظهارداشت: در حالی که خیلی از کسبه ما چک های آنها برگشت خورد، اما شاهد هیچ حمایتی نبودیم.

 

رئیس اتاق اصناف استان با بیان اینکه در بحث تعطیلی اصناف اصلا از اصناف نظر خواهی نشد، گفت: 14 هزار واحد صنفی را در مرکز استان داریم، دولت چنانچه پول بیمه واحدهای صنفی را تقبل کند می توانیم حدود 14 هزار اشتغال فقط در مرکز استان ایجاد کنیم.

 

وام 10 میلیونی دولت دردی را دوا نمی‌کند

همچنین «سیدعلی اسماعیل زاده» رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه دولت باید بیمه بیکاری را برای واحدهای صنفی در نظر بگیرد، گفت: دولت در اوضاع کرونایی حق بیمه را 10 درصد افزایش داد که این نشان از عدم حمایت دولت از اصناف دارد.

 

وی با بیان اینکه در تعطیلی اصناف هیچ مشورت و نظرخواهی با آنها نمی شود، اظهار داشت: بنده به عنوان رئیس اتحادیه پوشاک از صدا و سیما شنیدم که قرار است واحدهای صنفی از فردا (همان روز اول شروع تعطیلات) تعطیل شوند.

 

 

وی گفت: با وجود تعطیل کردن اصناف اما ادارات دولتی در دوران کرونا بیشترین صف و شلوغی را دارند که هیچ نظارتی روی آنها نیست.

 

وی با بیان اینکه برخی ادارات شلوغ تر از اصناف است اما هیچ نظارتی روی آنها نیست و فقط اصناف را فوری تعطیل می کنند، گفت: تسهیلات 10 میلیون تومانی با کارمزد 12 درصد هیچ تاثیری ندارد، صنفی که 200 میلیون تومان چک برگشتی دارد، 10 میلیون به چه دردش می خورد.

 

اصناف در موضوع کرونا و همدلی مومنانه خوش درخشیدند

«حسین خسروی اسفزار» نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار ضمن تشکر از همراهی خوب اصناف مختلف استان در موضوع مقابله با کرونا و کمک های مومنانه، گفت: اصناف در موضوع کرونا و همدلی مومنانه همانند گذشته خوش درخشیدند.

 

وی با اشاره به نقش مهم اصناف در پیروزی انقلاب و بعد از آن در پشتیبانی از جبهه های 8 سال دفاع مقدس، افزود: اصناف در 8 سال دفاع مقدس با خون و مال خود از انقلاب و نظام دفاع کردند.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه سازمان صنعت و معدن و تجارت استان باید در راستای حل مشکلات اصناف و مردم قدم بردارد، افزود: برخی از مشکلات ربطی به استان ندارد و باید در تهران و در وزارتخانه پیگیری شود که این همت مسئولان را می طلبد، نمایندگان استان در مجلس هم آمادگی کامل برای همراهی با مدیران در پیگیری مشکلات مردم در تهران را دارند.

 

خسروی با تاکید بر لزوم شکل گیری جلسات هم افزایی بین مدیران استان برای بررسی و حل مشکلات مردم، گفت: جزیره ای عمل کردن باعث غفلت از مشکلات مردم می شود.

 

وی گفت: طبق گزارش برخی از اصناف، اقلام تنظیم بازار گاها از انچه در بازار است گران تر ارائه می شود، که این موضوع باید از سوی مسئولان صمت پیگیری و تکرار نشود.

 

وی با اشاره به اینکه امروز نیاز اول کشور وحدت و همدلی بین مسئولان است، افزود: آنچه از مسئولان در ذهن مردم باقی خواهد ماند، کارو نلاش صادقانه است.

 

 

 

کد خبر 1000709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha