نفس اماره‌ همچون منافقی چاپلوس بر انسان سوار می‌شود

آیت‌الله ری‌شهری گفت: نفس اماره‌ در وجود انسان ظاهرآرایی کرده و همچون منافقان چاپلوسی می‌کند وقتی انسان فریب خورد همچون دشمن بر انسان سوار می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدمحمدی ری‌شهری» امروز پیش از آغاز درس خارج فقه حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که به صورت مجازی برای طلاب برگزار شد، گفت: نفس اماره‌ در وجود انسان ظاهرآرایی کرده و همچون منافقان چاپلوسی می‌کند وقتی انسان فریب خورد همچون دشمن بر انسان سوار می‌شود.

وی افزود: نفس انسان با خودخواهی و قلدری بر انسان زورگویی کرده و او را در کارهای زشت و هلاک کننده وارد می‌کند.

آیت‌الله ری‌شهری بیان کرد: در وجود انسان کشش درونی وجود دارد که او را به طور طبیعی به زشتی‌ها و بدی‌ها می‌کشاند و آنقدر جلو می‌آورد تا هلاک شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: حتی شیطان هم برای فریب انسان از هوای نفس او استفاده می‌کند دنیا دوستی را برای او زینت می‌دهد و آرایش می‌کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیاتی از قرآن کریم، ابراز کرد: روز قیامت وقتی جهنمی‌ها کنار شیطان قرار می‌گیرند او به خاطر گمراه کردن آنها سرزنش می‌کنند اما شیطان می‌گویند چرا مرا ملامت نکنید من تنها یک دعوت انجام دادم شما به وعده الهی توجه نکردید به دعوت من لبیک گفتید.

آیت‌الله ری‌شهری گفت: انسان فقط نفس اماره ندارد بلکه یک بعد آن نفس اماره و یک بعد آن نفس لوامه یا فطرت الهی است که به سوی عقلانیت کشش دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه نفس لوامه بعد دیگری از وجود انسان است، ابراز کرد: ملائکه عقل محض هستند و نفس اماره ندارند؛ انسان نفس اماره بعد شهوانی و نفس لوامه بعد الهی هر دو ا با هم دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان طبق دستورات نفس لوامه کار کند از فرشته بالاتر می‌رود اما اگر طبق دستورات نفس اماره کار کند از حیوان هم کمتر می‌شود.

کد خبر 1001155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha