آب پایدار ۳۰ روستای خراسان جنوبی  تامین می‌شود/ هدر رفت ۴۲ درصدی آب

امامی از هدر رفت ۴۲ درصد آب در شبکه‌های آب روستایی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا قبل از پیک تابستان سال آینده ۳۰ روستای پرجمعیت خراسان‌ جنوبی از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسین امامی» امروز (۱۸ آبان) در نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای امسال با تداوم شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی شاهد رشد مصرف آب شهروندان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که در مقطعی ۲۳ درصد رشد داشته است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی به چالش‌های مجتمع‌های آب روستایی استان اشاره کرد و گفت: در این راستا چندین مجتمع‌های آبرسانی (روستاهای حاشیه طبس، حسین آباد نهبندان و روستاهای حاشیه بیرجند) که وارد کم آبی در مقطع تابستان شده بودند را رصد و مشکلات آنان را بررسی کردیم.

 

وی ادامه داد: در روستاهای حاشیه شهر بیرجند نیز یک چاه جدید حفاری و تجهیز شد و با ارتقای ایستگاه پمپاژ از ۲۸ به ۴۸ لیتر در ثانبه مشکلات آبرسانی تا حدی بهبود یافت.

 

امامی با اشاره به افزایش جمعیت و ساخت و ساز در  روستای دستگرد در حاشیه شهر بیرجند و وجود مجتمع‌های دامپروری در آن منطقه، تصریح کرد: با استفاده از ناوگان سیار تأمین آب در روستاهای بالا دست این منطقه انجام شد و همچنین در روستای امیرآباد نیز شبکه اصلی و فرعی اجرا شد و مردم از آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

 

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی با تأکید بر اینکه در تابستان با وجود تداوم شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف در هیچکدام از شهرهای خراسان‌جنوبی تنش آبی خاصی نداشتیم، عنوان کرد: در برخی از شهرهای تازه تأسیس چون آبیز بالغ بر ۳۵ درصد  اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی انجام شد.

 

وی با اشاره به برخی از پروژه‌های سال جاری، بیان‌کرد: تا پایان امسال مخزن پنج هزار مترمکعبی شهرستان قاین، مخزن ۲ هزار مترمکعبی شهرستان بیرجند تکمیل و به بهره برداری می رسد و همچنین مخزن  یک هزار مترمکعبی دستگرد  برای مجتمع پسوچ نیز در حال اجرا است که تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

 

امامی عنوان کرد: پیش بینی می شود تا قبل از پیک تابستان سال آینده ۳۰ روستای پرجمعیت خراسان‌ جنوبی از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شوند.

 

به گفته وی امسال در بحث آبرسانی سیار گلایه‌هایی در بحث بی‌نظمی و تأخیر در آبرسانی به روستائیان داشتیم که در این راستا سرانه هر خانوار از ۸۹ مترمکعب به ۱۲۰ مترمکعب در ایام پیک تابستان رساندیم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه در حوزه روستایی برای آبرسانی سیار ۹ تانکر مالکیتی داشتیم که امسال دو تانکر مالکیتی در حوزه شهری برای مدیریت بحران داشتیم، که به ناوگان ما پیوسته است و هفت تانکر جدید نیز براساس تفاهم نامه با بنیاد برکت و استانداری خریداری شد، افزود: تا پایان امسال ناوگان مالکیتی در بخش آبرسانی سیار به ۱۸ تانکر می‌رسد.

 

امامی خاطر نشان کرد: با اقداماتی که در سال جاری انجام شده است پیش بینی می شود با دسترسی روستاهای جدید به آب آشامیدنی پایدار تا قبل از پیک تابستان آینده ظرفیت آبرسانی سیار ما ۳۰ درصد کاهش یابد.

 

وی در ادامه اعتبارات مصوب این شرکت در بخش‌های آب و فاضلاب را ۱۵۷ میلیارد تومان اعلام کرد که تاکنون ۴۰ درصد آن تخصیص یافته است و گفت: اعتبارات استانی ۵۴ میلیارد تومان و اعتبارات عمرانی نیز ۴۲ میلیارد تومان از محل ردیف ملی و صندوق توسعه بوده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی با اشاره به پیگیری برای استفاده از ظرفیت اعتباری جدید از محل ماده ۵۶، تصریح کرد: در این راستا ۲۵۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی از این محل تأمین اعتبار خواهد شد.

 

امامی با بیان اینکه با این اعتبار ۱۴ مجتمع آبرسانی ما تأمین اعتبار شده و تا دو سال آینده افتتاح می شوند که با این اقدام بخش عمده‌ای از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به آب آشامیدنی سالم دسترسی خواهد داشت، اظهار کرد: تا پایان سال جاری، بخش مایع پساب فاضلاب شهر بیرجند افتتاح خواهد شد.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر آماده کلنگ زنی تصفیه خانه شهر قاین هستیم و برای حل مشکل فاضلاب مجتمع هزار واحدی قاین نیز که از سال‌ها قبل مطرح بوده تاکنون شبکه داخلی آن کشیده و نصب انشعابات نیز به زودی عملیاتی می‌شود و خط انتقال نیز انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی با اشاره به مشکل هدر رفت آب در استان، گفت: هدررفت آب در بخش شهری ۳۱.۷ درصد و در بخش روستایی ۴۲ درصد است که حدود ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتری است که تلاش می شود با برنامه مشخص هدر رفت را به ۱۵ درصد کاهش دهیم.

 


 

کد خبر 1001556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha