«تئاتر مقاومت» در مسیر تحقق آرزوها

هفدهمین دوره تئاتر مقاومت در حالی در روزهای آینده برگزار می شود که شاخصه های مطرح شده درباره آن، خبر از تحول در ساختارهای این جشنواره می دهد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی: «تئاتر مقاومت» از آن دست جشنواره هایی است که با گذشت شانزده دوره برگزاری، هنوز پتانسیل فراوانی برای فعالیت دارد. در کشور ما و در میان مسئولان و عموم مردم, سینما جایگاهی برتر از تئاتر دارد. به همین خاطر است که معمولا سرمایه ها به سوی سینما سرازیر می شود و جشنواره های سینمایی پر و سر و صداتر از جشنواره های تئاتر برپا می شوند. این نکته از آن جهت حایز اهمیت است که تئاتر یکی از پایه های سینما در هر کشور است؛ به این معنا که موفقیت سینما، موفقیت تئاتر را می طبید و بخش مهمی از اهالی سینما، از تئاتر می آیند. با این وجود باید اعتراف کرد تئاتر نسبت به سینما به حمایت حاکمیتی بیشتری نیازدارد.

 

 

در این میان اما تئاتر مقاومت وضعیتی ویژه دارد. جشنواره ای که قرار است میزبان آثار تئاتر با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و به طور کلی فعالیت های جبهه مقاومت باشد. از این رو موفقیت جشنواره تئاتر مقاومت نیازمند حمایت بیشتری است که بتوان از این رهگذر به افق های تازه اندیشید. پیش از این در گزارشی با عنوان «تئاتر مقاومت؛ آرزوهای بزرگ برای طفل نوپا» به مختصات تئاتر مقاومت و فراز و فرودهای آن پرداخته ایم. حالا اما در آستانه هفدهمین دوره این جشنواره به سر می بریم. فستیوالی که قرار است از بیست و پنجم آذرماه با تهمیداتی ویژه برگزار شود.

 

 

هفدهمین دوره جشنواره مقاومت در حالی برگزار می شود که تغییر مدیران آن نسبت به دوره گذشته، بارقه ای از تحول و تغییر رویکرد را به همراه آورده است. «حمید نیلی» دبیر این دوره از جشنواره روز گذشته در نشست این جشنواره از لزوم حمایت نهادهای اقتصادی از تئاتر مقاومت گفته و از اسپانسری شرکت همراه اول و کارخانه مس سرچشمه در این دوره ار جشنواره خبر داده است. اتفاقی که سال ها قبل انتظار آن می رفت اما تحقق آن تا امروز به طول انجامید.

 

 

تعامل دانشجویان با جشنواره تئاتر مقاومت از دیگر نکاتی است که به نظر می رسد در هفدمین جشنواره تئاتر مقاومت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. چنان که نیلی نسبت به آن ابراز امیدواری کرده است. توجه به این نکته در این جا ضروری است که زمینه سازی برای حضور جوانان و به خصوص دانشجویان رشته تئاتر در جشنواره مقاومت نیازمند استقبال از رویکردهای نو و جوانانه است. اگر قرار است تئاتر مقاومت با حضور قشر جوان به رخدادی تاثیرگذار در عرصه اجتماعی بدل شود، باید به سلیقه جوانان بیش از پیش احترام گذاشت.

 

 

«تمرکز زدایی» موضوع دیگری است که به نظر می رسد -با وجود شرایط کرونایی- در این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت مورد توجه است. نکته ای که با توجه به پتانسیل های فراوان اما پنهان شهرستان ها در عرصه تئاتر می تواند راهگشای کشف استعدادهای نو باشد.

 

 

جشنواره تئاتر مقاومت چنان که پیش از این ذکر آن رفت، هنوز طفل نوپایی است که آرزوهایی بزرگ در سر می پروراند. آرزوهایی که تحقق آن نیازمند حمایت و مراقبت از دستاوردهای آن است.

کد خبر 1001883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha