شبکه اجتماعی و اظهار نظرهای معصیتی

یک کارشناس مذهبی گفت: اگر اظهار نظر کردن در شبکه اجتماعی خلاف واقع باشد معصیت و گناه است. چون در قالب توهین قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، با گسترش فضای مجازی ارتباطات مجازی آدم ها در هر نقطه کشور و جهان هم افزایش یافت. مردم با نشر تصاویر و عقاید سبک زندگی خود را نشان می دهند. چون فضا مجازی است و افراد ارتباط صورت به صورت با یکدیگر ندارند به راحتی هیجانات خود را نسبت به هم بروز می دهند. این هیجانات ممکن است در قالب خشم،بی احترامی و توهین ظهور کند.

 

از سوی دیگر هم با آنلاین شدن آموزش ها شاهد ویدیوها از سوی دانش آموزان و والدین و حتی معلم ها هستیم که به صورت غیرعمد و اتفاقی در فضای مجازی منتشر شده است و مردم هم در نشر آن کمک می کنند. در صورتی که این ویدیو ها به صورت اتفاقی در فضای مجازی قرار گرفته و ممکن است شخص ناراضی باشد، همانند معلمی که به آنلاین «آیلان» گفت و دید در فضای مجازی مورد تمسخر قرار گرفت، بسیار ناراحت بود و در نهایت وزیر آموزش و پرورش از او دلجویی کرد.

 

برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی از عواقب این رفتار اینگونه عمل می کنند و اگر بدانند که نتیجه خوبی ندارد اینگونه رفتار نمی کنند. حال این پرسش پیش می آید که این اظهار نظرها که در قالب توهین، تمسخر و تحقیر است آیا از نظر اخلاقی و شرعی درست است.

 

در این ارتباط با «امیر میثم سعیدی» استاد حوزه و کارشناس دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی به خبرنگار شبستان می گوید: اگر اظهار نظر کردن خلاف واقع باشد معصیت  و گناه است. چون در قالب توهین قرار می گیرد.

 

او بیان می کند:  این یک اصل است، اگر کسی را برنجانید گناه است. باید در این ارتباط فرهنگ سازی شود.

 

این کارشناس مذهبی بیان می کند: برخی از مردم فکر می کنند باید در هر چیزی از مسئله سیاسی گرفته تا پزشکی اظهار نظر کنند.

 

او ادامه می دهد: بعضی فکر می کنند، اگر نظر ندهند، خیلی برایشان افت دارد. در صورتی که اگر کسی از  آیت الله «علامه طباطبایی» پرسشی می کردند می گفتند «نمی دانم»یا بگذارید تحقیق کنم و بعد بگویم. این نشان از تواضع دارد.

 

این استاد دانشگاه گفت: مردم بدانند، خیلی از کار ها با «نمی دانم» و «نه» گفتن حل می شود و زمینه  جلوگیری از آفت می شود.

 

او درباره نشر ویدیو ها و تصاویر در فضای مجازی هم بیان می کند: اگر کسی با رضایت خود ویدیو و تصاویری را در شبکه های اجتماعی قرار می دهد، اجازه دیده شدن را صادر کرده است و دیگر جای گلایه نیست.

 

این کارشناس مذهبی تصریح می کند: ولی نشر ویدیو ها و تصاویری که فرد راضی نبوده و پخش شود این جنبه آبرو ریزی دارد و انتشار آن گناه است.

کد خبر 1001888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha