محدودیت های کرونایی و قوز بالا قوز برای مسافران و رانندگان

با اعمال محدودیت های جدید کرونایی از اول آذر ماه امسال و نبود ایستگاه مناسب برای حمل و نقل مسافران در نکا و شرق مازندران شاهد سردرگمی بسیاری از مسافران و معطلی فراوان آنان برای استفاده از حمل و نقل عمومی در محور نکا به بهشهر باشیم.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ در حالی که حدود 10 ماه از شیوع کرونا در کشورمان می گذرد و با وجود همه تلاش هایی که برای مهار کرونا در جامعه توسط مردم و مسئولان انجام شده است؛ همچنان این ویروس کوچک می تازد و در این بین علاوه بر اینکه شغل های مختلفی با شیوع کرونا متضرر شدند؛ مردم هم با مشکلاتی روبرو هستند.

 

محدودیت‌های جدید و شدید کرونایی که از اول آذر ماه اجرایی شده است؛ اکنون به اواسط هفته سوم رسیده  است و بر همین اساس همه مشاغل به جز گروه یک در مناطق قرمز کرونا تعطیل خواهد بود و همچنین یک سوم کارمندان اداره‌ها در محل کار حاضر می‌شوند و تردد بین شهری نیز با محدودیت مواجه شد.

 

اجرای این محدودیت ها اگر چه بسیار مفید و ارزنده برای مقابله با ویروس کروناست اما برخی معتقدند که باید در چهارچوب قانونی و براساس ویژگی ها و تناسب شهرها اجرایی شود.

 

شهرستان نکا در شرق مازندران از جمله شهرهای مازندران در شرق این استان است که با وجود 120 هزار نفر جمعیت به دلیل وجود شرکت های مختلف صنعتی و قرار گرفتن در مسیر بهشهر و ساری، شهری پرتردد است که برخی از شهروندان روزانه ترددهای مختلف به بهشهر و ساری برای انجام برخی از کارهای اداری و درمانی و شغلی دارند و این در حالیست که ممنوعیت ها و محدودیت های کرونایی در تردد موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

 

با اجرای محدودیت های جدید کرونایی از آذر ماه امسال و تاکید بر اینکه پلاک های غیربومی حق ورود به شهرهای نارنجی و قرمز را ندارند و تردد بین شهری نیز با محدودیت مواجه شد ؛ بسیاری از مسافران برای ترددهای بین شهری به شهرهای اطراف که اغلب هم در مراوده با هم هستند؛ دچار مشکل شده اند و این در حالیست که مردم نکا به دلیل نداشتن ایستگاه مسافربری دائمی و شناسنامه دار برای بهشهر، با مکلات بیشتری روبرو هستند.

 

نبود پایانه‌های مسافربری از نکا به بهشهر و زمان نسبتا طولانی حضور مسافران در کنار یکدیگر برای سوار شدن خودرو در سه راه زاغمرز بدون ساز و کار مناسب و نظارتی بر فعالیت خودروهای مسافربر موجب شده است که آنها ترجیح دهند با خودروهای مسافربر شخصی و گذری تردد کنند و این تمایل همچنان وجود دارد.

 

این روزها اما وجود محدودیت های کرونایی جدید موجب شده است که این خودروهای مسافربری شخصی به دلیل ممنوعیت های تردد پلاک غیربومی به شهرهای دیگر اجازه فعالیت نداشته و مسافران مسیر نکا به بهشهر و بالعکس سردرگم شوند.

 

مسافران مسیر بهشهر به نکا و نکا به بهشهر سالهاست که بدون سرپناهی به عنوان ایستگاه نکا به بهشهر و بالعکس در حال تردد هستند و همه مشکلات را به جان خریده اند.

 

اگر چه در سه راه زاغمرز خودروهایی ایستاده و مسافر سوار می کنند اما این افراد هم همان افرادی هستند که به عنوان راننده خطی آزاد شناخته شده و هیچ مجوزی برای تردد ندارند و وقتی ایستگاهی و مدیری و دفتری نباشد چطور می توان اعتماد کرد و این در حالیست که محدودیت های کرونایی اخیر از اول آذر ماه قوز بالا قوز شده است.

 

دیواری كوتاه تر از شهروندان پیدا نمی شود

سالهای سال است که در مسیر و محور نکا به بهشهر و نکا به ساری و بهشهر به ساری و بالعکس شاهد فعالیت مسافربرهای شخصی هستیم؛ پدیده ای که در همه شهرهای مازندران و کشور وجود دارد و جولان مسافرها و نبود خودرو در ایستگاه های مسافربری و اختصاص ندادن خط مناسبی برای شهری خاص موجب شده است که مردم تردد با خودروهای شخصی را علی رغم همه مشکلات موجود همچون نبود امنیت، کرایه های بی حساب و کتاب و درگیری راننده و مسافر و دریافت كرایه بیش از نرخ مصوب بپسندند.

 

«محمد مظلومی» یکی از مسافران بهشهر به نکاست که تقریبا هر روز به دلیل شغلی که در نکا دارد در این مسیر تردد می کند و معتقد است که اگر چه امنیتی با مسافربرهای شخصی وجود ندارد؛ اما چون حتی با یک مسافر هم حرکت می کنند؛ شرایط خوبی برای تردد و زود رسیدن به مقصد است.

 

این شهروند بهشهری به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: سالهاست که در مسیر بهشهر به نکا تردد دارم و با وجود اینکه در برخی از دوره ها و سال ها ایستگاه ایمن گشت بهشهر، خطی مستقل برای نکا داشت اما اکنون شرایط تردد در این مسیر منوط به وجود مسافر شده است و خطی و راننده ای مختص بشهر به نکا نداریم و به قول رانندگان این خط اگر مسافر بود نکا می رویم.

 

وی افزود: دوری ایستگاه ایمن گشت بهشهر از شهر و اینکه باید در برخی از موار دو تا سه بار خط عوض کنیم تا به ایستگاه برسیم و در ایستگاه هم معطل مسافر بمانیم؛ موجب شده است که با وجود همه مشکلات، ایستادن در مسیر تردد خودروها از بهشهر به نکا و تردد با مسافربرهای شخصی مورد پذیرش بیشتری باشد.

 

مظلومی گفت: در مسیر نکا به بهشهر که اصلا ایستگاه و پایانه ای برای ترددهای بین شهری تا بهشهر و گلوگاه وجود ندارد و باید با خودروهای مسافربرهای شخصی تردد کنیم و اصلا تاکسی و خودروی زردی به نام نکا به بهشهروجود ندارد و اکنون در دوران محدودیت های جدید کرونایی از اول آذرماه این مشکلات افزون شده است.

«زهرا درویشی» یکی دیگر از مسافران مسیر نکا به بهشهر هم می گیود: اجازه تردد به خودروهای مسافربرهای شخصی به داخل شهر با پلاک غیربومی داده نمی شود و باز هم دودش به چشم مسافر می رود که یا باید سوار خودروهای مسافربری ساری شده و کرایه ساری پرداخت کند و نکا پیاده شود و یا اینکه با خودروهای مسافربری شخصی تا ابتدای نکا بیاید و دوباره با خودروهای تاکسی شهری و با پیمودن راه طولانی تا محلی که تاکسی زرد است؛ تردد کند که تنها فشاری است که بر مسافر می آید.

 

این شهروند نکایی به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: دیواری كوتاه تر از شهروندان پیدا نمی شود و متاسفانه در هر زمینه ای باید با هزینه بیشتر و صرف وقت و زمان بیشتر با این محدودیت ها به امورات خود رسیدگی کنیم.

 

درویشی افزود:  مهمترین راهكار ساماندهی مسافربران شخصی به دوش آنان می افتد و توصیه می شود تا شهروندان برای حفظ امنیت، تحت هیچ شرایطی از این خودروها برای رفت و آمد استفاده نكنند.

 

رانندگان تاکسی های اینترنتی با محدودیت های کرونایی همچنان در هوا معلق

« محمدرضا محمدی » راننده تاکسی اینترنتی است و خرج و دخلش از این راه بدست می آید او هم با گلایه از وضعیت موجود می گوید اصلا اجازه تردد با خودروهای پلاک غیربومی به داخل شهر مقصد نداریم و همه زندگی ما مختل شده است و به نوعی با ما هم که دارای مجوز فعالیت و شناسانامه دار هستیم؛ همچون مسافربرهای شخصی برخورد می شود.

 

این راننده تاکسی اینترنتی به خبرنگار شبستان گفت: محدودیت های کرونایی این روزها بیش از همه به ما فشار آورده است و با وجود اینکه اغلب مشاغل به صورت مجازی کار می کنند؛ رانندگان اسنپ با وجود اینکه در فضای مجازی درخواست دارند؛ اما در فضای حقیقی با وجود اعمال محدودیت ها نمی توانند تردد کنند.

 

محمدی اظهار کرد: چون کارتی از سوی اسنپ مبنی بر آزاد بودن فعالیت در محدودیت کرونایی نداریم و هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست؛ به محض ورود به شهر مقصد با پلاک غیربومی از ورود به شهر خودداری می شود و مجبوریم مسافر را ابتدای شهر مقصد پیاده کنیم و همین موجب بروز برخی مکلات و درگیری با مسافر می شود.

وی افزود: در هر صورت باید تدابیری اندیشیده شود که رانندگان اسنپ و تپ سی و تاکسی های اینترنتی با مجوز تردد داشته باشند و اکنون وضعیت ما هم همچون مسافربرهای شخصی است و هیچ حمایتی نه از سوی مرکز هماهنگ کننده رانندگان اسنترنتی و نه مسئولان نمی شود.

 

محمدی می گوید: ماهانه سه میلیون قسط دارم اما اکنون واقعا سه هفته کاملا بیکارم و نمی توانم تردد کنم و روزی 30 هزار تومان هم نمی توانم کار کنم چرا که اغلب افراد برای سفر به شهرها و مناطق دیگر از اسنپ و تاکسی های اینترنتی استفاده می کردند و چون مجوز و کارتی برای تردد نداریم؛ ما رانندگان تاکسی های اینترنتی هم همچون مسافربرهای شخصی همچنان در هوا معلق ایم و با کلی قسط و بدهکاری و مشکلات اقتصادی مانده ایم.

 

وی افزود: تاكسی ها، آژانس های مسافربری و تاكسی های بیسیم به دلیل پلاک زردی که دارند و آرم و مشخصه ای که نصب کرده و کارت ترددی که دارند؛ مشکلی ندارند و از سوی دفتر مربوطه حمایت می شوند اما تاکسی های اینترنتی با وجود اینکه نام تاکسی را یدک می کشند؛ اما از هیچ امکاناتی به عنوان تاکسی و حمایتی از سوی این شرکت ها و مراکز برخوردار نیستند.

 

محمدی یادآور شد: در روزهای اولیه شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته با وجود همه محدودیت های اعمال شده رانندگان هم همچون همه اقشار جامعه در این هیاهوی مشکلات اقتصادی خانه نشینی پیشه کردند تا با رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه از کرونا خلاص شوند.

 

وی افزود: اکنون ماهها از ورود این مهمان ناخوانده می گذرد و همچنان تاخت و تاز می کند و با وجود اینکه بسیاری از صنوف با شرط و شروطی اجازه فعالیت دارند؛ تاکسی های اینترنتی تنها مجاز به تردد در داخل شهر هستند و همچنان با محدودیت های کرونایی جدید و نداشتن مجوز در ترددهای برون شهری خانه نشین هستیم و انتظار داریم مسئولان امر کاری به فکر ما کنند.

 

به گزارش شبستان، در حالی که مسافران از نبود پایانه مسافربری درون شهری در نکا و مشکلات تردد در محدودیت های کرونایی گلایه دارند و این محدودیت ها هزینه های بالایی را برای تردد بر آنان تحمیل کرده است؛ برخی از رانندگان هم از این محدودیت های کرونایی و نبودن ساز و کار مناسب در این بخش گلایه مند هستند و خواهان رسیدگی بیشتر مسئولان در این بخش و فراهم کردن ساز و کار مناسب هستند.

کد خبر 1001992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha