یکی از اولویت های سازمان بازرسی مبارزه جدی با فساد است

حجت الاسلام درویشیان یکی از اولویت ها و ماموریت های سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید را مبارزه جدی با فساد خواند و گفت: بنای قوه قضائیه و سازمان بازرسی برخورد جدی با دستگاه ها، مسئولان و کسانی است که وظایف خود را انجام نمی دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «حجت الاسلام حسن درویشان» ظهر امروز (چهارشنبه 19 آذر) پس از بازدید از شهرستان های آبادان و خرمشهر در نشست با مسئولان این دو شهرستان که در سالن جلسات فرمانداری ویژه شهرستان خرمشهر برگزار شد، با بیان اینکه مردم خوزستان با وجود همه مشکلاتی که دارند اما نسبت به نظام و ولایت وفادار بوده و همچنان در مقابل دشمن ایستادگی می‌ کنند اظهار کرد: نگاه قوه قضائیه نسبت به مسائل کشور در دوره جدید متفاوت از گذشته است و بسیاری از موضوعاتی که قوه قضائیه به آنها ورود پیدا می کند وظیفه ذاتی آن نیست.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از اولویت ها و ماموریت های سازمان بازرسی کل کشور در دوره جدید را مبارزه جدی با فساد خواند و افزود: فساد به معنای اعم کلمه است که هم شامل فعل های خسارت آور و هم ترک فعل هایی است که چه بسا بیشتر از فعل های خلاف موجب خسارت به کشور می شود؛ بنای قوه قضائیه و سازمان بازرسی بر این است که به صورت جدی نسبت به دستگاه ها، مسئولان و کسانی که وظایفی در گذشته ولو پنج سال قبل داشتند اما وظایف خود را از روی سهل انگاری، بی توجهی و عمد انجام نداده اند و باعث نابسامانی هایی برای کشور شدند برخورد کند.

 

وی اضافه کرد: ریاست قوه قضائیه به سازمان بازرسی در خصوص بررسی آبگرفتگی و مشکلات فاضلاب و خسارت هایی که به مردم وارد شده و ماموریت دادند و تاکید شده چنانچه مسئولی قصور و یا تقصیری کرد سریعا برخورد جدی و لازم صورت گیرد که اکنون اقداماتی نیز صورت گرفته و اخیرا افرادی نیز در شهرهایی مانند اهواز و بندر امام خمینی (ره) شناسایی شدند.

 

حجت الاسلام درویشیان به درخواست مکرر مردم آبادان و خرمشهر برای بازدید از این دو شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به درخواست های مردم این منطقه و علاقه مندی که داشتم به این دو شهرستان سفر کردم تا از نزدیک وضعیت آبادان و خرمشهر را ببینیم و در گزارش شهرهای اهواز، بندر امام خمینی (ره)، ماهشهر و در دیگر نقاطی که خسارت وارد شده بود اضافه کنیم.

 

وی با بیان اینکه مشکل آب و فاضلاب تنها محدود به اهواز نیست بلکه تمام استان درگیر این مساله هستند تصریح کرد: اگر در نقاطی خسارت وارد نشده یا در فضای مجازی منعکس نشده دلیل بر آن نیست که دیگر شهرهای این استان مشکلی ندارند، چه بسا که در بارندگی های آینده برای دیگر شهرها هم مشکلاتی ایجاد شود، بنابراین معتقدم که باید مسائل را به صورت اساسی به دو بخش تقسیم کرد، یکی اقدامات ضروری، فوری و موقت است که چنانچه حادثه و یا مشکلی ایجاد شد و مشکلاتی که اکنون وجود دارد بخشی سریعا اقدام صورت گیرد و بخشی دیگر باید در درازمدت با یک برنامه مدون دنبال شود.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ابراز کرد: ما معتقدیم یکی از ضعف هایی که در نظام برنامه ریزی کشور وجود دارد عدم وجود برنامه مدون، سند توسعه شهرستان ها، به روز نبودن اسناد بالادستی و عدم تحقق آنچه که در قوانین و مقررات وجود دارد است. ما معتقدیم قانون گذار حکیم است و قانونی که وضع می کند بر اساس مصالحی است.

 

وی تاکید کرد: با سه درصد از درآمدهای نفتی که یک درصد آن برای مناطق نفت خیز و 2 درصد هم مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته است و یا درصدی که برای آلایندگی پیش بینی شده از واحدهای آلاینده در این منطقه و شهرهایی مانند بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر وجود دارند، متاسفانه با توجه به بررسی های صورت گرفته این واحدها در سال های اخیر و گذشته این قانون را محقق نکرده اند و سهم استان یا داده نشده و یا به اندازه ای که مصوب بوده پرداخت نشده است.

 

حجت الاسلام درویشیان عنوان کرد: بر اساس بررسی هایی که در خصوص این سه درصد انجام شده در سال 97 حدود 43 درصد، سال گذشته 20 درصد و امسال نیز تاکنون فقط 12 درصد تخصیص داده شده که این رقم ها نیز قابل توجه است، مثلا در سال 98 سهم استان خوزستان بیش از 10 هزار میلیارد ریال و در سال 99 بیش از 90 هزار میلیارد ریال بوده که بر اساس بررسی هایی صورت گرفته که به تائید مسئولان استانی هم رسید متاسفانه سهم خوزستان از آن رقم آلایندگی که حدود بیش از 130 هزار میلیارد ریال است پرداخت نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه جرائم دیرکرد پرداخت حق آلایندگی و سه درصد نفت طبق قانون غیرقابل بخشش است خاطر نشان کرد: جمع این جرائم دیرکرد حدود 200 تا 203 هزار میلیارد ریال است.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به نقش منطقه آزاد اروند نیز اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد باید از باب حقوق اجتماعی که دارد کمک کند؛ در بازید از بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر رئیس منطقه ویژه اقتصادی را به حضور خواستیم و در خصوص 2 الی سه منطقه از جمله کمپ بی که واقعا قابل سکونت نبود و بیش از 500 خانوار در آنجا زندگی می کردند و از اولیات زندگی محروم بودند ضمن اینکه بحث فاضلاب و مشکلاتشان مطرح بود مقرر شد منطقه ویژه هزینه اسکان این خانوارها بر اساس برآورد هزینه و پرداخت هزینه ساخت آن منطقه و منطقه گاما را بدهند.

 

وی با بیان اینکه بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال ظرف مدت سه سال پرداخت کرده بودند اما این مبلغ ها بسیار کم است تصریح کرد: در منطقه آزاد اروند نیز بر اساس گزارشات رسیده در سال جاری مبلغی کمک نشده و در سال های گذشته هم عددها بسیار کم است؛ پتروشیمی و پالایشگاه و منطقه آزاد که در در این منطقه وجود دارند در حال استفاده از امکانات آبادان و خرمشهر هستند و آلودگی ایجاد می کنند لذا ضرورت دارد در این زمینه نیز پیگیرهای لازم برای کمک به این دو شهرستان صورت گیرد.

 

حجت الاسلام درویشیان با اشاره به اینکه مسائل خرمشهر و آبادان تنها بحث آب و فاضلاب نیست ابراز کرد: مهم ترین مشکل استان خوزستان بر اساس آمار نرخ بیکاری به صورت رسمی حدود 14.5 درصد و غیررسمی حدود 25 درصد است، با وجود این همه امکانات، منطقه آزاد، پتروشیمی ها، پالایشگاه، بنادر، گمرکات و ... در این استان ظرفیت های اشتغال بسیار مایه تاسف است که وضعیت اشتغال به این شکل است.

 

وی اضافه کرد: در برخی نقاط کشور شهرهایی وجود دارد که از داشتن چنین امکاناتی در خوزستان بهره مند نیستند اما آمار بیکاری آنها زیر 10 درصد است؛ معتقدیم که اگر مشکل اشتغال این استان حل شود حتما درآمد هم افزایش پیدا خواهد کرد و برخی از مسائل فرهنگی و اجتماعی هم که وجود دارد از بین خواهد رفت.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: در این سفر دو مسئله را مردم بیشتر بیان می کردند یکی فاضلاب و آبگرفتگی و دیگری بحث اشتغال بود؛ این توقع حداقلی مردم و حقوق عامه است، اگر قوه قضائیه و سازمان بازرسی پیگیری می کند از باب است که وظیفه دارد نسبت به احیای حقوق عامه مردم اقدام کند.

 

وی اولین حقوق عامه مردم را آب، هوا و شغل سالم دانست و تاکید کرد: ما باید بستر شغل سالم را برای عامه مردم ایجاد کنیم، مردم نمی خواهند از ما صدقه دریافت کنند خواسته آنها فراهم کردن شغل مناسب است و این حق مسلم آنها است.

 

حجت الاسلام درویشیان اذعان کرد: در جلسه شب گذشته با استاندار خوزستان پیشنهاداتی در خصوص فاضلاب و آب های سطحی ارائه کردیم که حتما باید این موارد دنبال و اجرایی شوند و زمان بندی مطالعات آب های سطحی در استان به ویژه شهرهایی که اولویت بیشتری دارند که شهرستان آبادان و خرمشهر هم جزء اولویت ها هستند را اعلام کردیم.

 

وی اضافه کرد: همچنین اعلام کردیم همکاران ما نسبت به اجرای پروژه آب های سطحی و طرح جامع فاضلاب استان که از سال 85 تاکنون تنها 40 درصد آن اجرا شده، اعتبار 149 میلیون دلاری که قبلا از طریق بانک جهانی دریافت شده، بودجه 50 میلیون یورویی که امسال تخصیص داده شده و 50 میلیون یورویی که در سال آینده در برنامه است تخصیص داده شود و اعتبارات ملی که در این زمینه تخصیص داده شده بررسی شوند که این مبالغ در کجا و چگونه هزینه شده و نسبت به کسری به ویژه طلبی که استان خوزستان از محل ارزش افزوده، حق آلایندگی و درصد نفت دارد پیگیری شود؛ این مسائل هم از طریق سازمان بازرسی و هم از طریق استاندار پیگیری خواهند شد تا این مسئله برای همیشه حل شود.

 

رئیس سازمان بازرسی کشور تاکید کرد: منطقه آزاد که در این دو شهرستان مستقر شده و از امکانات این منطقه بهره می برد باید مشکلات این دو شهرستان را حل کنند؛ به گفته مدیر آبفا آبادان برای خرید پنج دستگاه خودرو جنتکس اعتبارات کافی ندارند و اگر این تعداد جنتکس تهیه شود تا حدودی به صورت موقت مشکل فاضلاب حل می شود و در این زمینه نیز پیشنهادات مشخصی را به استاندار ارائه دادیم و پیش بینی شد تجهیزات و امکاناتی که احیانا بحرانی به وجود بیاید همچنین منایع آن را نیز عنوان کردیم که از کجا دریافت کنند.

 

وی بر لزوم تهیه و ارائه لیست نیروهای شاغل در پتروشیمی ها، پالایشگاه، منطقه ویژه ماهشهر و منطقه آزاد اروند تاکید کرد و افزود: باید لیست ها تهیه و به سازمان بازرسی کشور ارائه شود تا بررسی کنیم چه میزان بومی و چه میزان غیربومی در این ارگان ها مشغول به کار هستند.

 

حجت الاسلام درویشیان با بیان اینکه در ارگان هایی مانند پالایشگاه و پتروشیمی باید نیروهای بومی مشغول به کار شوند ابراز کرد: به مدیران شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه تاکید می کنیم که از نیروهای بومی استفاده کنند مگر آنکه در منطقه امکان تامین نیروهای متخصص وجود نداشته باشد از سایر شهرها استفاده کنند، معنی ندارد نیروهای خدماتی از سایر نقاط کشور در این منطقه مشغول به کار کنند و یا نقل شد که بعضا خریدها را از سایر نقاط کشور تامین می کنند، این نیز مایه تاسف است چرا که وقتی یک سری امکانات در منطقه هست چه لزومی دارد خریدها از خارج از محدوده این مناطق انجام و هزینه شود.

 

وی عنوان کرد: چنانچه در این خصوص گزارش، نکته و یا ایرادی بود به همکاران ما در استان اعلام شود تا آنها پیگیری کنند؛ پیشنهادات اساسی در زمینه آب های سطحی و شبکه فاضلاب در گزارشاتمان منعکس خواهیم کرد و به وزارت نیرو، دولت و مسئولان ارائه می دهیم و پیگیری هم می کنیم.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه سازمان بازرسی دستگاه نظارتی است تصریح کرد: ما دستگاه اجرایی نیستیم و فقط وظیفه نظارتی را برعهده داریم و مشکلات و آسیب ها را شناسایی می کنیم و پیشنهادات را ارائه می دهیم، طبق قانون سازمان بازرسی کشور پیشنهادات قانونی که امکان اجرایی شدن دارند دستگاه های اجرایی مکلف به اجرای آن هستند و قاعدتا پیشنهاداتی که قابلیت اجرایی و امکان تامین منابع را نداشته باشند را پیشنهاد نمی دهد.

 

وی ادامه داد: تاکید کردیم همکاران ما در استان خوزستان پیگیر قول هایی که روز گذشته در ماهشهر و استانداری داده شد باشند، با توجه به اوضاع منطقه آزاد اروند پیرو گزارش سازمان بازرسی اکنون مدیرعامل این سازمان در بازداشت به سر می برد اما مسئولیت سازمان منطقه آزاد اروند بسیار مهم است و باید به آن عمل کنند.

 

حجت الاسلام درویشیان اظهار کرد: دستورات لازم در خصوص میزان کمک های سازمان منطقه آزاد اروند طی سال های اخیر به دو شهرستان آبادان و خرمشهر را صادر کردم و حتما پیگیری خواهیم کرد تا حداقل بخشی از مشکلاتی که اکنون فوریت دارند با کمک منطقه آزاد دنبال و حل شود.

 

وی با بیان اینکه برخی از هزینه ها در شهرداری ها اولویت بندی نمی شوند اذعان کرد: اینکه فضای سبز لازم است درست است اما بعضا کارهایی که برای رنگ آمیزی پل ها، چراغانی برخی از خیابان ها و یا سایر هزینه هایی که جزء اولویت ها نیست را انجام می دهند، وقتی شهرداری ها در حقوق پرداختی به پرسنل خود مانده اند و اینگونه هزینه ها را انجام دهد قابل قبول نیست.

 

رئیس سارمان بازرسی کل کشور افزود: متاسفانه در گذشته تعدادی از نیروها با سفارش در شهرداری ها به نحوی که ضرورت داشته جذب شدند و اکنون نیز نمی توانند اقدامی کنند، شهری که مثلا می توانست شهرداری آن با 500 نفر اداره شود اکنون 2 هزار نفز نیرو دارد و هرچه درآمد هم داشته باشند فقط صرف پرداخت حقوق می شود، سهم خرمشهر از آلایندگی و ارزش افزوده حدود 370 میلیارد ریال تاکنون دریافت کردند اما شهرداری این شهر ماهیانه به جز حق بیمه 56 میلیارد ریال حقوق پرداخت می کند دیگر چیزی نمی ماند که بخواهد خرج اضافی کند.

 

وی از ادامه بررسی ها و بازرسی ها خبر داد و تصریح کرد: بخشی از گزارشات و بررسی ها را همکاران ما انجام داده اند و بخشی دیگر هم در حال تهیه و تکمیل هستند و با پیشنهادات اجرایی پیگیری می کنیم منتهی دستگاه های اجرایی باید مسائل را دنبال کنند.

 

حجت الاسلام درویشیان بر لزوم همکاری و حمایت نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: نمایندگان خوزستان این اراده را دارند و باید در این زمینه کمک کنند، همه کسانی که در استان هستند باید یک هم صدایی و هم ندایی برای رفع مشکلات خوزستان داشته باشند.

 

وی یاد آور شد: خوزستان دارای 18 نماینده در مجلس شورای اسلامی است که همه باید صدایشان آب، فاضلاب و اشتغال باشد، همه فرمانداران و مسئولان ذی ربط نیز اگر هم صدا باشند در پیگیری مسائل حتما این همبستگی، وحدت نظر، پیگیری مستمر و رها نکردن تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

 

کد خبر 1002092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha