کرونا و حواشی آن از نگاه مردم و مسئولان فاروج

نزدیک به ۱۰ ماه است که کرونا در محوریت زندگی مردم قرار گرفته و حواشی حضورش هر روز به شکلی تازه خودنمایی می کند، امروز حال آن را از نگاه مردم و مسئولان فاروج می بینیم و می شنویم.

 خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی_ فاروج؛شهرستان فاروج در ابتدای شیوع این بیماری چند هفته ای در شمار سفیدها قرار گرفته بود اما کم کم رنگ های زرد و نارنجی و قرمز به این رنگ افزوده شده و فعالیت ها در شهرستان را تحت الشعاع قرار داد، زمانی شرایط ابتلا در شهر شدت یافت و دیر زمانی هم  کرونا، روستاها را محور قرار داد.

 

اما حالا دیگر آسمان همه جا یک رنگ است و شهر و روستا باید متناسب با اعلامیه های ستاد پیشگیری از کرونا اقدام کنند تا کانون توجه کرونا قرار نگیرد. هرچند با توجه به اینکه بستری های متاثر از این بیماری شهرستان در شهرستان های همجوار انجام می شود و دریافت آمار مبتلایان بستری شده و سرپایی چندان آسان نیست اما اعلام رنگ قرمز برای شهر فاروج طبیعتا از حال بد شهر خبر می داد که با تعطیلی دو هفته ای از ابتدای آذر تا نیمه آن، وضعیت به نارنجی تغییر یافت و حالا همت جمعی را می طلبد که روند کاهش استمرار داشته باشد.

 

ابتدا سراغ مدیر شبکه بهداشت شهرستان می رویم تا از زاویه بهداشتی ها به حال شهر نگاهی داشته باشیم هر چند جلسه های پشت سر هم دکتر، زمان پاسخگویی را محدود کرد و نتوانستیم به پاسخ های همه سوال هایمان برسیم، اما در مجالی که بود، این ها را شنیدیم:

 

 شاهد کاهش نمونه های مثبت مبتلا به کرونا بودیم

 

مدیر شبکه بهداشت شهرستان فاروج با قدردانی از مردم و اصناف برای رعایت تعطیلی ها گفت: با مراعات بیشتر مردم در دو هفته اخیر، تعداد مراجعان مشکوک به این بیماری و نمونه های مثبت به نسبت تعداد نمونه گیری های انجام شده، کاهش یافته است.

 

«کریم ذوقی» افزود: اگر این روند ادامه یابد و تا هفته پیش رو در وضعیت نارنجی بمانیم، به رنگ زرد می رسیم.

 

وی با اشاره به اینکه گشت های مشترک هر روز در شهرستان اجرا و کار گروه اقدام هم در قالب چهار تیم فعال و با متخلفان برخورد می کند، گفت: خدمات دهی به ارباب رجوع بدون ماسک تخلف است و مدیر و کارکنانی که این مورد را رعایت نکنند تخلف کرده و به آن رسیدگی می شود که خوشبختانه در شهرستان این مورد مشاهده نشده است.

 

ذوقی با اشاره به اینکه کمبود نیرو در آزمایشگاه زمان فعالیت نمونه گیر را محدود کرده بود، افزود: با افزایش یک نیرو به این مجموعه، نمونه گیر وقت خود را فقط به این بخش اختصاص داده تا مراجعان معطل نشوند.

 

پاسخ دهی به تست کرونا در فاروج اینترنتی می شود

 

مدیر شبکه بهداشت شهرستان فاروج گفت: برای رفاه حال مراجعه کنندگان، پاسخ دهی به تست کرونا در شهرستان اینترنتی و ظرف 24 ساعت انجام می شود.

 

وی با اشاره به اینکه بعد از مثبت اعلام شدن نمونه گیری بیمار، فضای زندگی فرد از سوی شبکه بهداشت ضدعفونی می شود، افزود: مشاوره و آموزش های لازم به فرد بیمار و خانواده هم ارائه می شود تا در مدت درمان و دوران نقاهت با ماندن در خانه به قطع زنجیره بیماری کمک شود.

 

 

طرح شهید سلیمانی از ابتدای هفته آغاز شده است

 

مدیر شبکه بهداشت شهرستان فاروج گفت: طرح شهید سلیمانی با رویکرد کنترل بیماری کرونا در شهرستان آغاز شده است.

 

ذوقی افزود: این طرح که برای کنترل بیماری کرونا اجرایی می شود، در بخش های مراقبتی، حمایتی و نظارتی با همکاری دستگاه های بسیج، هلال احمر، کمیته امداد و بهزیستی اجرایی شده است.

 

مدیر شبکه بهداشت شهرستان، شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا، کنترل اطرافیان در تماس نزدیک با انجام تست سریع (ریپیت) و حمایت از این افراد و نظارت بر شرایط را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

 

وی گفت: رویکرد در بخش حمایتی این طرح، ارائه بسته های معیشتی از سوی سپاه برای این خانوارها و ارائه خدمات از سوی دستگاه های حمایتی بهزیستی و کمیته امداد به مبتلایان در جامعه هدفشان است و این طرح در سطح شهر و روستاها انجام می شود.

 

اصناف بدهکار باز هم مشارکت کردند

 

مدیر صمت شهرستان فاروج هم گفت: به رغم مشکلات اقتصادی، بدهکاری و چک برگشتی داشتن، اصناف برای تغییر وضعیت شهرستان با تعطیلی واحدهایشان مشارکت داشتند.

 

«احسان افتخاری» افزود: از اول آذر تا نیمه آن 886 بازرسی در دو نوبت صبح و عصر در قالب دو تیم در سطح اصناف انجام و 158 اخطار شفاهی و 27 اخطار کتبی به متخلفان داده شد.

 

وی با اشاره به تشکیل 11 پرونده که بیشتر هم در حوزه گروه های 2، 3، 4 (با تشکیل 7 پرونده) بوده است، افزود: تخلف این واحدها، فعالیت به رغم قرار گرفتن در گروه هایی که باید تعطیل می بودند، بوده است.

 

افتخاری گفت: اصناف به رغم مستاجر بودن بخش زیادی از آنان، قرار داشتن در شرایط اقتصادی نامناسب و داشتن چک برگشتی به ویژه صنف آجیل فروش که 65 درصد در واحد های استیجاری فعالیت دارند، در اجرای طرح های تعطیلی همکاری و مشارکت خوبی داشتند و البته از افراد معدودی هم که همکاری نداشتند، نمی توان گذشت.

 

وی، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی مثل نزدن ماسک و مدیریت نکردن تجمع مشتری را از تخلفات برشمرد و گفت: 11 واحد متخلف پلمب شد.

 

افتخاری با اشاره به اینکه بازرسی ها محدود به این دو هفته نبوده است، بیان کرد: از  ابتدای سال تا نیمه آذر، پنج  هزار و 477 مورد بازرسی انجام و 115 پرونده با 138 تخلف به ارزش ریالی دو میلیارد و 561 میلیون و 318 هزار ریال تشکیل شده است.

 

وی بیشترین عناوین تخلف را گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، عدم اعلام موجودی، عرضه خارج از شبکه، عرضه و فروش کالای قاچاق، عدم درج قیمت عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال تا نیمه آذرماه 125 شکایت مردمی نسبت به اصناف ثبت شده که منجر به تشکیل 30 پرونده شده است.

 

افتخاری گفت: همانگونه که برای کمک به بهبود وضعیت، اصناف اقدام به تعطیلی در حقیقت معیشت خود کرده اند باید برای تسهیل روند زندگی آنان با توجه به استیجاری بودن واحدهای صنفی، سرمایه هایی که تعطیلی زمینه ساز فاسد شدن آن بوده، چک های برگشتی اقدام هایی صورت گیرد.

 

وی افزود: شرایط تسهیلات ارائه شده بسیاری از این افراد را به بیکاران بدهکار بدل می کند چراکه این افراد درآمدی ندارند که بتوانند  اقساط تسهیلات با نرخ سود بالا و بدون تنفس را باز پرداخت کنند و اینجاست که باید تمهیداتی برای آنان اندیشید.

 

وی یادآور شد: میزان خسارت به اصناف شهرستان تا نیمه آذرماه 150 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

نقش مردم در تغییر رنگ وضعیت شهرستان موثر است

 

فرماندار فاروج گفت: وضعیت شهرستان نارنجی است و نقش مردم در تغییر رنگ وضعیت شهرستان موثر است.

 

«ابوالحسن نجفی» افزود: اگر مردم رعایت کنند نیازی به دخالت دستگاه های اجرایی نیست و با ابزار قهری نمی شود مردم را وادار به کاری کرد.

 

وی با مثبت ارزیابی کردن فعالیت ها در اداره های شهرستان در حوزه پیشگیری از این بیماری بیان کرد: طرح شهید سلیمانی هم در سه بخش مراقبتی، نظارتی و حمایتی به کمک آمده تا زنجیره قطع شود.

 

فرماندار فاروج در خصوص اثر تعطیلی ها بر اقتصاد اصناف گفت: مشکل شهرستان به تنهایی نیست و ملی است اما دولت وام هایی با سود 18 درصد و 12 درصد برای اصناف خسارت دیده پیش بینی کرده است.

 

وی افزود: از سویی اصناف به ویژه آنان که در رعایت پروتکل های بهداشتی سهل انگارند که بارها هم مشاهده شده، باید بدانند این روند به تعطیلی بیشتر می انجامد و آنان حلقه ای از این زنجیره برای کمک به بهبود شرایط هستند.

 

نجفی به پلمب دو نانوایی و دو واحد صنفی ظرف روزی که مصاحبه انجام شد هم اشاره کرد و گفت: خدمات دهی بدون استفاده از ماسک یا خدمات دادن به افراد بدون ماسک هر دو تخلف است که منجر به پلمب این واحدها شد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش بیماران شهرستان در این بخش کاملا متوقف شده، گفت: وضعیت ثابت است و اگر بخواهیم به شرایط بهتر برسیم باید همه پای کار باشیم.

 

 

 

کد خبر 1002159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha