آیت الله یزدی در راه تبیین اصل ولایت فقیه در جامعه تلاش های بسیار کرد

آیت الله عالمی گفت: مرحوم آیت الله محمد یزدی در صف اول مبارزه پشت سر حضرت امام خمینی (ره) بود و در حوزه علمیه قم از روحانیون برجسته و اساتیدی بود که در راه تبیین اصل ولایت فقیه در جامعه تلاش های بسیار کردند.

خبرگزاری شبستان- گروه سیاسی - فرزانه تهجا: آیت الله محمد یزدی از جمله روحانیون مبارزه قبل از پیروزی انقلاب بود که نقش بسیار مهمی در شکل گیری انقلاب و مبارزه علیه دولت شاهنشاهی ایفا کرد وی از همراهان همیشگی امام خمینی ره و رهبر انقلاب در تدوام انقلاب اسلامی بود. وی از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) و آیت الله بروجردی(ره) بود. از او تالیفات زیادی در علوم دینی و فقهی به یادگار مانده است. ریاست پیشین قوه قضاییه، عضو سابق شورای نگهبان، نماینده استان قم در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله مسوولیت‌های آیت الله یزدی بود. در همین رابطه گفتگویی با آیت الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد شخصیت مرحوم آیت الله محمد یزدی به شرح زیر ارایه می شود.

 

آیت الله محمد یزدی را از کجا می شناختید؟

 آیت الله محمد یزدی از شخصیت های برجسته حوزه علمیه قم بوده و بنده قبل از انقلاب از نقش ایشان در حوزه علمیه قم خاطرات بسیار خوب و شنیدنی دارم و هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرات زیادی از مسئولیت های گوناگون که در انقلاب اسلامی عهده دار آن بودند در ذهن دارم.

 

نقش آیت الله محمد یزدی  را از پیروزی انقلاب اسلامی توضیح بفرمایید ؟

 

قبل از انقلاب اسلامی آیت الله محمد یزدی از جمله روحانیون مبارزی بود که در صف اول مبارزه در پشت سر حضرت امام خمینی (ره) بود یعنی وی در حوزه علمیه قم از روحانیون برجسته و اساتیدی بود که در اوایل نهضت امام خمینی (ره) قبل از تبعید به ترکیه همراهی و اقدامات لازم را برای مرجعیت تقلید امام (ره) را انجام دادند و در راه تبیین اصل ولایت فقیه در جامعه تلاش های بسیار کردند.

 

در مورد نقش مهم آیت الله محمدی یزدی قبل از انقلاب اسلامی برای جلوگیری از اجرای حکم شاه توضیح بفرمایید ؟

وقتی امام (ره) نهضت انقلاب را آغاز کردند و در چند نوبت حکومت شاهنشاهی امام (ره) را دستگیر کردند و برای آنکه حکومت شاهنشاهی نتواند امام را اعدام کند، عده ای آمدند از اساتید و بزرگان جلودار شدند و مرجعیت امام (ره) را امضا کردند تا دولت یا حکومت شاهنشاهی مرجع تقلید را نتواند اعدام کند و این موضوع آن موقع اتفاق افتاد و اراده شوم دولت شاهنشاهی عملی نشد که در این جریان آیت الله محمد یزدی نقش موثری داشتند.

 

مرحوم آیت الله محمد یزدی در شرایط تبعید امام خمینی ره چه نقشی ایفا کردند؟

 

پس از این اقدام حکومت شاهنشاهی تلاش در تبعید و زندانی کردن امام ره داشت و شاهد تبعید امام خمینی ره به ترکیه و نجف بودیم و از جمله کسانی که در آن شرایط در عرصه شکل گیری و پیروزی انقلاب تلاش کرد و در این شرایط سخت همواره همراهی خود را نشان داد، آیت الله محمد یزدی بود.

 

دوازده نفر اسامی مشهوری که قبل از پیروزی انقلاب از فضلای حوزه علمیه قم بودند، یکی از آن 12 نفر آیت الله محمد یزدی بود. وی از جمله 70 نفر فضلای حوزه علمیه قم بود که قبل از پیروزی انقلاب اطلاعیه دادند. مرحوم آیت الله یزدی از جلوداران این جریان محسوب می شود.

 

آیا مرحوم آیت الله محمد یزدی در زمان تبعید امام خمینی ره نیز نقشی در مبارزه و شکل گیری انقلاب اسلامی ایران داشت ؟

پس از آن نیز مرحوم آیت الله یزدی در حوزه علمیه قم در طی 14 سالی که امام ره  در ترکیه و نجف تبعید بودند، وی از جمله روحانیون و اساتیدی بودند که همیشه در صحنه بودند یعنی جزء گروهی بودند که در حمایت از حضرت امام (ره) و در انقلاب اسلامی همیشه جلودار بودند.

 

آیت الله محمد یزدی در ماه های آخر که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد چه اقداماتی داشت؟

 

در سال آخر نهضت انقلاب که منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد در ماه های آخر حکومت شاهنشاهی، قم از کنترل حکومت شاهنشاهی خارج شد و در آن زمان تنظیم و نظام امور قم به دست انقلابیون افتاد و در جریان اداره شهر قم جدا از دولت شاهنشاهی مرحوم آیت الله محمد یزدی مسئول هدایت بر عهده داشتند.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله محمد یزدی چه اقداماتی در تدوام انقلاب اسلامی داشت؟

پس از انقلاب نیز مبارزات وی علی الدوام در کنار امام خمینی (ره) همواره استمرار داشته است و همواره همراه امام (ره) بودند و حضرت امام (ره) نسبت به آیت الله محمد یزدی بسیار لطف داشتند و کسی توفیق آیت الله یزدی را در همراهی با امام ره پیدا نکرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روزهایی که امام (ره) در تهران حضور یافتند و پس از شکل گیری دولت موقت امام (ره) به قم هجرت کردند. امام (ره) در این هجرت منزل آیت الله محمد یزدی رفتند و در واقع منزل آیت الله یزدی تحویل امام خمینی (ره) شد و این منزل مقر حضرت امام (ره) قرار گرفت. در واقع منزل امام خمینی (ره) در آن مقطع در قم منزل آیت الله محمد یزدی بود و آیت الله محمد یزدی منزل خود را تخلیه و در اختیار ایشان قرار داده است.

 

دیدارهای حضرت امام در این مقطع که بنده از این مقطع خاطرات بسیار متعددی را در ذهن دارم، این است که امام وقتی برای ملاقات مردم حضور می یافتند، مردم مقابل منزل آیت الله محمد یزدی که همان منزل امام (ره) بود، می ایستادند و شعار می دادند که خمینی خمینی ما منتظر تو هستیم و ما شاهد بودیم که حضرت امام (ره) به پشت بام می رفتند و از آنجا با مردم دیدار می کردند و مردم امام را می دیدند؛ این موضوع تا مدتی که امام در قم ساکن بودند، ادامه داشت.

 

پس از آنکه امام (ره) به عارضه قلبی مبتلا شدند و از قم به تهران مهاجرت کردند در جماران مستقر شدند.

 

در چه مقاطعی با آیت‌الله محمد یزدی همراه بودید؟

بنده از سال 48 در حوزه علمیه قم بودم که در آن زمان طلبه جوان و عمده فعالیتم تحصیل بود که همواره از این بزرگان و اساتید تبعیت می کردم.

 

آیت الله محمد یزدی از دانه درشت های حوزه علمیه قم به شمار می رفتند و بنده از طلبه هایی بودم که پشت سر ایشان حرکت می کردم.

 

پس از رحلت امام خمینی ره آیت‌الله محمد یزدی چه خدماتی ارایه کرد؟

پس از رحلت امام خمینی (ره) آیت الله محمد یزدی همچنان در سنگر انقلاب بودند و در ۲ سنگر انقلاب علی الدوام آیت الله محمد یزدی در شورای نگهبان چند دوره به عنوان عضو این شورا و ۲ دوره نیز رییس قوه قضاییه بود که با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت ریاست قوه قضاییه را بر دوش داشت و پس از وی بزرگان دیگری در این جایگاه عهده دار شدند.

 

آیت الله محمد یزدی پس از قوه قضاییه نیز همچنان نقش و تاثیرگذاری خود را در حوزه علمیه قم علی الدوام به شکل پررنگ ادامه داد و این فعالیت ها هرگز کمرنگ نشد و همچنان در حوزه علمیه قم نقش اساسی خود را ایفا کردند و در مجموعه مدیریت حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین به عنوان آخرین جایگاهی که آیت الله محمد یزدی حضور داشتند به عنوان دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تکالیف خود عمل کردند و در همین جایگاه نیز دعوت خداوند را لبیک گفت علی الله مقام شریف.

کد خبر 1002164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha