دسترسی دانش آموزان در فضای مجازی محدود شود

اکبری گفت: باید برای حضور دانش آموزان در فضای مجازی تابع دستورالعمل های خاصی باشیم که دسترسی کودکان را به برخی سایت ها و اپلیکیشن ها کاملا محدود کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در گچساران، امروز پنج شنبه (۲۰ آذر) اولین همایش مجازی مدیریت فرزندان در فضای مجازی در شهرستان لنده و به همت معاونت اجتماعی و فضای مجازی سپاه ناحیه لنده و نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در استان با حضور دکتر اکبری از روانشناسان و استاد دانشگاه در بستر فضای مجازی و با همکاری نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در استان برگزار شد.

 

در ابتدای این همایش مجازی فرمانده سپاه ناحیه لنده با اشاره به اهمیت فضای مجازی و تکیه بر توانمند سازی والدین در این فضا گفت: امروزه فضای مجازی به عنوان یک اصل غیر قابل انکار درجامعه است که نیاز است افراد در این زمینه دانش و سواد رسانه ای لازم را برای مصون ماندن از آسیب های ناشی از فضای مجازی فرا گیرند.

 

وی افزود: نقش پررنگ کودکان در فضاهای مجازی و اصولا حضور فعال آنان در این فضا و استفاده مداوم از گوشی های تلفن همراه و تبلت برای بازی و سرگرمی نیازمند یک مدیریت جامع از سوی خانواده است.

 

روح الله ویسی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نخبگان و اساتید در این حوزه می تواند پل ارتباطی بین والدین و فرزندان را تعمیق بخشد و نسبت به رفع چالش ها و موانع سد راه و شکاف به وجود امده نسلی را تا حدود زیادی کاهش دهد.

 

وی تاکید کرد: این همایش که به همت معاونت فضای مجازی واجتماعی سپاه ناحیه لنده برای اولین بار برگزار می شود، آغاز یک حرکت مهم و اصولی باتوجه به شرایط کرونایی است که جای تقدیر دارد .

 

در ادامه نیز دکتر رحمان اکبری روان شناس و استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت فضای مجازی و ضرورت آگاه سازی خانواده ها و ارتقای سطح سواد رسانه ای آنان گفت: امروزه در عصر زندگی می کنیم که به عصر دیجیتال معروف شده است و تمام فعالیت های روزانه ما از ساعات آغازین صبح تا پایان شب در این بستر است.

 

وی افزود: توجه به بحث حضور فرزندان به خصوص کودکان در فضای مجازی، نیازمند مدیریت درست والدین برای پیشگیری از آسیب ها و چالش های ناشی از عدم شناخت در این فضا است.

 

دکترای روان شناسی تصریح کرد: باید برای حضور دانش آموزان در فضای مجازی تابع دستورالعمل های خاصی باشیم که دسترسی کودکان را به برخی سایت ها و اپلیکیشن ها کاملا محدود کند.

 

وی افزود: ما می دانیم هالیوود در عصر دیجیتال وارد عمل شد و بازی های طراحی کرده است که برخی ضد فرهنگ ها را به کشورها دیگر منتقل می کند و در عمل این کشورها را در مسیری که می خواهد هدایت می کند.

 

اکبری اذعان کرد: در عصر جدید در حال حرکت به سمت یک دهکده جدید جهانی هستیم که هیچ مرز جغرافیایی وجود ندارد، دهکده ای که سرعت انتقال اطلاعات در آن حرف اول را می زند، در این عصر شبکه های اجتماعی در حال توسعه و گسترش روز افزون است.

 

وی افزود: ما باید حواسمان جمع باشد از طرفی نمی توانیم از قافله سالار جهانی عقب بمانیم و از طرف دیگر به عنوان یک کشور اسلامی باید بدانیم که در معرض خطر آسیب های اجتماعی بیشتری قرار داریم که باید سازندگان برنامه های مختلف در کشور به این دو اصل توجه کافی را داشته باشند.

 

این روانشناس تاکید کرد: آموزش سواد رسانه ای یکی از مهمترین تاکیداتی است که باید نسبت به آن توجه کافی داشته باشیم و باید با الگوی جدید در این حوزه آشنا شویم و روزی که پیامبر(ص) برای تبلیغ دین اسلام وحی برآن نازل شد اولین مبحثی که برایشان نازل شد (اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ) بود یعنی «بخوان به نام پروردگارت که آفرید» پس برای حضور در این فضا باید ابتدا سواد لازم را با خواندن و توجه کردن به مباحث تخصصی آن یاد گرفت بعد در فضای مجازی حضور پیدا کنیم که متاسفانه این مهم از سوی خانواده های چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

وی افزود: بی هویتی، تغییر مباحث جنسی و بلوغ زودرس و کم رنگ کردن اعتقادات کودکان و نوجوانان به مباحث دینی و ملی از تاثیرات مستقیم حضور بدون آگاهی در فضای مجازی است که خانواده ها باید در این حوزه کاملا دقت کنند.

 

اکبری در ادامه یادآوری کرد: امروزه حضور کودکان و نوجوانان در اتاق های چت روم یک تهدید جدی برای آینده شخصیتی فرزندان ما است که اگر از هم اکنون این حضورها مدیریت نشود بدون شک آینده این کودکان از فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل و باعث برخی آسیب های اخلاقی در سطح جامعه خواهد شد.

 

وی افزود: بیماری های روان پریشی، افسردگی، انزوال های زودرس، میگرن عصبی، ترشح غیرمعمول اسد معده، زخم اثنی عشر، آسیب های جسمانی، و اختلال و ضعف بینایی، خشکی چشم و باریک بینی از عمده اختلالات و آسیب های جدی فضای مجازی و تلفن همراه در کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان است.

 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: افت تحصیلی در دانش آموزان، افزایش رفتاری های ضد اجتماعی و اصولا گوشه گیری و افزایش پرخاشگری و حتی درگیری های فیزیکی و خودزنی از آثار سوء است که در برخی از کودکان و نوجوانان به عینه می توان مشاهده کرد.

وی خطاب به وزیر ارتباطات گفت: آنچه امروز برای ما کاملا مشهود است برخی از آسیب های فردی و اجتماعی ما ناشی از بحث اینترنت شبانه و هزینه های نیم بهایی است که در بهترین زمان برای خواب از سوی برخی اپراتورها با اهدافی خاص تهیه شده است که بدون شک این رفتارها علاوه بر برهم زدن سیستم خواب نوجوانان و جوانان، این عمل باعث اختلالات شدید یادگیری، برهم خوردن سیستم های عصبی مغز، عدم ترشحات آرامش بخشی مغزی، افزایش سکته های مغزی وقاطی کردن شب و روز از سوی برخی نوجوانان و افزایش بداخلاقی ها در سطح خانواده و اجتماع می شود.

 

اکبری در ادامه گفت: بدون شک این برنامه ریزی باعث آسیب جدی به خانواده ها به خصوص نسل جوانی است که قرار است آینده این مرز و بوم را بساز که چنین طرح ها و برنامه های می تواند زمینه سازی برخی بحران ها در کشور نیز باشد.

 

وی افزود: اینترنت شبانه در حال ترویج نسلی سوخته است که بی هویت کردن جوانان و دسترسی سریع و آسان به برخی مباحث در فضای های مختلف مجازی در طول شب و سایر مباحث اخلاقی و جنسی می تواند آینده نسل جوان را به مخاطره بیاندازد.

 

این روانشناس کهگیلویه و بویراحمدی در پایان خاطر نشان کرد: نباید تصاویر و مباحث شخصی خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذاریم و از ارسال تصاویر برای افرادی که شناخت کافی و دقیق از آنان نداریم باید کاملا پرهیز کنیم.

 

کد خبر 1002228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha