ثبت چهار گونه جدید پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب

مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد شهرستان آران و بیدگل از ثبت چهار گونه جدید پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب این شهرستان خبر داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، مسیب صدری در گفت و گو با خبرنگاران گفت: چهار گونه جدید پرنده از سوی انجمن حامیان محیط زیست ابوزدیآباد در پناهگاه حیات وحش یخاب  به ثبت رسید.

 

مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد افزود: اولین ثبت گونه های جغد شاخدار، سنقر خاکستری، عقاب شاهی و سهر جنگلی در آبان و آذر ماه سال ۱۳۹۹ در پناهگاه حیات وحش یخاب با همکاری و همت انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد انجام شد.

 

صدری افزود: با ثبت این چهار گونه، تعداد پرندگان ثبت شده پناهگاه حیات وحش یخاب از ۱۰۱ به ۱۰۵ رسید که این مهم نشان از غنای زیست محیطی و توان بالای پناهگاه حیات وحش یخاب بوده و این منطقه را به جزیره پرندگان در بیابان مرکزی ایران تبدیل کرده است.

 

مدیر انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد خاطر نشان‌کرد: پناهگاه حیات وحش یخاب به دلیل دارا بودن تنوع بالای پرندگان به بهشت پرندگان بیابان مرکزی ایران و همچنین به دلیل تنوع بالای گونه های گیاهی به زاگرس کوچک معروف است. 

 

صدری اضافه کرد: این مهم به دلیل قرار گرفتن زیستگاه شنزار، بیابانی و کوهستانی در کنار یکدیگر در این منطقه است.

 

وی گفت: نوع زیستگاه های موجود و تنوع بالای گونه های ارزشمند در این منطقه، توجه بالای مسئولین شهرستانی و استانی به این منطقه را می طلبد و تصمیمات و اقداماتی که این موراد را مد نظر قرار ندهد موجب خسارات جبران ناپذیری را برای این زیست بوم ارزشمند به همراه خواهد داشت.

 

پناهگاه حیات وحش یخاب با مساحت ۲۷۲ هزار هکتار یکی از بی‌نظیرترین و بکرترین مناطق زیستگاهی ایران است که در شمالی ترین قسمت استان اصفهان و در شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. یخاب با برخورداری از گوناگونی زیستی و وجود گونه‌های ارزشمندی مانند پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، جبیر، شاه روباه و چند گونه ارزشمند دیگر با وسعت ۲۷۲ هزار هکتار از سال ۱۳۹۲ منطقه شکار ممنوع اعلام شد و سال ۱۳۹۶ نیز به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

 

این شهرستان در ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان شده است.

کد خبر 1002246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha