چتر سلامت بسیج بر سر خانواده های گلستانی/ کاهش شیوع کرونا با طرح شهید سلیمانی

ملک شاهکوهی گفت: از زمان اجرای طرح شهید سلیمانی به منظور پیشگیری از کرونا شیب شیوع این ویروس کاهش یافته است.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ سوز سرمای کرونا بر کانون خانواده ها باعث شده که این روزها درب منازل کمتر به روی مهمان باز شود و وقتی در این فضا یکی از اعضای خانواده با علائم کرونا بیمار می شود همه مستأصل می مانند که باید چه کنند.

 

گاهی کاهش صله رحم و فاصله های اجتماعی به دلیل کرونا شرایطی را ایجاد می کند که در زمان بروز بیماری برخی خانواده ها به سختی از فردی کمک می خواهند چرا که از یک سوم هم احتمال بروز بیماری در آن فرد وجود دارد و  هم عدم ارتباط از حال و اوضاع هم باعث شده که آن قدرت درک شرایط از وضعیت بستگان در بسیاری از ما وجود نداشته باشد.

 

در این شرایط مشکلات بی شماری برای خانواده های ضعیف و محروم جامعه و همچنین خانواده هایی که سرپرست آنها افراد مسن و از کار افتاده است به وجود می آید و برای اینکه کرونا جان یکی از اعضای این خانواده ها را نگیرد بسیج با اجرای طرح شهید سلیمانی وارد میدان شده است.

 

در این طرح بسیج و مرکز بهداشت به صورت مستمر از خانه ها و منازل در محلات و مختلف بازدید می کنند و اقداماتی مثل غربالگری کرونا و حمایت از نیازمندان انجام می شود.

 

در قالب تفاهم بسیج مستضعفان با وزارت بهداشت طرح شهید سلیمانی در حال اجرا است که در آن تیم ها به درب منازل حضور پیدا می کنند و در خصوص اصول مراقبتی کرونا به خانواده ها آگاهی می دهند و نسبت به حمایت های لازم از بیماران اقدام می کنند.

 

*آغاز فعالیت طرح شهید سلمیانی از مساجد محلات گلستان

فعالیت طرح شهید سلیمانی در محلات با آموزش افراد از مساجد آغاز می شوند و سفیران سلامت در محلات به درب منازل مردم می روند و سلامت آنها را چک می کنند.

 

«عبدالرضا فاضل»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ابراز امیدواری کرده که با اجرای این طرح شیب شیوع ویروس کرونا در استان کاهش پیدا کند.

 

وی تصریح کرد : طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به صورت محله محور و با شعار «هر خانه، یک پایگاه سلامت» همزمان در سراسر کشور در استان گلستان آغاز شده است. 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ادمه داد: هدف کلی این است که با اجرای طرح شهید سلیمانی بتوانیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم.

 

فاضل بیان کرد: کاهش انتقال بیماری با رعایت پروتکل های بهداشتی، کاهش بستری و مرگ و میر، ارائه خدمات ضروری حضوری و شناسایی افرادی که با بیماران کرونایی در تماس نزدیک هستند، آموزش و فرهنگ سازی و حمایت از گروه هایی که آسیب پذیر و تعیین و اعمال محدودیت های هوشمند از دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می رود.

 

سردار «علی ملک شاهکوهی» در خصوص اجرای طرح شهید سلیمانی در استان گلستان می گوید: این طرح مزین به نام سردار دلها است و هدف ما از اجرای آن کنترل و مدیریت اپیدمی کرونا با بهره گیری از نیروی مردمی بسیج و هماهنگی بخش های مختلف دستگاه های اجرایی است.

 

فرمانده سپاه نینوا اسان گلستان بابیان اینکه این طرح برای 6 ماه در نظر گرفته شده است اما تا پایان شیوع ویروس کرونا تداوم خواهد یافت، ادامه داد: این طرح از 18 آبان در استان استارت خورد و در ابتدا آخرین هماهنگی ها و برنامه ریزی ها صورت گرفته و از یک هفته گذشته این طرح را از شهرستان علی آبادکتول عملیاتی کردیم.

 

*کاهش ۳۰ درصدی بار بستری ها در هفته نخست اجرای طرح شهید سلیمانی

وی بیان کرد: در هفته نخست به دنبال این بودیم که بتوانیم 30 درصد بار بستری بیماران را کاهش دهیم و خوشبختانه امروز از سوی وزیر بهداشت اعلام شد که این مهم محقق شده است.

 

فرمانده سپاه نینوا استان گلستان به همکاری مردم تاکید کرد و افزود: هدف ما این است که افرادی که به این بیماری مبتلا شدند قبل از آنکه از منازل خارج شوند با مرکز تماس 4030 ارتباط برقرار می کنند و اطلاعات و راهنمایی لازم از این طریق  به این افراد صورت می گیرد و در صورت نیاز بهورز ها در درب منزل حضور پیدا خواهند کرد.

 

ملک شاهکوهی تاکید کرد: 276 هزار بسته معیشتی در بازده زمانی  فروردین تا هفته بسیج بین نیازمندان استان گلستان توسط گروه های مختلف بسیجی توزیع شده است و در اجرای این طرح نیز  500 بسته معیشتی در مدت یک هفته گذشته به نیازمندان ارائه شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: کل استان گلستان به یک هزار و 282 بلوک در این طرج تقسیم شده است و در هر بلوک یک مسئول در نظر گرفتیم.

 

فرمانده سپاه نینوا استان گلستان یادآور شد: 623 تیم مراقبتی، 543 تیم نظارتی و 688 تیم حمایتی تاکنون در راستای اجرای طرح شهید سلیمانی در استان تشکیل شده است و در این تیم ها سه هزار و 688 نفر به کار گیری شدند.

 

ملک شاهکوهی خاطرنشان کرد: محل استقرار این تیم ها در پایگاه های بسیج، مساجد، خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت در نظر گرفته شده است و  تمامی این تیم ها در 523 نقطه استقرار یافتند.

 

وی افزود: دو هزار نیروی بسیجی، 936 مرکز بهداشت و 511 نفر نیز از نیروهای هلال احمر در این تیم ها به کارگیری شدند.

 

فرمانده سپاه نینوا استان گلستان افزود: تاکنون در اجرای این طرح با چهار هزار و 331 نفر تماس گرفته شده است که  یک هزار و 393 نفر از این افرادی در منزل تحت مراقبت این تیم ها قرار گرفتند و مواردی مثل دارو و خورد و خوراک آنها تامین می شود.

 

ملک شاهکوهی تاکید کرد: در اجرای این طرج یک هزار و 286 نفر  بیمار با علائم کرونا در قرنطینه خانگی و 463 نفر نیز در قرنطینه غیرخانگی قرار دارند.

 

*آموزش به ۶۷۰۶ نفر در طرح شهید سلیمانی در گلستان

وی با بیان اینکه از طریق تیم های مختلف در قالب طرح شهید سلیمانی به 6 هزار و 706 نفر  آموزش داده شده است، افزود: قطع زنجیره ویروس کرونا از جمله اهداف طرح شهید سلیمانی است و لازمه این کار این بود که اطلاع رسانی لازم اتفاق بیفتد و 874 مورد اطلاع رسانی در زمینه اجرای این طرح داشتیم.

 

فرمانده سپاه نینوا استان گلستان تصریح کرد: در استان در مجموع 305 جلسه استانی، شهرستانی و در حوزه های مقاومت برای هرچه بهتر برگزار شدن این طرح برگزار کردیم.

 

گفتنی است، در حال حاضر در استان گلستان شیب نزولی شیوع ویروس کرونا را شاهد هستیم ولی باید در نظر بگیریم که موفقیت در اجرای این طرح بستگی به همراهمی مردم دارد.

 

کد خبر 1002279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha