بدون امر به معروف و نهی از منکر فاسدان متصدیان جامعه می‌شوند

آیت‌الله رشاد گفت: اگر امربه معروف و نهی از منکر ترک شود اشرار جامعه بر جامعه مسلط می‌شود، صالحان از صحنه خارج و فاسدان متصدیان جامعه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» در جلسه درس خارج فقه که به صورت مجازی برای طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع)‌ برگزار شد، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) فلسفه امر به معروف را از فلسفه نهی از منکر تفکیک کردند.

وی افزود: غالبا امر به معروف و نهی از منکر در ذهن ما یک واجب هستند شاید در عمل چنین باشد اما دارای دو حقیقت هستند، اگر امر به معروف صورت نپذیرد نهی از منکر هم خنثی خواهد شد.

آیت‌الله رشاد بیان کرد: ما اینجا با دوگانه امر به معروف و نهی از منکر روبرو نیستیم، اگر امر به معروف و نهی از منکر شود قهرا اصلاح جامعه به ثمر می نشیند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه امیرمومنان امام علی(ع) بین هر کدام از امر به معروف و نهی از منکر فلسفه و مبنای مستقلی را بیان کردند، گفت: حضرت درباره امر به معروف فرمودند خداوند امر به معروف را برای اصلاح عموم واجب کرد اما نهی از منکر را واجب کرد که سفها از کارهای زشت بازداشته شوند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر از امربه معروف و نهی از منکر یکی را انجام دهیم و دیگری را واگذاریم اثر فعل آن دیگری خنثی می‌شود و بر جامعه اثر منفی خواهد داشت.

آیت‌الله رشاد ابراز کرد: بنابراین هر یک به تنهای برای تحول و ارتقا جامعه کفایت نمی‌کند بلکه هر دو لازم است؛ اما آنگاه که مجموع این دو صورت پذیرد جامعه‌ مطلوبی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مجموع دین از ۵ مولفه و گروه عقاید، علم، معنویت، اخلاق و احکام به معنای رایج فقه تشکیل شده است، عنوان کرد: اگر تنها بر عقاید اصرار کنیم اما بر آن دسته از احکام که جنبه سلوکی و رفتاری دارد اهتمام نکنیم چنین عقایدی جز مقداری گزاره های ذهنی نخواهد بود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: داروی دین معجونی است که اگر همه مولفه‌ها و اجزای آن با هم مصرف شود شفا بخش است و اگر بنا شود همه اجزاء دین یکجا مورد التزام نباشد می‌تواند مضر باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه خداوند امر به معروف را از باب اصلاح عامه مردم قرار داد، اظهار کرد: امربه معروف حیث ارشادی دارد مردم نیازمند به امربه‌معروف هستند. در حقیقت مخاطب امر به معروف عامه مردم هستند خواص و نخبگان معروف را می‌شناسند.

وی با بیان اینکه اگر امربه معروف و نهی از منکر ترک شود اشرار جامعه بر جامعه مسلط می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر نهی از منکر نسبت به افکار و اعمال دیگران به خصوص مسئولان حکومتی ترک شود افراد صالح کاسته می‌شوند، صالحان از صحنه خارج و فاسدان متصدیان جامعه می‌شوند. باید اصلاح را از سران و متصدیان امور کشور آغاز کرد، راه اصلاح از امر به معروف و نهی  از منکر می گذرد.

کد خبر 1002672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha