تقویت کانون های مساجد نیازمند تحقیق و پژوهش

تقویت و توسعه کمی و کیفی فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیازمند تحقیق و پژوهش در حوزه فرهنگ اسلامی و مرتبط با ماموریت های این دسته از نهادهای فرهنگی برای شناخت مخاطب، نیاز جامعه و ابزارهای روز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی پیش نیاز حرکت و توسعه در حوزه های مختلف است چرا که باید نیازها، ظرفیت ها و چالش ها شناخت و متناسب با آن برنامه ریزی و تصمیم سازی صورت بگیرد.

 

حرکت بدون پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی دستاوردهای خوب و مطمنی را نداشته و حتی سرمایه های انسانی و مالی را از بین می برد و برای مدیریت این موضوع به فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی منسجم در این حوزه نیاز داریم تا علاوه بر شناخت به راهکارهای متنوع و جذاب نیز برسیم.

 

*اثر پژوهش در حوزه های مختلف ناشناخته مانده است

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: اثر و نتایج پژوهش و فعالیت علمی در حوزه های مختلف اجرایی ناشناخته مانده است.

 

«ناصر حاجیان» با اشاره به اینکه در حوزه نظامی نقش دانشگاهیان مشخص و اهمیت خاصی دارد، افزود: نقش و اهمیت این دسته از فعالیت های برای آن حوزه از مسئولان مشخص شده و به همین خاطر از نظریه های علمی استفاده بیشتری نسبت به دیگر حوزه ها می شود.

 

وی با بیان اینکه باید به کاربرد پژوهش و تحقیق در همه حوزه شناخت و اعتقاد ایجاد شود، تصریح کرد: اگر حوزه های اجرایی در همه جنبه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و دینی در رده های مختلف کلان و پایین به ظرفیت پژوهش پی ببرند و از آن استفاده کنند.

 

*حوزه فرهنگ و هنر مساجد نیازمند پژوهش

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز از این قائده مستثنی نبود و برای تقویت عملکرد خود به پژوهش، مطالعه و آینده نگری نیاز دارند و بر این اساس تقویت و توسعه کمی و کیفی فعالیت های این مراکز نیازمند تحقیق و پژوهش در حوزه فرهنگ اسلامی و مرتبط با ماموریت های این دسته از نهادهای فرهنگی برای شناخت مخاطب، نیاز جامعه و ابزارهای روز است.

 

در سطح کلان پژوهش و مطالعه موجب برنامه ریزی بلند مدت و هدف دار خواهد بود و البته به برنامه ریزی های استانی، شهرستانی، محلی و کانونی نیز نیازمند هستیم تا فعالیت ها متناسب با هر منطقه ارائه شود.

 

تحقق چنین اتفاقی به همکاری کارشناسان، محققان، مسئولان و افراد دارای تخصص و آمار و اطلاعات است تا اینکه بر اساس برنامه ریزی مشخصی به هدف برسیم و وقت، سرمایه و کمک های خیرین و دولت در راستای مشخصی و متناسب با نیازهای هر منطقه اما در یک جریان بلند مدت طی شود.

 

*بهره گیری از خرد و اندیشه کارشناسی و عمومی برای رفع چالش ها

 

مسئول رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: چالش ها و نیازهای حوزه مساجد مثل چگونگی جذب جوانان، تقویت فعالیت ها و کارکردهای این مراکز مهم دینی به بهره گیری از خرد و اندیشه کارشناسی و عمومی نیاز دارد.

 

حجت الاسلام «محمدرضا صالحیان» افزود: انجام فعالیت ها به صورت کارشناسی و برنامه ریزی بلند مدت در مساجد به جذب مردم در گروه های سنی کمک خواهد کرد و تلاش متولیان این حوزه را هدفمند می سازد.

 

وی ادامه داد: مبانی دینی را با ابزارهای روز به نسل های عمومی جامعه انتقال بدهیم و مراکز فرهنگی و هنری مساجد و متولیان این عرصه باید با تحقیق و بررسی های گسترده این وظیفه را دقیق و منطقی و مبنتی بر نیازها و روش های مناسب انجام دهند.

 

*کانون های مساجد به انجام فعالیت های پژوهشی نیاز دارند

 

کارشناس مسائل فرهنگی و دینی گفت: کانون های مساجد به انجام فعالیت های پژوهشی برای برنامه ریزی بلند مدت و هدف دار نیاز دارند.

 

حجت الاسلام «صادق صالحی» با اشاره به اینکه تحقیق و پژوهش مسیر را هموار می کند، افزود: در مسیر توسعه و پیشرفت با بهره گیری از روش های نوین علمی و پژوهشی موفقیت های زیادی را بدست خواهیم آورد که در حوزه دین و اندیشهو مساجد این موضوع کمتر دیده می شود.

 

وی افزود: تشکیل هسته های پژوهشی در مساجد و بررسی مسائل مربوط به این حوزه از دین با استفاده از افراد کارشناس و نسل جوان محقق انجام و نتایج آن از طریق کتاب و شبکه های مجازی منتشر شود.

 

صالحی وجود جوانان دانشگاهی در مساجد را سرمایه مهمی برای انجام فعالیت های پژوهشی معرفی کرد و گفت: آن ها با بررسی مشکلات و موانع پیش رو و همچنین ظرفیت های روز جامعه قادر به برنامه ریزی و ارائه راهکارهای جذاب خواهند بود.

کد خبر 1002929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha