دومین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام برگزار می شود

دومین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با مشارکت علمی شماری از مراکز دانشگاهی و حوزوی شهریور ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر رضا غلامی در کنفرانس رسانه ای دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: جا دارد در بدو سخن هفته پژوهش را خدمت پژوهشگران به ویژه پژوهشگران حوزه و دانشگاه تبریک عرض کنم. هفته پژوهش می تواند به فرصتی مهم برای آسیب شناسی پژوهش در ایران و هموارسازی سیر پژوهش تبدیل شود.

 

رییس پژوهشکده مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی افزود: به نظر می رسد پژوهش های عرصه علوم انسانی در سال های گذشته با نوعی مظلومیت روبرو شده است. از یک طرف سرمایه گذاری های دولتی در پژوهش به شدت کاهش یافته و زمینه ایده های خوب پژوهشی از مرحله عمل دور مانده است و از طرف دیگر بسترهای لازم برای تولید و بهره گیری از نتایج پژوهش های عرصه علوم انسانی در بدنه دولت و دستگاه های متولی امور فراهم نیست و ما شاهد یک شکاف عمیق بین این پژوهش ها و ساحت عمل هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری را که لازم می دانم بیان کنم به غیبت مسئله مندی در پژوهشگاه علوم انسانی بر می گردد یعنی بخش مهمی از پژوهش های علوم انسانی فاقد یک مسئله حرفه ای، جدی و برخواسته از متن جامعه است و فقدان این مسئله و مسئله مندی هم کیفیت پژوهش را به جد کاهش داده و هم رابطه پژوهش و عمل را با ابهامات جدی ای روبرو کرده است البته به مسئله مندی از زوایای گوناگون می شود نگریست و من معتقدم علوم انسانی اسلامی منظر دقیق تر و واقع بینانه تری را نسبت به مسئله مندی در علوم انسانی ایران دارد که در جای خودش قابل بحث است.

 

دکتر غلامی ادامه داد: از این مقدمه کوتاه که بگذریم خوش وقتم که خدمتتان عرض کنم به لطف الهی طی چند سال اخیر مطالعات اسلامی، آسیب های اجتماعی به مثابه یک جریان پژوهشی رونق قابل توجه ای پیدا کرده است. در گذشته بعضی ظرفیت های تعالیم اسلامی برای کشف و حل آسیب های اجتماعی را مورد تردید قرار می دادند اما با تلاش های خوبی که اساتید و پژوهشگران در این زمینه داشتند، روز به روز این ظرفیت ها خود را بیشتر نشان داده است.

 

وی ادامه داد: دانشگاه شاهد مفتخر است که با کمک سازمان امور اجتماعی و از طریق تاسیس پژوهشکده مطالعات اسلامی، آسیب های اجتماعی نقش پیشتازی را در این زمینه به عهده گرفته است و تا الان دهها کار علمی خوب را با همراهی مراکز علمی پژوهشی حوزه و دانشگاه جلو برده است.

 

وی گفت: یکی از برنامه های پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه شاهد برگزاری سلسله همایش های ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام است که اولین همایش در سال 96 برگزار شد و همایش اول دستاوردهای مهمی هم از حیث توجه به مسایل هم از حیث معرفی ظرفیت های علوم انسانی اسلامی برای ورود به این میدان داشت. علاوه بر این دهها مقاله علمی خوب در همایش اول عرضه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت که نهایتا در دو مجلد منتشر شد.

 

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: برگزاری دومین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام در دستور کار پژوهشکده مطالعات اسلامی، آسیب های اجتماعی دانشگاه شاهد قرار گرفته است. هدف از همایش دوم ارایه تلاش های انجام شده در همایش اول در زمینه بسط و تعمیق مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی است؛ ضمن اینکه این همایش به مجموعه ای از مسایل جدید در عرصه آسیب های اجتماعی نیز پاسخ دهد.

 

غلامی گفت: این همایش انشاءالله شهریور 1400 در تهران برگزار می شود.

 

کد خبر 1003186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha