بانو مجتهده امین(ره) الگویی برای بانوان پژوهشگر است

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه بانو مجتهده امین(ره)، الگویی برای بانوان پژوهشگر است، گفت: این بانوی مجتهده علیرغم امکانات کم و محدود به درجه اجتهاد و استنباط رسید و کتاب های ارزشمندی از ایشان به یادگار مانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمود مدنی» امروز (یکشنبه، 23 آذر) در آیین مجازی بزرگداشت هفته پژوهش که به صورت مجازی و با حضور اندک مسئولان، دست اندرکاران و برگزیدگان جشنواره و رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته پژوهش عنوان کرد: بشر در تمامی ابعاد زندگی خود با رشد و گسترش روبرو است و زندگی بشری در تمامی ابعاد، دچار تحول روز به روز است.

 

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: مسائل مستحدثه نه تنها در عرصه برخی ابزارها و ماشین‌ها، بلکه در تمامی عرصه‌های مختلف زندگی دچار تحول و مسائل مستحدثه است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: دین به عنوان چراغ زندگی، همه فضاهای تاریک زندگی را روشن می‌کند و عالمان، مبلغان و محققان دینی باید بر نقاط تاریک زندگی بشر نورافکنی و پرتوافشانی کنند.

 

وی با تصریح بر اینکه در عصر غیبت، تنها راه برای رفع مشکلات زندگی و نشان دادن مسیر درست به بشر، پژوهش و به تعبیر حوزوی، «استنباط» است، گفت: ما در تمامی جوانب مسائل دینی به پژوهش نیاز داریم، زیرا انسان همواره افق‌های جدیدی را کشف می‌کند و مسائل نوپدیدی ایجاد می‌شود که دین وظیفه راهبری و پرتوافشانی بر این مسائل را دارد.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره علم، ابراز داشت: حضرت در حدیث «الْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُها السُّؤَالُ؛ علم، در خزينه‌ای قرار داردكه كليد درِ آن پرسش است»، علم و دانش را در خزینه ای قرار داده که راه گشودن آن خزینه، سوال و در حقیقت پژوهش است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه حوزه علمیه و بانوان طلبه پژوهشگر باید در همه ساحت‌های مورد سؤال انسان، پاسخ‌های مناسب، به روز و قابل فهم ارائه کنند، به فعالیت های پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از فعالیت های این مؤسسه در عرصه توانمندسازی است که طلاب، شیوه‌های پژوهشی را آموزش می بینند و توانمند می‌شوند.

 

وی به برگزاری دوره های تربیت محقق، برگزاری کارگاه‌ها، کرسی های ترویجی و آزاد اندیشی و نشست‌های متعدد بخشی جهت توانمندسازی بانوان طلبه اشاره کرد و در ادامه گفت: بانوان طلبه پس از توانمند شدن می‌توانند آثار و مقالات پژوهشی خود را در نشریات داخلی منتشر کنند.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه 16 نشریه داخلی در جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شود، یادآور شد: این نشریات تریبون داخلی طلاب هستند که می‌توانند یافته ها و آثار خود را در آنجا عرضه کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی در ادامه به برگزاری همایش کتاب سال بانوان در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و افزود: پژوهشگران حوزه و دانشگاه به ویژه اساتید و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام که در حوزه زن و خانواده فعال هستند باید به این همایش عطف توجه کنند.

 

وی تأکید کرد: اساتید و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام با توجه به جایگاه و سابقه ای که این مؤسسه دارد، باید حرف اول را در عرصه پژوهش و به ویژه حضور در همایش کتاب سال بانوان داشته باشند.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه پژوهش باید جایگاه سازمانی خود را پیدا کند، ابراز کرد: در این راستا، پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام با سه پژوهشکده راه اندازی شده است که می‌تواند با استفاده از ظرفیت های معاونت پژوهش، گروه‌های علمی آموزشی، گروه های علمی پژوهشی و انجمن‌های علمی پژوهشی فعالیت های مؤثری در عرصه پژوهش داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام هنوز با جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارد، گفت: هر زمان تحول ما در عرصه آثار دینی با تحول در عرصه ابزار ارتباطی قابل رقابت بود، می‌توان ادعا کرد که همپای قافله دانش بشری هستیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به لزوم تحول آثار در عرصه های دینی به ویژه عرصه زن و خانواده، عنوان کرد: متأسفانه ما هنوز در مسائل بسیار اساسی زن و خانواده سند تنظیم شده مورد تأیید نداریم و باید این کارها صورت بگیرد.

 

وی با بیان اینکه هفته پژوهش فرصتی برای سنجش شتاب فعالیت های پژوهشی خود نسبت به شتاب عمومی دانش های بشری است، تصریح کرد: ما بر اساس این سنجش می توانیم افق‌های آینده را ترسیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

 

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در پایان با بیان اینکه بانو مجتهده امین(ره)، الگویی برای بانوان پژوهشگر است، گفت: این بانوی مجتهده در زمانی که امکان تحقیق و پژوهش برای بانوان بسیار کم بود، با حضور پشت پرده در کلاس های درس آقایان، به درجه اجتهاد و استنباط رسید و کتاب های ماندگاری مانند «مخزن العرفان در تفسیر قرآن» از این بانوی مجتهده به یادگار مانده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی در پایان تصریح کرد: اساتید و طلاب با توجه به این الگو‌ها برنامه ریزی کنند و در هر موضوع زن و خانواده که قانونگذاری و فرهنگسازی می‌شود، با دیدگاه اسلامی در همه این عرصه‌ها حضور پررنگ داشته باشند و دیدگاه‌های مبتنی بر مبانی فقه و مبانی دینی و استنباطی ارائه کنند.  

 

کد خبر 1003205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha