نظام اسلامی با علم سکولارها ساخته نمی‌شود

آیت‌الله رشاد گفت: اگر نظام اسلامی است با علم اسلامی می‌توان آن را تولید کرد، نمی‌شود نظام اسلامی ساخت و علم آن ا از سکولارها گرفت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» در نشست علمی تخصصی تاثیر فقه بر نظام سازی تربیت اعتقادی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ما باید عذر تقصیر به پیشگاه امام راحل و شهدا ببریم که در مساله نظام‌پردازی کوتاهی کردیم.

وی افزود: انقلاب به معنای انقلاب اساسی که انقلاب اسلامی مصداق آن است به معنای تغییر نظام است و در حقیقت خط انقلاب همین مساله نظام سازی است و لازمه تغییر نظام ساختن نظام جدید است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه در مساله نظام سازی باید بحث‌های مبنایی زیادی صورت گیرد، عنوان کرد: متخصصان دانش‌های گوناگون جامعه‌شناسی، سیاسی و مدیریت و غیره به تبین ماهیت نظام پرداختند که نظام چیست، از چه مولفه‌های ساخته می‌شود، چه فرایند و سیری برای طراحی آن است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کل اسلام یک ابرنظام است، اظهار کرد: همین ابرنظام از پنج کلان نظام اعتقادی و بینشی، علمی، معنوی، اخلاقی و فقهی و حقوقی تشکیل شده است، هندسه معرفتی دین از این پنج ضلع تشکیل می‌شود که هر یک به نظام‌های خردتری کاسته می‌شوند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه غایت همه اضلاع پنج‌گانه که از آن نام بردیم تربیت است، ابراز کرد: دین به تربیت نفوس دست پیدا می‌کند به این ترتب شش کلان نظام در زمینه تربیت داریم.

وی ادامه داد: شش ضلع مسائل اعتقادی، علمی، معنوی، اخلاقی، فقهی و تربیتی می‌خواهند رابطه بشر را با چهار حقیقت الله، خود، خلق و دنیا تنظیم کنند، کار دین تنظیم مناسبات آحاد انسانی و اجتماعات انسانی با این چهار مواجه انسان است.

آیت‌الله رشاد افزود: باید بر اساس این شش حکم نظری، عملی و سلوکی روابط اربعه تنظیم شود، نظام اسلامی بر اساس این روابط تنظیم و طراحی می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نظام وقتی پدید می‌آید که اجزاء مختلف آن سازگاری و تعامل داشته باشد، گفت: در یک نظام عناصر مختلفی در درون و پیرامون آن وجود دارد که باید بشناسیم و تفکیک کنیم.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه از اشتباهات شایع که در حوزه مطالعات نظام رخ می‌دهد خلط نظام با نهاد است؛ گفت: اسلام یک نظام بیشتر ندارد اما برای پیاده شدن در ظروف و مدل‌های گوناگون می‌تواند شرایطی را به دست آورد و خود را با شرایط تطبیق دهد.

وی افزود: هیچ نظامی فاقد عمل نمی‌شود اگر نظام اسلامی است با علم اسلامی می‌توان آن را تولید کرد، علم عهده دار ساخت نظام است اگر نظام اسلامی باشد با علم غیراسلامی نمی‌شود آن را پیاده کرد؛ نمی‌شود نظام اسلامی ساخت و علم آن ا از سکولارها گرفت. برای تولید نظام یک فرایند طولانی را باید طی کرد.

 

کد خبر 1003241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha