تمهیدات جدید برای مقابله با قماربازی های نوین

معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور با اشاره به انجام تمهیدات جدید برای مقابله با قماربازی های نوین گفت: پیشرفت تکنولوژی و فناوری های ارتباطی سبب تغییر شکل قمار از سنتی به شیوه های نوین شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جواد بابایی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما با اشاره به انجام تمهیدات جدید برای مقابله با قماربازی های نوین گفت: پیشرفت تکنولوژی و فناوری های ارتباطی سبب تغییر شکل قمار از سنتی به شیوه های نوین شده است. قانون گذار در قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات از مواد 705 تا 711 مجازاتی را برای قماربازان، قمارخانه داران و افرادی که مساعدت در ارتکاب قمار دارند در نظر گرفته اما این قانون مصوب 1375 است و از سویی پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین ارتباطی سبب خارج شدن شکل قمار از اشکال سنتی به شیوه های مدرن شده است.

 

معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور ادامه داد: در قانون مصوب سال 75 در خصوص مجازات های قماربازی به شیوه نوین و پیشرفته و تکنولوژیک، اشاره ای صورت نگرفته و مجازات ها بازدارندگی لازم را ندارند، در این زمینه طرحی در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و مطرح شد که پوشش دهنده موضوعات پیشرفته قمارهای تکنولوژیک باشد. در این طرح به فاعلین قمارهای نوین و سایبری هم اشاره شده است.

 

بابایی افزود: متأسفانه در قانون لازم الاجرایی که به مجازات قمارخانه داران و قماربازان می پردازد، برای فرد قمارخانه دار جزای نقدی یک میلیون و دویست هزار تومان دیده شده ، این در حالی است که ممکن است آن فرد از طریق قمار بیش از یک میلیارد تومان گردش حساب داشته باشد اما در قانون جدید، متناسب با عواید حاصله از قمار، مجازات تعیین می شود.

 

او ادامه داد: در قانون جدید، دیده شده که اگر فرد قمارخانه دار قمار را حرفه خود معرفی و اقدام نماید، مجازات 10 سال حبس و جزای نقدی معادل دو برابر اموالی که از این راه برده و ضبط اموال ناشی از جرم در انتظارش خواهد بود.

 

معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: در طرح جدید و ارائه شده به مجلس آمده؛ افراد ارائه دهنده خدمات ارتباطی ازجمله خدمات پرداخت و بانکداری الکترونیک هم اگر با اطلاع از قصد قماربازی مشتریان، اقدام به ارائه خدمات نمایند و از اطلاع آن به مقامات قضایی ممانعت ورزند، مشمول مجازات خواهند شد.

 

بابایی افزود: در طرح جدید در خصوص مروجان و مبلغان سایت های قماربازی و شرط بندی جزای نقدی و حبس تا شش ماه در نظر گرفته شده است. ظرفیتی که کارگروه مصادیق مجرمانه دارد برخورد سایت ها و تارنماهایی هست که فعالیت مجرمانه دارند که یکی از این فعالیت ها بحث قمار در سایت هاست؛ در این باره کارگروه به مسدود سازی تارنماهای متخلف و مجرم اقدام می کند. تسهیل در گزارش گیری های مردمی از دیگر اقدامات دبیرخانه کارگروه مصادیق مجرمانه در ماه های اخیر است.
 

او افزود: مردم برای ثبت گزارش خود می توانند در پایگاه خبری کارگروه مصادیق مجرمانه به نشانی Internet.ir گزارش خود را ثبت نمایند، البته در فضای اجتماعی داخلی هم دسترسی با نام Net report به منظور دریافت گزارش هاي مردمی ایجاد شده است تا کنون بیش از ده ها هزار گزارش در خصوص قمار برای ما ارسال شده که این نشان از دغدغه مندی مردم دارد ضمناً ترتیب اثر به این گزارشات، در اسرع وقت و کمتر از یک ساعت؛ امکان مسدود سازی درگاه های متخلف و قماربازی فراهم می شود.

کد خبر 1003677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha