صعود کرونا از بلندای شب یلدا/ دورهمی انتهای آذر یا رفتن به «۵ آذر»

در حالی که ۵۱ درصد علت شیوع ویروس کرونا دورهمی های خانوادگی محسوب می شود اما فروش تِم های یلدایی در گرگان نشان می دهد بیشترمردم برای این شب برنامه دارند.

خبرگزاری شبستان، گرگان- فاطمه رائیجی، یلدا دستان پاییز را به دست زمستان می سپارد و این روزها همه واهمه دارند که در این شب تن سلامتی را به تن رنجور کرونایی بسپارند.

 

یلدا گرچه بلندترین شب سال است و یادآور آن است که عمر ما آنقدر کوتاه است که باید یک دقیقه با هم بودن را هم جشن بگیریم اما این جشن در شرایط کرونایی به چه قیمتی تمام می شود؟

 

چله نشینی های شب یلدا خاطرات شیرینی است که در ذهن ما از گذشته برای ما به یادگار گذاشته است اما امسال یلدا می تواند برای هر یک از ما که می خواهیم لحظات شادی را در خاطره پدر، مادر و فرزندان خود به وجود بیاوریم رعب آورترین شب سال شود.

 

شادی یلدا را به بیمارستان و آرامستان ختم نکنیم

گرچه از یلدا به عنوان شروع راه به سمت بهار یاد می شود اما شرایط این روزهای جامعه به گونه ای است که می تواند هر یک از ما را به سمت بیمارستان، درمانگاه و حتی بدتر از آن امامزاده و آرامستان برای دفن عزیزانمان بکشاند.

 

در این شب، همه آرزوهای خود را می شمارند ولی باید تلاش کنیم در این شب بلند هزار رنگ پاییزی یکرنگی زمستان و سفیدبختی را برای یکدیگر به ارمغان بیاوریم.

 

شرایط کرونایی موجب شده تا مسئولان توصیه کنند هوای پدر و مادران خود را داشته باشید تا در یلدا آخرین شب های باهم بودن را جشن نگیرید.

 

*نگرانی مسئولان از دورهمی های شب یلدا

«هادی حق شناس» استاندار گلستان در گفتگو با خبرنگاران درباره نگرانی های خود در خصوص برگزاری شب یلدا گفت: قطعا برای این شب محدودیت های سخت گیرانه تری را وضع خواهیم کرد و انتظار ما این است که مردم با ستاد کرونا همراهی کنند.

 

استاندار گلستان بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا مردم می توانند از طریق فضای مجازی شب یلدای خود را برگزار کنند و به این طریق از سلامت عزیزان خود صیانت کنند.

 

حق شناس افزود: تاکیدات مسئولان در ستاد ملی کرونا این است که 51 درصد از علل شیوع ویروس کرونا دورهمی ها به شمار می رود.

 

*۵۲ درصد بیماران کرونایی سالمندان هستند/ سلامتی سالمندان را در یلدا به خطر نیندازیم

«عبدالرضا فاضل» نیز اعتقاد دارد که نباید زمستان را با دورهمی های شب یلدا برای خود سخت تر کنیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این باره می گوید: در این شب براساس سنت ها دور هم جمع می شویم ولی امسال از مردم درخواست داریم با توجه به شرایط کرونا از دورهمی های یلدایی پرهیز کنند و شرایط استان را از نظر شیوع ویروس کرونا سخت تر نکنند.

 

فاضل با بیان اینکه در طول ایام شاهد خانواده هایی بودیم که به کرونا مبتلا شدند، تاکید کرد: بیش از 52 درصد از مبتلایان به کرونا که در مراکز درمانی بستری هستند سالمندند و دورهمی های یلدا می تواند سلامت این گروه از افراد جامعه را به خطر بیندازد.

 

وی افزود:  با توجه به نزدیک شدن شب یلدا، از مردم می خواهیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از برگزاری دورهمی های خانوادگی، ضمن مراقبت از خود و خانواده هایشان از کادر بهداشت و درمان حمایت کنند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکید کرد؛ براساس آمار، بیشترین موارد شیوع کرونا در دورهمی های و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق می افتد.

 

فرمانداران شهرستان های استان گلستان نیز که در هفته گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشتند نگران شب های یلدا هستند.

 

*تغییر وضعیت کرونا در گروی همراهی مردم 

«عبدالقدیر کریمی» در این باره می گوید: وضعیت گنبدکاووس تازه از قرمز به نارنجی تغییر وضعیت پیدا کرده و این تغییر وضعیت به واسطه همراهی مردم بود.

 

فرماندار گنبدکاووس بیان کرد: این وضعیت کاملاً شکننده است و نگرانی ما از دورهمی شب های یلدا است و این دورهمی ها می تواند وضعیت ما را بدتر کند.

 

کریمی افزود: بیش از 95 درصد اصناف و بازاریان تعطیل بودند و پروتکل های ستاد کرونا را رعایت کردند و این مهم موجب شد تا روند شیوع ویروس کرونا در شهرستان کاهش پیدا کند.

 

وی بیان کرد: انتظار داریم مردم همراهی داشته باشند تا وضعیت شهرستان از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد و یا سفید تغییر پیدا کند.

 

فرماندار گنبدکاووس از مردم خواست با دورهمی های شب یلدا سلامتی خود را با خوشی های زودگذر معامله نکنند و بیان کرد: مردم گنبدکاووس مثل همیشه همراهی داشته باشند تا شاهد اتفاق ناگواری در این شب ها نباشیم.

 

گفتنی است؛ براساس آخرین آمار ۵۰۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۱۰۳بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و ۴۸ بیمار نیز با کمک دستگاه ونتیلاتور، نفس می‌کشند.


در حال حاضر ۱۳شهرستان استان گلستان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد و وضعیت شهرستان گمیشان، قرمز است.

 

گرچه در روزهای گذشته وضعیت استان از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر کرده ولی این وضعیت کاملاً شکننده است و در این بین دورهمی های شب یلدا بار دیگر می تواند وضعیت استان را بحرانی کند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، در حالی که ۵۱ درصد علت شیوع ویروس کرونا دورهمی های خانوادگی محسوب می شود اما فروش تِم های یلدایی در گرگان نشان می دهد بیشتر مردم برای این شب برنامه دارند.  

 

به طور قطع بیمارستان پنج آذر گرگان که این روزها میزبان مبتلایان به کرونا است با برپایی دورهمی های یلدایی مراجعات بیشتری را تجربه خواهد کرد و این بیمارستان در کنار بیمارستان صیاد شیرازی گرگان شلوغ تر از گذشته خواهند شد و مردم در این شرایط ضمن به خطر انداختن سلامت خود، سختی و مشقت کادر درمان را دوچندان می کنند.

 

کد خبر 1003726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha