زمستان پس از شب یلدا را تلخ نکنیم/ دور همی ها ممنوع!

در این روزها که رسانه ها خبر از کاهش موارد ابتلا و فوت بیماران کرونایی را گزارش می کنند برخی از شهروندان اما به دنبال برگزاری آیین شب یلدا هستند و دورهمی ها بار دیگر رونق خواهد گرفت و این در حالی است که پزشکان مدام توصیه به پرهیز از دورهمی ها دارند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ در این روزها که رسانه ها خبر از کاهش موارد ابتلا و فوت بیماران مبتلا به کرونا را گزارش می کنند برخی از شهروندان  نیز به دنبال برگزاری آیین شب یلدا هستند و دورهمی ها بار دیگر رونق خواهد گرفت و این در حالی است که پزشکان و کارشناسان بهداشتی مدام توصیه به برگزار نشدن آیین شب یلدا و پرهیز از دورهمی ها دارند.

 

 

اما روزهای پایانی پاییز ۹۹ سپری شده چند روزی تا برگزاری این آیین باقی نمانده و برخی از مردم به فکر برگزاری دورهمی هستند و از هم اکنون در حال آماده شدن هستند اما این آمد و شدها زنگ خطری برای گسترش بیشتر شیوع ویروس کرونا شده است.

 

 

شیوع ویروس کرونا که از اسفندماه سال گذشته در ایران آغاز شده، فراز و فرودهای زیادی داشته اما در جایی که آمارها پایین آمده، مراسم ها و جشن هایی همچون نوروز، برگزاری جشن عروسی، برپایی برنامه های عزاداری، رفتن به مسافرت و رفتن به طبیعت و روستاها دوباره آمار را بالا برده است.

 

 

شب یلدا که به بلندترین شب سال معروف است، نخستین روز زمستان را شامل می‌شود و یکی از مهمترین شب‌های ایران باستان بوده که از دیرباز تاکنون مورد توجه و اهمیت ایرانیان واقع شده است.

 

 

اما باید تلاش کنیم تا این آیین را نسبت به سال های گذشته متفاوت تر برگزار کنیم تا زنجیره  شیوع ویروس کرونا قطع شود و نباید با یک  دورهمی و خوشی یک شبه تلاش چندین ماهه پزشکان، کادر درمان و سایران را از بین ببریم، در این ایام پزشکان و پرستاران از شیفت های طولانی و پوشیدن لباس های مخصوص بسیار خسته شده اند و حتی در این راه افرادی برای نجات بیماران جان داده اند و یا خود دچار این بیماری شده اند.

 

 

در سال های گذشته خانواده‌ها طبق سنت دیرینه دور هم جمع می‌شدند تا بلندترین و تاریک‌ترین شب سال کوتاه‌تر شود اما این دور هم جمع شدن در واقع وفاق و همدلی برای غلبه بر سیاهی، تاریکی و سردی بوده است.

 

 

آنان دور هم جمع می شدند تا بر تاریکی ها غلبه کنند اما هم اکنون باید دور هم جمع نشوند تا بتوانند بر بیماری غلبه کنند، در سال های گذشته همه در خانه بزرگ ترها جمع می شدند اما باید هم اکنون این اقدام را انجام ندهند تا سلامتی آنان به خطر نیفتد.

 

 

شب یلدای امسال باید متفاوت تر از سال های گذشته باشد، تماس های تلفنی و تصویری می تواند بسیار مفید باشد و از هم دیگر بخواهیم که به خاطر سلامتی خود  و دیگران در تجمع ها شرکت نکنیم.

 

 

نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که تاریک ترین و درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می شود و آیین ها و رسوم مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم سپری می شود، شب زیبایی که در شهرهای مختلف ایران آداب و رسومی دارد.

 

 

آیین جشن یلدا توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود بدین گونه که اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن می کنند که خوردن هندوانه، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از جنبه های نمادین این شب است، هندوانه و انار را به خاطر سرخی رنگشان نمایندگی از خورشید در شب تصور می کنند.

 

 

از آیین های رایج و معروف و مرسوم شب یلدا می توان به آتش روشن کردن، قصه گویی ریش سفیدان و بزرگان، خوردن تنقلات و تفآلی بر حافظ اشاره کرد.

 

 

از آنجایی که آتش روشن کردن در دیدگاه گذشتگان نماد روشنی و خورشید بود و همچنین بعضی ها آن را برای رفع تاریکی و نحسی اهریمن می شناختند از این رو برای فراری دادن تاریکی ها و قوای اهریمن، آتش روشن می کردند تا محفلی گرم در کنار یکدیگر ایجاد کنند.

 

 

شاهنامه خوانی و فال حافظ در شب یلدا یکی دیگر از سرگرمی های ایرانیان است و از دیرباز مرسوم بوده، چنانکه برای تفآل زدن به حافظ مخاطب مورد نظر نیت می کند و بزرگ مجلس که قرار است قال بگیرد از او می خواهد این جمله را با خود تکرار کند: ای حافظ شیرازی، تو کاشف هر رازی، من طالب یک فالم، بر من نظر اندازی…

 

 

خطر یلدا برای سالمندان 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به روند نزولی آمار جانباختگان ناشی از ویروس کرونا در خراسان شمالی گفت: این استان در روز 21 آذرماه، هیچ فوتی ناشی از ویروس کرونا را نداشته است.

 

 

دکتر «سید احمد هاشمی» با اشاره به محدودیت های اعمال شده طی سه هفته گذشته افزود: این محدودیت ها تاثیر خود را در کاهش ابتلا و بستری شدگان گذاشته اما مردم باید همچنان دستورات بهداشتی را رعایت کنند و افراد مبتلا به ویروس کرونا تا زمان بهبودی در قرنطینه باقی بمانند.

 

 

وی تاکید کرد: مردم از برگزاری دورهمی و مراسم ها خودداری کنند و همراهی و همکاری مردم، مسئولان و اصناف سبب می شود تا به روزهای سفید برسیم.

 

 

بنا بر اعلام ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، وضعیت رنگ بندی تمامی شهرهای استان خراسان شمالی از قرمز به رنگ نارنجی تغییر کرده و شهر گرمه در وضعیت زرد قرار دارد.

 

 

 

کد خبر 1003769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha