کتاب «مبانی شناخت» منتشر شد

کتاب «مبانی شناخت» تألیف آیت‌الله محمدی ری‌شهری و از جمله آثار فارسی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه، کتاب «مبانی شناخت» از سلسله مباحثات ارائه شده آیت‌الله محمدی ری‌شهری در سال‌های متمادی حضور ایشان در نهادهای مختلف و نیز برنامه‌های ارائه شده در سیمای جمهوری اسلامی ایران است که به رشته تحریر درآمده است.

 

آیت‌الله محمدی ری شهری برای نخستین بار در سال ۱۳۵۳ اصول عقاید اسلامى را بر اساس روشى نو و بر مبناى یافته‌‏هایی از قرآن و حدیث در حوزه علمیه قم آغاز و تدریس کردند که تا سال ۱۳۵۷ براى گروه ‏هاى مختلفى از طلاب جوان نیز ادامه داشت.

 

ایشان پس از پیروزى انقلاب اسلامى موضوعاتی همچون معرفت‏‌شناسى، خداشناسى، عدل، نبوت عامه و نبوت خاصه رای براى گروهى از فرماندهان ارتش جمهورى اسلامى ایران به صورت جلسات هفتگی تدریس کردند.

 

نو بودن سبک مباحث و نیز مطالعاتى که نگارنده در زمینه تدریس دوره‏‌هاى جدید داشت موجب شد تا مباحث هر دوره، کامل‏ تر از دوره های قبل باشد. سرانجام در سال ۱۳۶۲، آخرین دوره تحت عنوان «درس‏‌هایى از اصول عقاید اسلامى» براى کلاس‌‏هاى غیر حضورى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى تدریس شد.

 

این درس‌‏ها - که متن کتاب حاضر برگرفته از آنهاست - سال‏‌ها‌ با همین عنوان به صورت برنامه هفتگى، از سیماى جمهورى اسلامى ایران پخش شده و هم‏زمان نیز در مجله مکتب انقلاب چاپ و منتشر گردید.

 

آنچه اینک در این کتاب گردآوری شده است، متن منقح و کامل شده درس‌های «معرفت‏‌شناسى» است که در واقع، مبناى شناخت‏ شناسى از منظر قرآن و حدیث محسوب مى ‏شود و چنان‌که گفته شد، در مجله مکتب انقلاب نیز منتشر شده است.

 

لازم به ذکر است در برخی فصل‌های این کتاب مباحثى مطرح شده است که پیشتر در جایی اشاره یا بحث نشده است. همچنین در ویرایش جدید، اصلاحاتى در متن کتاب و فصل بندى ‌ها و پانوشت‏‌ها صورت گرفته است.

 

کد خبر 1003786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha